Intravenous Fluid Therapy and Blood Transfusion (3 cr)
Code: 7K00FN12-3026
General information
- Enrolment period
- 23.05.2024 - 04.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 21.10.2024 - 24.11.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 52
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Minna Merta
- Gitte Taulo
- Nora Viitala
- Anne-Marie Lehtonen
- Riikka Huttunen
- Person in charge
- Nora Viitala
- Course
- 7K00FN12
Objectives (course unit)
The student
- knows the basics of fluid therapy and blood transfusion
- is able to monitor the patient's fluid balance
- is able to plan, implement and evaluate the patient's intravenous fluid therapy and blood transfusions according to given orders
- is able under supervision to safely perform peripheral cannulation
- is able to implement aseptically in intravenous fluid and drug therapy
- is able to guide the patient in issues related to fluid therapy and blood transfusion
- identifies his/her own ethical responsibility for implementing fluid therapy and transfusions
Content (course unit)
- fluid balance, acid-base balance and electrolyte balance
- planning, implementation and assessment of intravenous fluid- and medication therapy blood products and blood transfusion
- infusions
- medication additions and medication dilutions
- fluid and blood transfusion equipment and devices preparing the infusion for use
- peripheral vein cannulation
- guidance of fluid therapy and blood transfusion aseptics and safety in fluid therapy and blood transfusion - - ethical and responsibility issues in fluid therapy and blood transfusion
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
- identifies the basics of intravenous fluid therapy and blood transfusion
- identifies the basics of monitoring the patient's fluid balance
- is able under supervision to plan, implement and evaluate the patient's intravenous fluid therapy and blood transfusions according to given orders
- is able under supervision to perform peripheral cannulation
- identifies the basic principles of asepsis in intravenous fluid and drug therapy
- knows the basic principles how to guide the patient in issues related to fluid therapy and blood transfusion identifies ethical issues for implementing fluid therapy and transfusions
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- knows the basics of fluid therapy and blood transfusion
- is able to monitor the patient's fluid balance
- is able to plan, implement and evaluate the patient's intravenous fluid therapy and blood transfusions according to given orders
- is able under supervision to safely perform peripheral cannulation
- is able to implement aseptically in intravenous fluid and drug therapy
- is able to guide the patient in issues related to fluid therapy and blood transfusion
- identifies his/her own ethical responsibility for implementing fluid therapy and transfusions
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- masters the basics of intravenous fluid therapy and blood transfusion in depth
- is able to monitor the patient's fluid balance
- is able to plan, implement and evaluate patient- centered intravenous fluid therapy and blood transfusion according to the orders given
- is able safely perform peripheral cannulation
- is able to work aseptically in intravenous fluid and drug therapy, having mastered the aseptics in different situations
- is able to properly guide the patient on issues related to fluid therapy and blood transfusion implementation
- knows his/her own ethical responsibility for implementing fluid therapy and transfusions
Exam schedules
Teoriakoe tehdään Examissa. Hylätty koe on mahdollista uusia kaksi kertaa.
Exam-koe: viikot 47-48 / 2024
1. uusinta Examissa: keväällä 2025, tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin
2. uusinta Examissa: keväällä 2025, tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin
Opintojakson kokonaisarvosanan korottaminen on mahdollista, kun kaikki osasuoritukset on hyväksytty. Korotuksesta sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa hyvissä ajoin (Nora Viitala).
Assessment methods and criteria
Osa 1 teoria: Kirjallinen koe, joka arvioidaan numeerisesti.
Lisäksi teoriaosuuden hyväksytty suoritus edellyttää annettujen tehtävien palauttamista ajallaan.
Osa 2 verensiirto. Osuus suoritetaan itsenäisesti tekemällä seuraavat tehtävät. Osan arviointi hyväksytty/hylätty.
- Oppiportin verensiirron verkkokurssi + lopputestin suorittaminen hyväksytysti. Todistus tulee olla palautettuna Moodleen 8.11.2024 mennessä.
- Itsenäinen tehtävä hyytymistekijävalmisteista. Palautus Moodleen 8.11.2024 mennessä
- Essee verensiirrosta kieltäytyvän potilaan hoidosta. Palautus Moodleen 8.11.2024 mennessä.
Tehtävien tarkempi ohjeistus toteutuksen Moodlessa
Osat 3, 4 ja 5 taitopajat: Aktiivinen osallistuminen ja 100 % läsnäolo tunneilla.
Annettujen ennakkotehtävien tekeminen ja palauttaminen ajallaan.
Tunnilta myöhästyminen katsotaan poissaoloksi. Mikäli on pois ensimmäiseltä harjoittelutunnilta, jälkimmäisille tunneille ei voi osallistua ellei ole ehtinyt korvata ensimmäistä tuntia jonkun toisen ryhmän mukana. Ensimmäinen orientoiva harjoittelu toimii pohjana kahdelle seuraavalle harjoittelukerralle. Jos opiskelija joutuu olemaan pois hän etsii toisen ryhmän, jonka mukaan pääsee suorittamaan ko. teemaa. Arviointiasteikko hyväksytty/hylätty.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähi- tai etäopetus, verkko-opiskelu, itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely, taitopajatyöskentely
Learning materials
Ala-Kokko T., Alahuhta S., Hyppölä H, Kaartinen J & Savolainen T. (toim.) 2020. Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Duodecim. E-kirja. Seuraavat luvut:
Neste-ja elektrolyyttitasapaino
Happo-emäsaineenvaihdunnan häiriöt
Elektrolyyttihäiriöt
Nestehoito: Nestehoidossa käytettävät valmisteet
Verisuoniyhteydet: ääreislaskimon kanylointi
Hedman K., Heikkinen T., Huovinen P., Järvinen A., Meri S., & Vaara M. (toim.) 2011. Infektiosairaudet - Mikrobiolologia, immunologia ja infektiosairaudet. Duodecim. E-kirja.
Vierasesineinfektiot: verisuonikanyyli-infektiot.
Iivanainen A.& Syväoja P.2016. Hoida ja kirjaa. Laskimonsisäiseen nestehoitoon liittyvät asiat (ei keskuslaskimokatetria koskevat asiat). SanomaPro
Saano S. & Taam-Ukkola M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro. Sivut 165-180, 192-201.
Oppiportin verkkokurssit:
- Infuusioautomaatit ja ruiskupumput
- Verensiirto
Muu verkkomateriaali
Luentomateriaali ja opettajan osoittama muu opiskelumateriaali
Student workload
Opintojakson kokonaispistemäärä 3 op, joista 2 op teoriaopintoja ja 1 op taitopajaharjoittelua pienryhmissä.
Teoria: kontaktiopetusta 11 h, itsenäinen työskentely 43 h.
Taitopajat: kontaktiopetus 10 h, itsenäinen työskentely ja ennakkotehtävät 17 h.
Content scheduling
Osa 1: Teoria
Osa 2: Verensiirto
Osa 3: Taitopaja 1, infuusion käyttökuntoon saattaminen
Osa 4: Taitopaja 2, kanylointi
Osa 5: Taitopaja 3, taitojen kertaus
Kurssin sisältö
- aseptiikka ja turvallisuus nestehoidossa ja verensiirrossa
- nestetasapaino, happo-emästasapaino ja elektrolyyttitasapaino
- laskimonsisäisen neste- ja lääkehoidon toteuttaminen
- infuusionesteet
- lääkelisäykset ja lääkelaimennokset
- ääreislaskimon kanylointi
- nesteen- ja verensiirtovälineistö ja -laitteisto
- verivalmisteet ja verensiirron toteuttaminen
- nestehoidon ja verensiirron ohjaus
Completion alternatives
ei ole
Further information
Opintojakso alkaa orientaatiolla, jossa on läsnäolovelvollisuus. Orientaatiosta poissaolijat poistetaan kurssilta.
Taitopajat toteutuvat Taitokeskuksella. Tunneilla on 100% läsnäolovelvollisuus. Myöhästyminen tunnilta katsotaan poissaoloksi.
Mikäli on pois ensimmäiseltä taitopajatunnilta, jälkimmäisille tunneille ei voi osallistu,a ellei ole ehtinyt korvata ensimmäistä taitopajaa jonkun toisen ryhmän mukana. Ensimmäinen taitopaja toimii pohjana kahdelle seuraavalle harjoittelukerralle. Jos opiskelija joutuu olemaan pois, hän etsii lukujärjestyksestä toisen ryhmän, jonka mukaan pääsee suorittamaan ko. taitopajan.
Muutokset toteutussuunnitelmaan ovat mahdollisia ennen opintojakson alkua ja sen jälkeen sovitusti. Poikkeuksena ovat mahdolliset koulun ohjeistuksien tuottamat muutokset.