Skip to main content

Forest Regeneration (7 cr)

Code: 6M00DO31-3003

General information


Enrolment period
01.05.2022 - 09.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.08.2022 - 19.11.2022
Implementation has ended.
Credits
7 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Petri Keto-Tokoi
Päivi Tiiva
Ari Vanamo
Person in charge
Ari Vanamo
Course
6M00DO31

Objectives (course unit)

The student:
-knows the factors and processes influencing the regeneration ecology of forests and is able to apply this information when choosing the regeneration method
-knows different regeneration methods, is able to choose a suitable regeneration method for a forest stand and make a regeneration plan
-knows how to evaluate the quality of forest regeneration in theory and in practice
-knows the principles of forest tree breeding as well as the seed and plant production
-knows the regulations of Forest Act, recommendations and forest certification criteria concerning forest regeneration
-knows the environmental effects of forest regeneration and the means to control thems

Content (course unit)

Regeneration maturity and defining it in practice, forest regeneration methods, forest regeneration quality and its evaluation, effects of forest regeneration in water and soil ecosystems and minimizing them in practical operations, Basics of forest tree breeding, seed and plant production.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa. Hänosaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa. Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi jatkotoimien kannalta.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa. Hän osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi. Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi. Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa. Hän osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön keskinäisen uudistamisjärjestyksen. Opiskelija tuntee uudistamiskohteelle soveltuvat uudistamismenetelmät ja hän osaa valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.

Location and time

Lähipäivät:
La 1.10. klo 12-16
Pe 14.10. klo 10-18
La 15.10. klo 8-16
Pe 28.10. klo 10-18
La 29.10. klo 8-16
Pe 4.11. klo 8-16
Kaikki lähipäivät Virroilla

Exam schedules

Verkkotentti opintojakson lähijaksojen jälkeen, ajankohta sovitaan opintojakson alussa

Assessment methods and criteria

Verkkotentti 50 %
Etätehtävät 50 %
Lähijaksoille osallistuttava

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus (luennot, maastoretkeilyt, harjoitukset), etäopiskelu

Learning materials

Luoranen, J, Saksa, T. ja Uotila, K.2012. Metsänuudistaminen. Metsäkustannus
Luoranen, J. & Kiljunen, N. 2006. Kuusen paakkutaimien viljelyopas. Metsäntutkimuslaitos. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 108 s
Luoranen, J., Saksa, T., Finér, L. & Tamminen, P. 2007. Metsämaan muokkausopas. Metsäntutkimuslaitos, Suonenjoen yksikkö. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 75 s.
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsäntutkimuslaitos & Kustannusosakeyhtiö Metsälehti
Saksa, T. ja Kankaanhuhta, V. 2007. Metsänuudistamisen laatu ja keskeisimmät kehittämiskohteet Etelä-Suomessa. Metsänuudistamisen laadun hallinta –hankkeen loppuraportti. Saatavissa [http://www.metla.fi/metinfo/taimitieto/julkaisut/metsanuudistus-screen.pdf]
Saksa, T. ja Nerg, J. 2008. Kuusen istutus, luontainen uudistaminen ja näiden yhdistelmät kuusen uudistamisessa. Metsätieteen aikakauskirja 4/2008. Saatavissa: [http://www.metla.fi/aikakauskirja/ff084.htm]
(Valkonen, S. ym. 2001. Onnistunut metsänuudistaminen. Kustannusosakeyhtiö Metsälehti. vaihtoehtoisena Luorasen, Saksan ja Uotilan kirjalle)
Metsänjalostus -sivusto (www.luke.fi)
Hyvän metsänhoidon suositukset https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_Tapio_2019.pdf
Metsälaki(soveltuvin osin) ja valtioneuvoston asetu metsien kestävästä käytöstä
Luennot ja muu Moodle -materiaali

Student workload

Lähiopetusta 42 tuntia, itsenäiseen opiskeluun käytettävä aika 145 tuntia

Content scheduling

Lähijaksot:
La 1.10. Uudistamiskypsyys, arvokasvu, maastoharjoitus uudistamiskypsyydestä
Pe 14.10. Karujen kasvupaikkojen uudistaminen, maastoretkeily erilaisilla kohteilla
La 15.10. Rehevien kasvupaikkojen uudistaminen, maastoretkeily erilaisilla kohteilla
Pe 28.10. Uudistamissuunnitelmaharjoitus maastossa, harjoituksen purku
La 29.10. Uudistamisen laadunseuranta, uudistamissuunnitelmaan liittyvät toimenpiteet (maasto)
Etäopiskeluna:
Metsien uudistuminen prosessina luonnossa, uudistumiseen vaikuttavat tekijät, uudistamismenetelmät yleisesti, uudistamisen valmistelevat toimenpiteet
Metsänviljely, siemen- ja taimituotanto, metsänjalostus
Metsälaki ja metsien uudistaminen

Practical training and working life cooperation

Maastokohteita eri organisaatioiden mailla

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla on riittämättömät tiedot metsänuudistamisesta, mikä näkyy siten, että hän ei saavuta tenteissä hyväksyttyjä osasuorituksia
Hylkäämisen syy on myös, jos ei osallistu lähijaksoille eikä suorita etätehtäviä

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa hydöyntää ja tulkita saatua tietoa riittävästi jatkoratkaisujen tekemiseksi.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija tuntee metsänuudistamisen ympäristövaikutukset ja keinot niiden minimoimiseksi.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti harjoituksiin

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija tuntee metsänuudistamisen ympäristövaikutukset ja keinot niiden minimoimiseksi ja osaa soveltaa tietoa metsänuudistamisratkaisuja tehdessään.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa

Go back to top of page