Skip to main content

Special Tests in Clinical Chemistry (3 cr)

Code: 7B00EG25-3005

General information


Enrolment period
02.07.2024 - 13.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 20.12.2024
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Biomedical Laboratory Science
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
Teachers
Anna Tiainen
Otto Mäkelä
Person in charge
Aino Pohja
Course
7B00EG25

Objectives (course unit)

The student is able to
- know the pre-analytical requirements and test indications for hormone tests, tumour marker tests, the most common vitamin and trace element tests and drug and narcotic tests
- explain the principles of the analytical methods used
- know the medical background and clinical relevance of the tests
- evaluate the reliability of laboratory results and analytical processes through EQA
- use professional literature and international articles
- work professionally in teams and produce professional information

Content (course unit)

Hormone tests, tumour marker tests, the most common vitamin and trace element tests, drug and narcotic tests, and their medical indications.
Sample quality assessment, preanalytics and sources of error.
Analytical methods and quality assessment.
Using research data.
Teamwork.

Prerequisites (course unit)

Participation in the course requires the completion of the following courses: Examining Enzymes, Lipids and Carbohydrate Metabolism 7B00EG22, Electrolytes, Blood Gases, Proteins and Waste Products 7B00EG23 and Cells and Particles of Urine, Body Fluid Analyses 7B00EG24.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student knows the main issues and identifies the most common pre-analytical and analytical error factors. Students need significant guidance and support in their assignments. The student needs support for the evaluation and interpretation of the quality monitoring results. Students look at things from their own perspective, but work with the group.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student knows the main issues and can explain the pre-analytical and analytical error factors. The student can apply the research data and justify his/her views.
The student can read the quality control results and explain them with justification. The student looks at things from a broader perspective and is active as a member of the group.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student knows the main issues and can analyse preanalytical and analytical error factors related to tests. The student can evaluate and apply the research data and justify his/her views.
The student can read and analyse the quality control results and explain them with justification. The student looks at things from a broader perspective and is active as a member of the group.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

-

Location and time

1. periodi
Aloitusluento ja välitapaaminen TEAMS
Seminaari TAMK
Näyttökoe Kemian opetuslaboratorio

Exam schedules

Tentti avoinna Moodlessa: 30.9.-11.10
1. uusinta ja korotuskoe avoinna moodlessa: 30.10.-5.11.
2. uusinta moodlessa tarvittaessa.

Assessment methods and criteria

Arviointi koostuu kolmesta osasta, joista lasketaan keskiarvo:
Kirjallinen raportti ryhmätyöstä, arvosana 0 -5 (opettajan arvio, vertaisarvio)
Koearvosana 0-5 (painoarvo 60 % kokonaisarvosanasta)
Näyttökoe: arvosana 0-5 (opettajan arvio, ryhmän itsearviointi)

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Kurssi sisältää opettajan ohjausta, itsenäistä opiskelua, ryhmässä opiskelua, sekä opetuslaboratoriossa työskentelyä.

Learning materials

Moodlessa oleva materiaali. Opettajan osoittama kirjallisuus.
Muu ajankohtainen ja luotettava kirjallisuus.

Student workload

4 t luentoja
8 t seminaarit
4 t harjoitustunteja
2 t koe
64 t itsenäistä opiskelua

Content scheduling

Kurssi koostuu kahdesta osiosta.

Osa 1: Kliinisen kemia erikoistutkimukset -ryhmätyö ja kirjallinen raportti. Tentti.

Osa 2: Laboratoriotyö ryhmissä / näyttökoe

Completion alternatives

Ei ole.

Practical training and working life cooperation

Ei ole

Further information

Infotunnille läsnäolo ehdottomasti suositeltavaa, poissaoloja ei tarvitse korvata. Poissaolotapauksessa on itse otettava selvää ohjeistuksista.

Ehdoton läsnäolovelvoite seminaarissa ja laboratoriotyössä.
Seminaarin korvaaminen mahdollista vain sairastapauksessa erikseen sovittavalla tavalla.
Laboratoriotyöskentelyn korvaaminen mahdollista toisen ryhmän kanssa vain, jos ryhmä tämän hyväksyy. Laboratoriotyön korvaaminen ei ole mahdollista kurssin jälkeen.

Opintojakson sisältö ja sisältökohtaiset tavoitteet:
Opiskelija osaa
- kuvata hormonitutkimusten, kasvainmerkkiaineiden, lääkeainemääritysten ja päihteiden preanalyyttiset vaatimukset sekä tutkimusindikaatiot
- selittää näissä laboratoriotutkimuksissa käytettävien määritysmenetelmien periaatteita ja analysaattoreiden toimintaperiaatteita
- soveltaa tietojaan tehdessään määrityksiä
- tietää tutkimusten kliinisen merkityksen sekä osaa arvioida laboratoriotulosten ja tutkimusprosessien luotettavuutta ja soveltaa toiminnassaan laadunohjausta

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Selvittämätön poissaolo seminaarista.
Opiskelija ei ole osallistunut työskentelyyn ryhmänsä sopimalla tavalla.
Poissaolo laboraatiosta, tai ei osallistu laboratoriotyöskentelyyn ryhmän kanssa.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea tehtävissä. Opiskelija tarvitsee tukea näytteen laadunarvioinnissa. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tietää keskeiset perusasiat ja osaa selittää tutkimuksiin liittyviä preanalyyttiä ja analyyttiä virhetekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa tutkittua tietoa ja perustella näkemyksiään.
Opiskelija osaa tulkita laaduntarkkailutuloksia ja selittää niitä perustellen. Opiskelija tarkastelee asioita laajemmasta näkökulmasta ja toimii aktiivisesti ryhmän jäsenenä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tietää keskeiset perusasiat ja osaa analysoida tutkimuksiin liittyviä preanalyyttisiä ja analyyttisiä virhetekijöitä. Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa tutkittua tietoa, ja perustella näkemyksiään.
Opiskelija osaa tulkita laaduntarkkailutuloksia ja selittää niitä perustellen. Opiskelija tarkastelee asioita laajemmasta näkökulmasta ja toimii aktiivisesti ryhmän jäsenenä.
Englanniksi

Go back to top of page