Skip to main content

Physiotherapy for Adults 1, Theory (9 cr)

Code: 7F00EB58-3006

General information


Enrolment period
23.05.2024 - 12.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Credits
9 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Physiotherapy
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Pipsa Tuominen
Kirsi Toljamo
Hannu Järvinen
Ilkka Piiroinen
Sami Suhonen
Liisa Mannisenmäki
Laura Hilden
Anna-Riikka Keihäs
Person in charge
Laura Hilden
Tags
CONTACT
Course
7F00EB58

Objectives (course unit)

Students
- know typical musculoskeletal diseases and understand anatomy, pathophysiology and biomechanics
- can analyse the changes in patient’s movements as well as functionality
- know the principles of examination for differential diagnosis
- know the principles and key concepts of joint mobilisation
- know the elements of therapeutics in individual and group physiotherapy
- know various forms of therapy and understand the theoretical arguments behind them
- understand pain as phenomenon
- know the indications and contraindications of pain medication and antidepressants

Content (course unit)

- physiotherapy in musculoskeletal problems
- different ways to assess pain
- the basis of physiotherapy in treatment of pain
- the basis of join mobilization
- physical therapy and electrotherapy
- the basic concepts of physics from the viewpoint of physical therapy and electrotherapy
- medicine
- required pharmacology
- Radiological Examination
- ICF= international classification of functioning

Prerequisites (course unit)

To be able to participate this course you have to have pased the first year courses.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Evaluation criteria, Satisfactory (1-2):
- The student is able to recognise and define key terminology and phenomena of musculoskeletal physiotherapy.
- The student prepares for situations inconsistently. The student participates in the goal-oriented work of a group.
- The student is only partly able to recognise their interaction skills

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Evaluation criteria, Good (3-4):
- The student can structure and link key terminology and phenomena of musculoskeletal physiotherapy, and is able also to incorporate earlier knowledge
- The student is able to apply knowledge into different situations
- The student prepares mainly well to different situations
- The student shows interest in improving their interaction skills
- The student takes responsibility of their own and the group's actions

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Evaluation criteria, Excellent (5):
- The student is able to combine and apply earlier and new knowledge fluently and purposefully, especially in the area of musculoskeletal physiotherapy
- The student is able to evaluate their competence constructively
- The student works in collaboration responsibly, flexibly and constructively

Location and time

Opintojakso toteutuu ajalla 1.8. - 13.12.2024.

Exam schedules

Tenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
- Elektroterapia + UÄ koe
- Fysioterapian teoriavälikokeet (alaraaja ja selkä)
- Numeerisesti arvioitava kirjallinen tuotos yläraajan ja niskan näyttökokeeseen.

Fysiikan näyttö tapahtuu viimeisten oppituntien puitteissa opettajan valitsemalla tavalla.

Hylätyn kokeen voi uusia kaksi kertaa merkittyinä uusintakoepäivinä tai opettajan kanssa sovittuna ajankohtana.

Assessment methods and criteria

Tutortyöskentely (0-5) ja seminaariesitys ryhmässä (hyväksytty-hylätty).
Teoriavälikokeet ja näyttökokeen kirjallinen tuotos (ryhmätehtävä) (0-5).
Fysiikan osaamisen näyttö (hyväksytty-hylätty).
Elektroterapian ja US:n koe (hyväksytty-hylätty).
Itsenäisen työskentelyn viikon tehtävä (kipu) (hyväksytty-hylätty).

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Aikuisten fysioterapia 1 -opintojakso alkaa 5.8.2024, viikko 31 (1. - 4.8.2023) on itsenäisen työskentelyn viikko, tehtävä on ohjeistettu toukokuussa 2024 ja on luettavissa opintojakson verkko-oppimisympäristössä Tuni Moodlessa.

Lähiopetus alkaa 5.8.2024.
Opetusmenetelmät: PBL-tutortyöskentely (sekä omassa tutkinto-ohjelmassa sekä yhteistyössä lääketieteen lisensiaatin tutkinto-ohjelman kanssa), luennot, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely verkko-opiskelu mukaan lukien, seminaarit, tentit ja kirjalliset tehtävät. Opetus tapahtuu lähiopetuksena.

Learning materials

Verkkomateriaali Moodlessa.
Erikseen opintojakson alkaessa/aikana ilmoitettavat ajankohtaiset tutkimusartikkelit ja tarkennettu kirjallisuus.
Kirjallisuutta seuraavasti:

Hertling, Kessler, 2006, Management of Common Musculoskeletal Disorders. Physical therapy. Principles and Methods.
Magee DJ. Orthopedic Physical Assessment. 5. painos (tai uudempi). St. Louis: Saunders, 2008.​
Luomajoki H. ym. 2020. Ammattilaisen kipukirja. VK-Kustannus Oy.
Luomajoki H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-Kustannus Oy.

Lääketiede ja lääkehoito: luentomateriaalit Moodlessa sekä erikseen ilmoitetut oppikirjojen osat (tarkentuvat myöhemmin).
Arokoski J.(toim.) 2009. Fysiatria. Duodecim.

Hyödyllisiä lisämateriaaleja:

Kaltenborn, 1986, Lahtinen-Suopanki Tiina (suom.) Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi peruskoulutuksessa. SOMTY.
Kaltenborn, 2003, Manual Mobilisation of the Joints the Kaltenborn method of joint examination and treatment 2: the spine
Kaltenborn, 2008. Manual Mobilization of the Joints. Volume III Traction-Manipulation of the Extremities and Spine. Basic thrust techniques. Norli:Oslo, Norway.
Kapandji I.A. 1997. Kinesiologia III. Selkärangan, rintakehän ja lantion nivelten toiminta.
Kalso & Vainio. 2009. Kipu. Duodecim.
Kauranen Kari 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Kauranen, Nurkka.2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166.
Koistinen ym. (toim.) 1998, Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus. VK-kustannus Oy.
Kitchen, Bazin , 1996, Clayton´s electrotherapy. WB Saunders Company Ltd.
Kitchen Sheila (toim.) 2002. Electrotherapy evidence-based practice.
Leirisalo-Repo, Hämäläinen, Moilanen (toim.), 2002, Reumataudit, Duodecim.
Lindgren (toim.) 2005, TULES. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet. Duodecim. Jyväskylä.
Liukkonen, Saarikoski (toim.) 2004, Jalat ja terveys. Duodecim.
Luomajoki H. 2010. Movement Control Impairment as a Sub-group of Non-specific Low Back Pain. Evaluation of Movement Control Test Battery as a Practical Tool in the Diagnosis of Movement Control Impairment and Treatment of this Dysfunction.
Miranda, 2016, Ota kipu haltuun. Otava Oy.
Richardson, Hodges, Hides 2005. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-Kustannus Oy.
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy.
Sandström, Metsola, Hoogland, Lundberg, van der Eshc, ver Hoeven, 1991, Fysikaaliset syvälämpö- ja sähköhoidot – fysiologia ja käytännön toteutus. Gummerus.
Sandström Marita, 2010, Psyyke ja aivotoiminta: neurofysiologinen näkökulma.
Shacklock Michael 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment. Elsevier Limited.
Sharman A. Shirley, 2002, Diagnosis and treatment of movement impairment syndroms.
Taimela ym.,2002. Niska-ja yläraajavaivojen ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus. VK-Kustannus Oy.
Vastamäki, Vilkki, Raatikainen, Viljakka, Jaroma, Göransson, Jokiranta (toim.) 2000, Käsikirurgia. Duodecim.
Duodecim-lehden teemanumerot
Fysioterapia-lehden artikkelit ja erityisesti teemanumerot:
Fysioterapia-lehti 6/2016: Liikunta & toimintakyky
Fysioterapia-lehti 2/2014: Kipu
Fysioterapia-lehti 1/2011: Selkä-teemanumero
Fysioterapia-lehti 2/2008: Niska-teemanumero
Fysioterapia-lehti 2/2009: Yläraaja-teemanumero
Hyvä fysioterapiakäytäntö suositus 13.2.2013: Polven ja lonkan nivelrikon fysioterapia
Käypähoito-suositukset www.duodecim.fi/kh:
Aikuisten alaselkäsairaudet
Polvi- ja lonkkanivelrikko
Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
Aikuisten liikunta
Niskakipu
Migreeni

Student workload

9 op x 27 h = 243 h opiskelijan työtä

Kontaktiopetusta 76 h, itsenäistä työskentelyä 167 h.

Content scheduling

Tutortyöskentely 50 h
Luennot 39 h
Fysiikka 12 h
Teoriakokeet 30 h
Seminaari 12 h
Kiputehtävä 27 h
Yläraajan ja niskan fysioterapian tehtävä 27 h
Lääketieteellisen tutorit + oppimispäiväkirja 46 h
Em. yhteensä 243 h

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opintojakso on pakollinen kaikille fysioterapian tutkinto-ohjelman opiskelijoille.

Practical training and working life cooperation

Opintojaksoon liittyvä ammattitaitoa edistävä harjoittelujakso on 4.11.-5.12.2024.

Ohjaajien, opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokous (Ohjaajakokous) Zoomissa - aktiivinen osallistuminen 23.10.2024.

Further information

Opintojakson suorittamisen edellytyksenä on ensimmäisen opiskeluvuoden fysioterapiasisältöjen sekä anatomian ja fysiologian hyväksytty suorittaminen.

Tutoristunnot ja harjoitustunnit ovat pakollisia, poissaolo korvataan itsenäisellä erikseen opettajan kanssa sovitulla tehtävällä. Seminaari on kaikille pakollinen ja poissaolo korvataan seminaariraportilla, jonka ohje on PBL-oppaassa.

Opintojakson lukujärjestys löytyy lukkarikoneesta 23FY haulla.
Opintojaksolta kerätään sähköinen opintojaksopalaute jakson lopulla.
Muutokset toteutuksessa ja lukujärjestyksessä voivat olla mahdollisia jakson aikana.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija:
- osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia tule-fysioterapiaan ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä
- valmistautuu tilanteisiin vaihtelevasti tai niukasti
- osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan
- pystyy tunnistamaan vuorovaikutustaitojaan vain osittain

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija:
- jäsentää tule-fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä ja osaa ottaa käyttöön myös aiemmin opittua
- osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- valmistautuu pääsääntöisesti huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin
- osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan
- ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija:
- osaa yhdistellä aiemmin opittua sekä uutta tietoa joustavasti,luovasti ja tarkoituksenmukaisesti erityisesti tule-fysioterapian alueella
- osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi
- toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti

Go back to top of page