Social Pedagogy as a Work Orientation (5 cr)
Code: 7S00EL36-3017
General information
- Enrolment period
- 02.12.2023 - 29.02.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 25.01.2024 - 16.05.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Saija Sutelainen
- Juha Santala
- Jaana Kokkinen
- Person in charge
- Juha Santala
- Tags
- CONTACT
- Course
- 7S00EL36
Objectives (course unit)
Students:
- are aware of the multi-disciplinary and diverse aspects of social services
- can explain the historical development and theoretical traditions of social pedagogy and social work
- are familiar with different approaches to social work and social pedagogy
- understand the significance of social work and social pedagogy in society
- can explain the importance of social pedagogy in early childhood education and social work
- can explain the significance of social pedagogy in client work
Content (course unit)
- The historical development and theoretical traditions of social work and social pedagogy
- Preventive, rehabilitative, communal, and structural social work
- Pedagogy of the oppressed, socio-cultural motivation
- Social pedagogy in early childhood education, civic education, and social work
- Community, inclusion, dialogue, and functionality as principles of client work
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Describes and knows the basic ideas, concepts and practices of social pedagogical orientation.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Student is able to explain the starting points and significances of social pedagogical work and approach in social work in a versatile and comprehensive way. Student is able to analyze social reality and work by using theoretical consepts of social pedagogy.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Student is able to create a holistic and theoretically grounded understanding of social pedagogy and is able to critically analyze one's own work approach and social reality.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
The student has not completed all areas of the course.
Location and time
Lukujärjestyksen mukaisesti
Exam schedules
1) Nivala&Ryynänen Sosiaalipedagogiikka. Ryhmätentti moodlessa ajalla 4.3.-31.3.2024.
Suositellaan, että ensin tentitään Sosiaalipedagogiikka, ja tämän jälkeen Sorrettujen pedagogiikka.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. Ei osakorotuksia (ks. tutkintosääntö).
Tenttimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Teoksesta Nivala & Ryynänen Sosiaalipedagogiikka paneudu seuraaviin osiin:
Johdanto s. 13-30, Luvut 3-6 s. 89-235 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 329-342/ Jaana
2) Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka/ Juha ottaa vastaan
https://exam.tuni.fi/enrolments/263559?code=7S00EL36-3017 viim. 1.6
3) Vlog
Assessment methods and criteria
1. Kirjatentti 1: 0-5
2. Kirjatentti 2: 0-5
3. Vlog. Hyv/Hyl. Opiuskelijaryhmä tekee esityksen esityksen anti-dialogisesta yhteiskunnallisesta ilmiöstä
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, tentit
Learning materials
Materiaalia moodlessa
Student workload
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 20h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 115h
Content scheduling
Lähiopetus:
25.01.2024 08.30 - 11.45 H3-22 (50 henkilöä) Kriittinen pedagogiikka, emansipaatio ja integraatio, Orientaatio, Kansalaisuus, Haltung pedagoginen suhde, Juha
25.01.2024 12.30 - 15.45 H3-22 (50 henkilöä) Peruskäsitteistö, Jaana
21.02.2024 12.30 - 15.45 G2-38 (28 henkilöä) Jaana Pienrymä 2 dialogisuus, yhteisöllisyys ja osallisuus Sosiaalipedagogiikka teoksen käsittelyä
21.02.2024 12.30 - 15.45 C4-04a (24 henkilöä) Juha Pienryhmä 1 Sorrettujen pedagogiikka teoksen käsittelyä
20.03.2024 12.30 - 15.45 H3-22 (50 henkilöä) Jaana Pienryhmä 1 dialogisuus, yhteisöllisyys ja osallisuus Sosiaalipedagogiikka teoksen käsittelyä ja Juhan ryhmä 2 Freire H0-06
19.04.2024 12.30 - 15.45 H0-21 (40 henkilöä) Jaana Kokkinen Sosiokulttuurinen innostaminen
16.05.2024 08.30 - 15.45 H3-22 (50 henkilöä) ) Loppuseminaari, , Sosiaalipedagogiikka käytännössä , vlogit (tein ohjeistuksen moodleen), alumnit (voin tilata) + palaute
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Further information
Lähiopetustunneista ei korvaavia
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalityön osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen