Skip to main content

Presenting and Extension Skills (8 cr)

Code: 6M00DO46-3002

General information


Enrolment period
01.12.2022 - 31.12.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2023 - 10.06.2023
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Mari Touronen
Ari Vanamo
Tags
BLENDED
Course
6M00DO46

Objectives (course unit)

The student:
- understands the importance of interpersonal and presentation skills as part of his/her profession
- is able to analyse his/her own interpersonal and presentation skills
- can observe and evaluate other people´s communication and is able to adapt his/her own communication to different situations
- knows how to communicate in a structured manner and convincingly
- knows how to prepare and give an oral presentation to a large audience with appropriate illustrations
- knows the normal progress of common interpersonal situations (customer service, infos, meetings) and is able to act in these situations responsibly and according to established practices
- knows how to make use of feed back.
- is able to find out the forest owner´s aims and match them with legislation, guidelines and with the aims of the organisation he or she represents
-can advise the forest owner in questions concerning management of forest property
-can help the forest owner to make decisions concerning forest management so that sustainability aspects (social, ecological, economic) are taken into account
- can plan and implement forestry extension events for variable target groups
- is able to write popular texts on forest issues
- can use electronic communication channels and social media in forestry extension
-can argue, explain and defend his/her opinions.

Content (course unit)

Customer service and info situations in forestry business, levels of interaction, communication styles, non-verbal communication, preparation of oral presentations, visualisation, giving a presentation, theory of meeting and negotiation skills, cultural manners, group dynamics.
Application of legislation and guidelines concerning forestry, planning and realization of extension events and related pedagogic skills, finding out the forest owner's values and aims, personal counselling and related interpersonal communication skills.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Hän tarvitsee ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Opiskelija osaa viestiä asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Hän osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan. Opiskelija osaa viestiä asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.
Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä hän osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden.
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.

Location and time

25.1.-27.5. 2023
Etäluentoja seuraavina keskiviikkoiltoina (18-20): 25.1. (aloitus), 15.2., 29.3., 26.4.
Lisäksi etänä
Lähiopetuspäivät Tampereella: La 11.3., Pe 24.3. iltapäivä, La 25.3., Pe 14.4. ap., Pe 26.5. ja La 27.5.
26.-27.5. Neuvontapäivän viimeistely pe 26.5. ja toteutus la 27.5.

Exam schedules

Verkkotentti laki- ja metsänhoitosasioista, osuus kokonaisarvioinnista 20%

Assessment methods and criteria

1. Esiintymistaidot (40 %)
Puhe-esityksen laatiminen ja pitäminen sekä vuorovaikutus ja viestintä neuvontatilanteessa (molemmat arvioidaan arvosanalla 1-5). Edellytetään myös viestijäprofiilin laatimista ja aktiivista osallistumista viestintä- ja vuorovaikutusharjoituksiin.
2. Neuvonnan sisällöt (20 %)
Metsätaloutta koskevien säädösten ja metsänhoidon suositusten verkkotentti

3. Ryhmäneuvonnan harjoitukset (25 %)
a) Metsäveroneuvontatilaisuuteen (webinaariin/koulutustilaisuuteen) osallistuminen (tammi-helmikuu) ja raportointi tästä neuvonnan raportissa. Metsäveroneuvontatilaisuudessa seurataan sekä asiasisältöä (metsä omaisuutena) että tilaisuuden toteuttamista (metsäneuvonta)
b) Ryhmäneuvontatilaisuuden suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistuminen (maalis-toukokuu),

4. Henkilökohtaisen neuvonnan harjoitukset (15 %)
a) Metsänomistajan haastattelu alkutalvella.
b) Metsäneuvojan haastattelu (helmi-toukokuussa)
c) Argumentointiharjoituksiin osallistuminen ja niiden reflektointi neuvonnan raportissa

Neuvonnan raporttiin kootaan yhteenveto kaikista kohtien 3. ja 4. osioista yhdistettynä teoreettiseen taustatietoon.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Etäluennot, erilaiset ryhmäharjoitukset ja itsenäisesti tehtävät harjoitukset, neuvontatapahtuman suunnittelu ja toteutus

Learning materials

Esitelty Moodlessa

Student workload

Lähi- ja etäopetus n. 46 h
Itsenäinen opiskelu n. 180 h

Practical training and working life cooperation

Metsänomistajatapahtuma tarkoitus järjestää metsäkeskuksen kanssa. Metsäkeskuksen asiantuntijaluennot.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei tunne metsätalouteen liittyviä suosituksia eikä lainsäädäntöä. Hän ei osaa suunnitella neuvontatilanteita eikä toimia erilaisissa neuvontatilanteissa. Hän ei ole suorittanut vaadittuja harjoitustehtäviä eikä muita osasuorituksia.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee metsien hoitoon ja käyttöön liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija viestii asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.Opiskelija osaa havainnoida vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Opiskelija tarvitsee huomattavasti ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Harjoitustehtävien ja raporttien palautus on huomattavasti myöhässä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa käyttää metsien hoitoon ja käyttöön liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.Opiskelija osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan. Opiskelija on pääosin palauttanut harjoitustehtävät ja raportit ajallaan.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsien hoitoon ja käyttöön liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä hän osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden. Opiskelija on palauttanut kaikki vaadittavat raportoinnit ajallaan.
Opiskelija on osallistunut tuntikeskusteluun aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.

Go back to top of page