Directing and Scene Planning (5 cr)
Code: 2E00EW83-3003
General information
- Enrolment period
- 03.12.2022 - 01.01.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.01.2023 - 11.02.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Media
- Campus
- TAMK Mediapolis
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 45 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Media
- Teachers
- Petteri Rajanti
- Tommi Moilanen
- Tuomas Niemi
- Arto Koskinen
- Person in charge
- Arto Koskinen
- Tags
- CONTACT
- Course
- 2E00EW83
Objectives (course unit)
The students are able to create a direction plan. They are able to analyse the significance of scenes in a film. The students are able to design the staging and continuity for scenes.
Content (course unit)
The students plan the scenes of a film and implement a direction plan for a film script.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija osallistuu opetukseen, mutta tekee tehtävänsä pintapuolisesti ja soveltaa oppimaansa tietoa harjoituksiin niukasti. Opiskelija ymmärtää näyttämöllepanon periaatteet
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja toteuttaa annetut tehtävät aikataulussa. Opiskelija soveltaa oppimaansa tietoa harjoituksiin. Hän toimii vuorovaikutteisessa yhteistyössä pienryhmän sisällä. Hän ymmärtää näyttämöllepanon merkityksen ja kameran suhteen näyttämön tapahtumiin elokuvallisesta näkökulmasta
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja toteuttaa annetut tehtävät kiitettävästi ja aikataulussa. Opiskelija reflektoi tekemäänsä harjoitusta ja kehittää itse itseään. Hän toimii sujuvassa vuorovaikutuksessa eri kokoisissa työryhmissä ja hallitsee kurssin antamat opit ja työkalut monipuolisesti sekä osaa soveltaa niitä muuttuviin tilanteisiin. Opiskelja hallitsee ja muokkaa näyttämöllepanoa tarinan vaatiman lopputunnelman saavuttamiseksi. Hän ymmärtää ja hallitsee kameran asettamat rajoitteet ja sen luomat mahdollisuudet osana elokuvallista kerrontaa ja kohtauksen suunnittelua.
Location and time
• 10.1.2023: Ti Klo 10 -16:00 Luento, jako ryhmiin + tehtävänanto 1,
• 15-16 - Tommi ja shot designer tutoriaali, 20061
•
• 11.1.2023 Kuvaus ja leikkausharjoituksen itsenäistä työskentelyä
• 12.1.2023 klo 10 – 16 Tehtävänannon läpikäynti ja keskustelu, ETÄNÄ
•
• 17.1.2023 Klo 09 -16 Korjattujen tehtävänanto 1:n läpikäynti, Luento + tehtävänanto 2 , 20061
• KLO 12.30-14 Tuomas: kohtauksesta leikkaamalla
• KLO 14.15 – about 16 Petteri: Musiikin käyttö kohtauksessa
• 18.1.2023 – Itsenäistä työskentelyä
• 19.1. 2023 klo 09 – 12 Harjoituksen kuvauspaikkojen ja suunnitelmien läpikäynti ryhmittäin ETÄNÄ seuraavasti:
• Ryhmä 1 klo 09.00-09.20
• Ryhmä 2 klo 09.20-09.40
• Ryhmä 3 klo 09.40-10.00
• Ryhmä 4 ... jne
• Muu aika kuvaus- ja leikkausharjoituksen itsenäistä työskentelyä ryhmissä
•
• 20.1.2023 Koko päivä kuvaus- ja leikkausharjoituksen itsenäistä työskentelyä ryhmissä
•
• 24.1.2023 Klo 9.00– 13.00 Tehtävänanto 2:n läpikäynti ja keskustelu, Tuomas etänä, 20061
• 25.1.2023 paikkauskuvauksia ja paikkausleikkausta itsenäisesti – tässä voivat jo kokeilla musiikin käyttöä.
• 26.1.2023 klo 10 – 14 Korjattujen tehtävänanto 2:n läpikäynti, tehtävänanto 3 (kurssin lopputyö), ETÄNÄ
• 31.1.2023 10 – 14. Ryhmät esittelevät kuvauspaikkavalintansa ja suunnitelmansa jonka jälkeen he menevät, kuvaavat ja leikkaavat. Tekevät versioita. ETÄNÄ
• 1.2.2023 Itsenäistä kuvaus yms työskentelyä.
• 2.2.2023 klo 10.00-16.00 Kurssin lopputöiden eli tehtävänanto 3:n läpikäynti ja korjaus & hiontaehdotukset KINO
• 17.2. 14 – 16. Lopulliset, hiotut versiot KINO
• 1. Ja 2. harjoitusten kuvaaminen suoritetaan kännyköillä siten, että storyboardit ja pohjapiirrokset laaditaan käyttäen ”Shot designer” sovellusta. Kurssinlopputyön voi – mikä on myös toivottavaa - suorittaa ns ”oikealla” kalustolla.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot ja harjoitukset
Further information
Opiskelija osaa laatia ohjaussuunnitelman. Hän osaa analysoida kohtausten merkityksen elokuvassa. Hän osaa suunnitella kohtausten elokuvallisen näyttämöllepanon ja keskinäisen jatkuvuuden. Kohtausharjoitukset. Suunnitellaan elokuvan kohtaukset ja toteutetaan ohjaussuunnitelma elokuvakäsikirjoituksesta.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osallistuu opetukseen, mutta tekee tehtävänsä pintapuolisesti ja soveltaa oppimaansa tietoa harjoituksiin niukasti. Opiskelija ymmärtää näyttämöllepanon periaatteet
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja toteuttaa annetut tehtävät aikataulussa. Opiskelija soveltaa oppimaansa tietoa harjoituksiin. Hän toimii vuorovaikutteisessa yhteistyössä pienryhmän sisällä. Hän ymmärtää näyttämöllepanon merkityksen ja kameran suhteen näyttämön tapahtumiin elokuvallisesta näkökulmasta
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja toteuttaa annetut tehtävät kiitettävästi ja aikataulussa. Opiskelija reflektoi tekemäänsä harjoitusta ja kehittää itse itseään. Hän toimii sujuvassa vuorovaikutuksessa eri kokoisissa työryhmissä ja hallitsee kurssin antamat opit ja työkalut monipuolisesti sekä osaa soveltaa niitä muuttuviin tilanteisiin. Opiskelja hallitsee ja muokkaa näyttämöllepanoa tarinan vaatiman lopputunnelman saavuttamiseksi. Hän ymmärtää ja hallitsee kameran asettamat rajoitteet ja sen luomat mahdollisuudet osana elokuvallista kerrontaa ja kohtauksen suunnittelua.