Global and Multicultural Society (5 cr)
Code: 7S00EL82-3016
General information
- Enrolment period
- 02.07.2024 - 30.09.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2024 - 31.12.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Nasrin Jinia
- Noora Katajisto
- Eeva-Mari Miettinen
- Person in charge
- Eeva-Mari Miettinen
- Course
- 7S00EL82
Objectives (course unit)
After the course the student can the main concepts and theories of global multiculturalism and understands the meaning of the global and the local in the society. The student can observe and promote equality and anti-racist action in the society and organize the different theories of equality and racism. The student can promote the honouring encountering in the interaction and develop one’s expertise in the multicultural work. The student can analyse different theories of wellbeing and health in the finnish multicultural society.
Content (course unit)
It will betaught different theories and point of views, with which global and local will connect in the society and about what kind of questions about equality will arise in this connection. It will be taught different ways to promote equality by influencing the structures and developing the honouring encounter in the interaction. It will be taught different kind of theoretical frameworks in the intercultural communication in the work and in the work-places. During the course it will be acquinted in the well being and health in the multicultural society from the point of views of scientific knowledge, professional knowledge and expertise-by-experience.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
the student can recognise, name and define the phenomenon and the basic concepts of the multicultural society.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
the student organises the connections of the global and multicultural concepts and phenomenons. The student applies, explains and compares the global and multicultural fields and background in the finnish society.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
the student understands large entities and the interactions in the global multicultural society. The student generalizes and analyses the global multicultural society as a research goal and combines the multicultural research and phenomenons to each other.
Location and time
10.09.2024 - 15.12.2024
Assessment methods and criteria
Ei tenttiä
Arviointi perustuu:
Opintokäynti, haastattelu ja lukupiiritehtävä hyväksytysti suoritettu
Yksilöllinen essee 100%
Bonustehtävällä mahdollisuus korottaa arvosanaa
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähi-opetus: luennot, pienryhmätyöskentely ja oppimistehtävät
- Kirjallisuus
- Opintokäynti (purku itsenäisesti ryhmissä + kooste)
- Kulttuurinen haastattelu (purku verkossa)
- Lukupiiritehtävä ryhmässä
- Itsenäinen essee
Learning materials
Pasi Saukkonen: Vimmainen maailma. Kirjoituksia muuttoliikkeestä, monikulttuurisuudesta ja nationalismista. Julkaisuja 35. Siirtolaisuusinstituutti, Turku. 2020, suomi, ISBN 9789527167922
Johanna Hiitola, Merja Anis, Kati Turtiainen (toim.) Maahanmuutto, palvelut ja hyvinvointi. Kohtaamisissa kehittyviä käytäntöjä. Vastapaino 2018.
Huttunen, Laura. Kotona, maanpaossa, matkalla. Kodin merkitykset maahanmuuttajien omaelämäkerroissa. Helsinki 2002.
Shahram Khosravi. ”Laiton” matkaaja. Paperittomuus ja rajojen valta. Helsinki 2013.
Mari Maasilta ja Kaarina Nikunen (toim.) Pakolaisuus, tunteet ja media. Vastapaino 2018.
Liisa Malkki. Kulttuuri, paikka ja muuttoliike. Vastapaino 2012.
Riku Neuvonen (toim.) Vihapuhe Suomessa. Edita. Porvoo 2015.
Tuomas Martikainen, Pasi Saukkonen ja Minna Säävälä ( toim.). Muuttajat. Kansainvälinen muuttoliike ja suomalainen yhteiskunta. 2013.
Tuomas Martikainen ja Marja Tiilikainen ( toim.) Maahanmuuttajanaiset. Kotoutuminen, perhe ja työ. 2007.
Seppo Paananen ( toim.) Maahanmuuttajien elämää Suomessa. Tilastokeskus 2005.
Anna Rastas. Rasismi lasten ja nuorten arjessa. Transnationaalit juuret ja monikulttuuristuva Suomi. 2007.
Marja Tiilikainen. Arjen islam. Somalinaisten elämää Suomessa. Tampere 2003.
Yusuf M. Mubarak, Eva Nilsson ja Niklas Saxen. Suomen somalit. 2015.
Pasi Saukkonen. Erilaisuuksien Suomi. Vähemmistö- ja kotoutumispolitiikan vaihtoehdot. 2013.
Pasi Saukkonen. Politiikka monikulttuurisessa yhteiskunnassa. 2007.
Lehtipuu, U. 2010. Kulttuuriälykäs bisnesviestijä Aasiassa ja Amerikassa. WSOY-pro.
Fred Dervin, Martina Paatela-Nieminen, Kaisa Kuoppala, Anna-Leena Riitaoja Multicultural Education in Finland: Renewed Intercultural Competencies to the Rescue? University of Helsinki, Finland
Elaine P. Congress, MSW, DSW, Manny J. González, DSW Multicultural Perspectives in Social Work Practice With Families.
Tahvonen, Leena. Monikulttuurinen työelämä : hyväksi ihmiselle, hyväksi bisnekselle . Helsinki: SanomaPro, 2014. Print.
Student workload
Yksilöllinen essee 30h
Lukupiiritehtävä ryhmissä 30h
Kontaktiopetus ja valmistavat tehtävät 20h
Haastattelu ja purku 25h
Vierailu ja purku 30
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä globaaliin monikulttuuriseen yhteiskuntaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija jäsentää globaaliin ja monikulttuurisuuteen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Opiskelija soveltaa, selittää ja vertailee hyvinvoinnin ja terveyden globaalia ja monikulttuurista kenttää ja syitä toisiinsa suomalaisessa yhteiskunnassa.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita globaalissa monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Opiskelija yleistää ja analysoi globaalia monikulttuurista yhteiskuntaa tutkimuskohteena ja yhdistää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ja ilmiöitä toisiinsa.