Skip to main content

Forest Bioenergy (5 cr)

Code: 6M00DQ26-3005

General information


Enrolment period
03.04.2023 - 09.06.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.10.2023 - 24.11.2023
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Päivi Tiiva
Perttu Arminen
Course
6M00DQ26

Objectives (course unit)

The student
- Knows the different forms of wood-based fuels, their most common supply chains, and their cost structures
- is capable of planning and instructing energy wood cuttings
- knows the requirements for energy wood storage sites and the impact of storage on the quality of the end product
- knows the requirements of different users (combustion plants) for fuel quality
- is aware of the environmental impacts of forest energy procurement and knows the environmental recommendations
- knows methods for measuring energy wood

Content (course unit)

Objectives for using renewable energies. Types of wood energy, their acquisition and subsidies. Recommendations for energy wood harvesting. Measuring energy wood. Environmental effects of Forest Energy Harvesting on Woodland Nutrition, Wood Production and Biodiversity

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student knows the basics of the forest energy procurement process and the recommendations guiding the forest energy procurement. He / she is able to design energy wood harvesting guided by the quality of the fuel

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student knows the goals for the use of renewable energies and knows the supply chains for wood-based fuels. The student knows how to plan energy wood harvesting taking into account the quality of the fuel. The student knows the requirements for fuel quality set by different applications.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student understands the use of renewable energies as part of the fight against climate change.
The student is able to design energy wood procurement taking into account environmental impacts and profitability of operations. The student understands the fuel quality requirements of different applications and knows the factors affecting the quality of fuel fractions.

Location and time

Kurssi alkaa tutoriaaleilla 24.10. jä päättyy kurssitenttiin 21.11.2023.

Exam schedules

Tentti 21.11.
Uusintatentti tarvittaessa.

Assessment methods and criteria

Tutoriaalityöskentely 20 %
Harjoitukset ja ryhmätyöt, yhteensä 30%
Hankintaketjujen kustannusrakenne (S)
Biopolttoaineiden ominaisuudet (10%)
Tapion suositukset ja niitä taustoittava tutkimus (20%)
Tentti 50 %
Harjoitukset ja retkeilyt ovat pakollisia osasuorituksia, joista tulee osallistua 70%.
Tentti tulee suorittaa hyväksytysti.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Ongelmalähtöinen opiskelu, lähiopetus, tehtävät, harjoitustyöt, tentti

Learning materials

Koistinen, A., Luiro, J-P. & Vanhatalo, K. (toim.) 2016. Metsänhoidon suositukset energiapuun korjuuseen, työopas. Tapion julkaisuja.
Kuusinen, M., Ilvesniemi, H. (toim.) 2008. Energiapuun korjuun ympäristövaikutukset, tutkimusraportti. Tapion ja Metlan julkaisuja. [Verkkodokumentti]. Saatavissa www.metsavastaa.net/energiapuu/raportti.
Energiapuun mittausopas, 2014 Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio, Metsäntutkimuslaitos ja Työtehoseura ry
Puuenergian teknologiaohjelma 1999–2003: Metsähakkeen tuotantoteknologia. Loppuraportti, Pentti Hakkila / VTT Prosessit
Rantala S., (toim) 2018. Tapion taskukirja. Metsäkustannus. Luku 6.7. Energiapuu Antti Asikainen
Muu kurssilla ilmoitettava materiaali

Student workload

Lähiopetusta noin 45h, josta maasto-opetusta ja retkeilyjä noin 8 h ja omatoimista opiskelua 90h.

Practical training and working life cooperation

Vierailu korjuutyömaalla. Vierailu metsäenergian käyttöpaikoilla lämpölaitoksilla.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei ole tehnyt osoitettuja tehtäviä tai niiden sisältö on laadultaan heikko. Metsäenergian hankintaprosessin hallinnassa on vakavia puutteita.
Opiskelija ei tunne metsäenergian hankintaa ohjaavia suosituksia.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee tavoitteet uusiutuvien energiamuotojen käytölle ja tietää puuperäisten polttoaineiden hankintaketjut.
Opiskelija osaa suunnitella energiapuuhakkuun huomioiden polttoaineen laadun.
Opiskelija tietää erilaisten käyttökohteiden asettamat vaatimukset polttoaineen laadulle.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ymmärtää uusiutuvien energiamuotojen käytön osana ilmastonmuutoksen torjuntaa.
Opiskelija osaa suunnitella energiapuun hankinnan huomioiden ympäristövaikutukset ja toiminnan kannattavuus.
Opiskelija ymmärtää erilaisten käyttökohteiden asettamat vaatimukset polttoaineen laadulle tietää polttoainejakeiden laatuun vaikuttavat tekijät.

Go back to top of page