Skip to main content

Support of Movement and Activity, Practical Lessons (5 cr)

Code: 7F00EB46-3005

General information


Enrolment period
01.12.2022 - 31.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Physiotherapy
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Pipsa Tuominen
Liisa Mannisenmäki
Tiina Pystynen
Laura Hilden
Person in charge
Laura Hilden
Small groups
Harjoitusryhmä A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Small group A
Small group B
Small group 1
Small group 2
Small group 3
Course
7F00EB46

Objectives (course unit)

The student
- can instruct basic movement
- can instruct daily activities and using assistive devices
- can act as an instructor in different group settings
- can use clear and appropriate language in work and guidance
- can observe and describe the effect of group dynamics in physiotherapeutic groups
- can instruct breathing exercises
- can instruct relaxation exercises and notice the differences between relaxation and tension in another person and also in themselves
- can instruct balance exercises
- can adapt the basic techniques when massaging different parts of the human body
- strives to feel movements, breathing, relaxation and tension of their own body

Content (course unit)

Content:
- instruction of basic movements
- the assistive devices of movement and daily activity
- physiotherapeutic guidance
- physiotherapy in the swimming pool
- personal and clear ways to communicate
- choice of music in different uses
- breathing exercises for people of different ages
- relaxation exercises with different techniques
- balance exercises with different tools
- massage on different parts of the body

Prerequisites (course unit)

Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on osallistuminen edelliseen opintokokonaisuuteen Fysioterapeuttinen tutkiminen sekä hyväksytty suoritus anatomia kokeessa.

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Pass
The student is able to analyze and instruct basic movement of people of different ages in a clear and understandable way.
The student is able to instruct the movements in a group setting according to the principles of didactics of exercise using music.
The student is able to make conclusions about the selection and instruction of the appropriate aids for basic movement and daily activities.
The student is able to correctly apply the physiotherapy methods studied in the course module.
The student is able to give a clear speech with a proper subject matter.

Fail
The student is not able to analyze and instruct basic movement of people of different ages in a clear and understandable way.
The student is not able to instruct the movements in a group setting according to the principles of didactics of exercise using music.
The student is not able to make conclusions about the selection and instruction of the appropriate aids for basic movement and daily activities.
The student is not able to correctly apply the physiotherapy methods studied in the course module.
The student has not given a clear speech with a proper subject matter.

Location and time

Opetus toteutetaan 9.1.-17.3.23 pääosin TAMK:n kampuksella.

Exam schedules

Käytännön kokeet, ajankohta täsmentyy opintojakson aikana.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Harjoitustunnit
Itsenäinen harjoittelu

Learning materials

Opintojakson Moodleen liitetty ja linkattu materiaali sekä muu ajankohtainen oppitunneilla esille tuleva materiaali.

Kirjallisuutta mm.:
Arponen R. & Airaksinen O. 2001. Hoitava hieronta. WS Bookwell Oy. Porvoo.
Pihlman M., Heiskanen J., Luomala T. & Kaaretsalo A. 2017. Hieronnan käsikirja. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
Kukkonen S. & Piirainen A. 1990. Ihmisen perusliikkuminen ja sen edistäminen. Kirjayhtymä, Helsinki.
Kauranen K. & Nurkka N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166. Tammerprint Oy, Tampere.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tammerprint Oy. Tampere.
Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy. Otavan Kirjapaino Oy. Keuruu.

Student workload

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

International connections

Opintojakson aikana tehdään yhteistyötä opiskelijaryhmä 22FYKEN kanssa. Liikunnan didaktiikan opetus englannin kielellä yhdessä ryhmän 22FYKEN kanssa.

Further information

Edeltävyydet:
osallistuminen opintokokonaisuuksiin Ihminen toimivana kokonaisuutena ja Fysioterapeuttinen tutkiminen sekä
hyväksytty suoritus anatomian alkukokeesta.

Osallistuminen orientaatiotunnille on edellytys opintojaksolle osallistumiselle.
Kaikessa opetuksessa on läsnäolovelvoite. Harjoitustuntien mahdolliset poissaolot korvataan erikseen opettajan kanssa sovitulla tavalla.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty suoritus:

Opiskelija osaa analysoida ja ohjata eri ikäisten ihmisten perusliikkumista selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla.

Opiskelija osaa ohjata ryhmässä tapahtuvaa liikkumista liikunnan didaktiikan periaatteiden mukaisesti musiikkia hyödyntäen.

Opiskelija osaa tehdä päätelmiä sopivien perusliikkumisen ja päivittäisten toimintojen apuvälineiden valinnasta ja käytön ohjaamisesta.

Opiskelija osaa soveltaa opintojaksolla opiskeltuja ja fysioterapiassa käytettäviä keinoja perustellusti.

Opiskelija osaa pitää selkeän ja asiasisältöisen puheen.

Hylätty suoritus:

Opiskelija ei osaa analysoida eikä ohjata eri ikäisten ihmisten perusliikkumista selkeällä eikä ymmärrettävällä tavalla.

Opiskelija ei osaa ohjata ryhmässä tapahtuvaa liikkumista liikunnan didaktiikan periaatteiden mukaisesti musiikkia hyödyntäen.

Opiskelija ei osaa tehdä päätelmiä sopivien perusliikkumisen ja päivittäisten toimintojen apuvälineiden valinnasta eikä osaa ohjata niiden käyttöä oikein.

Opiskelija ei osaa soveltaa opintojaksolla opiskeltuja fysioterapiassa käytettäviä keinoja perustellusti.

Opiskelija ei ole pitänyt selkeää ja asiasisältöistä puhetta.

Go back to top of page