Skip to main content

Forest Sites and Soils (10 cr)

Code: 6M00DD84-3001

General information


Enrolment period
02.07.2018 - 10.09.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.09.2018 - 12.10.2018
Implementation has ended.
Credits
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
8 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Eeva Sundström
Jenni Kokkarinen
Pirjo Puustjärvi
Ari Vanamo
Person in charge
Pirjo Puustjärvi
Small groups
mustikka (Size: 0 . Open UAS : 0.)
puolukka (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
mustikka
puolukka
Course
6M00DD84

Objectives (course unit)

The student:
- is able to identify forest and main mire types and soil types in field
- can visually interpret aerial images and also use a map for orienteering in the forest
-knows how the the conditions of forest sites affect the growth of trees and silvicultural decisions
- knows the native tree species grown in Finland and is familiar with their essential ecological requirements.

Content (course unit)

Interpretation of aerial images, forming forest compartments, identification of forest types and undrained and drained mire types, using indicator species, using digital maps, determining soil types in the field, factors affecting tree growth, the ecological requirement of different tree species, orienteering skills.

Location and time

Tampere ja lähiympäristö 3.9. - 13.10.2018
Verkkotentti puulajeista perjantaina 21.9.2018
Maastotentti maanantaina 24.9.2018
Teoriatentti perjantaina 12.10.
Uusintentti sopimuksen mukaan viikolla 29.10.2018

Exam schedules

Verkkotentti puulajeista perjantaina 21.9.2018
Maastotentti maanantaina 24.9.2018
Teoriatentti perjantaina 12.10.
Uusintentti sopimuksen mukaan viikolla 29.10.2018

Assessment methods and criteria

Tentit, tutoriaalityöskentely, opiskelijan aktiivisuus, harjoitusten tekeminen, palautteen antaminen.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää tutoriaalitoimintaan osallistumista ( 100% läsnäolo).
Maasto-opetuksesta poissaolo ilmoitettava etukäteen maasto-osuudesta vastaavalle opettajalle.
Maastotentti 30%, Puulajitentti 20%, Teoriatentti 20%, Oma metsä -raportti 30%.
Ryhmän toimintaa edistävä tutoriaalityöskentely vaikuttaa korottavasti arviointiin.

Assessment scale

0-5

Learning materials

Hotanen, J.-P. et al. 2008. Metsätyypit - opas kasvupaikkojen luokitteluun.
Laine, J. et. al. 2012. Suotyypit ja turvekankaat - opas kasvupaikkojen tunnistamiseen.
Keto-Tokoi, P. Elävä metsämaa. (moniste)
Mälkönen, E. (toim.) 2002. Metsämaa ja sen hoito.

Student workload

Maasto-opetus n. 60 h
Luennot ym. teoriaopetus (paritöiden purut) n 35 h
Maastoharjoitukset ja -harjoitusten purut n 30 h
Tutoriaalit 12 h
Tentit 10 h
OMA METSÄ raportti n 60h
Omatoiminen opiskelu, valmistauminen tutoriaaleihin ja tentteihin n. 65 h

Content scheduling

Sisältö jaksottuu kahteen tutoriaalisykliin:
1) Metsämaan viljauvuus
2) Ilmakuvatulkinta ja karttojen käyttö
Tarkempi informaatio löytyy kurssipohjalta Tabulasta.

Completion alternatives

Sovittava Pirjo Puustjärven kanssa

International connections

ei ole

Further information

Kurssilla tehdään runsaasti maastoharjoituksia ja retkeilyjä

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tunnistaa yleiset metsä- ja suotyypit. Erottaa lajittuneet ja lajittumattomat maalajit.
Osaa tehdä puustoon littyviä havaintoja ilmakuvalta ja käyttää maastokarttaa metsässä liikkumiseen.
Tuntee olennaiset metsän kasvuun vaikuttavat kasvupaikkaolosuhteet.
Tuntee tärkeimmät kotimaiset puulajit.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisten lisäksi osaa määrittää maalajit maastossa sekä käyttää kasvillisuutta apuna metsätyyppien määrittämisessä
Osaa tulkita visuaalisesti ilmakuvaa sekä käyttää maastokarttaa ja suunnistaa niiden avulla
Tietää miten kasvupaikan olosuhteet vaikuttavat puiden kasvuun ja tuntee
kotimaiset puulajit sekä niiden olennaiset ekologiset vaatimukset.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisten lisäksi:
Osaa perustella metsä- ja suotyyppimäärityksen ja kuviointiratkaisut kasvillisuuden, puuston ja maalajin avulla.
Oaa käyttää maastohavaintoja ja teoriatietoa puiden kasvuolosuhteiden analysoimiseen ja metsänhoidollisten ratkaisuiden perustelemiseen.
Tunnistaa kotimaiset puulajit erilaisissa asuissa.
Opiskelija palauttaa opintojakosn tehtävät aikataulun mukaan

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tyydyttävä 1-2
Tunnistaa yleiset metsä- ja suotyypit. Erottaa lajittuneet ja lajittumattomat maalajit.
Osaa tehdä puustoon littyviä havaintoja ilmakuvalta ja käyttää maastokarttaa metsässä liikkumiseen.
Tuntee olennaiset metsän kasvuun vaikuttavat kasvupaikkaolosuhteet.
Tuntee tärkeimmät kotimaiset puulajit.
Hyvä 3-4
Edellisten lisäksi osaa määrittää maalajit maastossa sekä käyttää kasvillisuutta apuna metsätyyppien määrittämisessä
Osaa tulkita visuaalisesti ilmakuvaa sekä käyttää maastokarttaa ja suunnistaa niiden avulla
Tietää miten kasvupaikan olosuhteet vaikuttavat puiden kasvuun ja tuntee
kotimaiset puulajit sekä niiden olennaiset ekologiset vaatimukset.
Kiitettävä 5
Edellisten lisäksi osaa perustella metsä- ja suotyyppimäärityksen ja kuviointiratkaisut kasvillisuuden, puuston ja maalajin avulla. Oaa käyttää maastohavaintoja ja teoriatietoa puiden kasvuolosuhteiden analysoimiseen ja metsänhoidollisten ratkaisuiden perustelemiseen. Tunnistaa kotimaiset puulajit erilaisissa asuissa

Go back to top of page