Skip to main content

Finnish Language and Communication (3 cr)

Code: 5N00DX46-3012

General information


Enrolment period
02.07.2023 - 03.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.08.2023 - 03.12.2023
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Electrical and Automation Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Electrical Engineering
Teachers
Lotta Markkula
Person in charge
Jarkko Lehtonen
Course
5N00DX46

Objectives (course unit)

Students
• can evaluate their communication skills
• can take advantage of the feedback given
• understand the importance of communication skills and communication processes
• understand what purposeful communication is
• want to develop their skills in Finnish and communication as a part of their professional skills
• can cope in the communication situations of their own field
• can give and receive feedback in working life communication situations
• can listen to, observe and interpret communication
• know the importance of the internal and external communication in a community
• has expert communication skills: the message is structured, understandable and convincing
• can take into account the demands of the respondent, situation and the field
• can argue and have an impact
• can acquire and use information of their own field critically
• can create a written and spoken presentation for a target audience and also, if required, include visual aids
• know the working life text types and ways to use language
• use the language of their field following the practices and guidelines
• work in professional communication situations responsibly and within agreed methods of conduct
• understand the impact of culture in communication and the significance of collaborating with people from various cultural backgrounds

Content (course unit)

basics of spoken communication (theory and practice)
grammar
writing documents (e.g. job applications, notifications)

Prerequisites (course unit)

None

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti asiakirjastandardia jäljitellen. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta.
Opiskelija kykenee pitämään puhe-esityksensä visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija viestii kirjoittaen jäsentyneesti ja havainnollisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja teksti on melko virheetön ja noudattelee asettelultaan täysin asiakirjastandardia. Opiskelija osaa esittää asiat erotellen omat näkemyksensä lähteistä hankkimistaan tiedoista niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin.
Opiskelijan puhe-esitys on vastaanottajat ja tilanteen huomioiva ja rakenteeltaan toimiva. Puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija viestii kirjoittaen vakuuttavasti, perustellen näkemyksensä monipuolisesti. Hänen tekstinsä olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty sekä tiivistetty. Kieli on virheetöntä ja tyyli hallittua. Opiskelija osaa puhua vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan. Hän osaa hyödyntää äänen tehokeinoja.

Location and time

Syyslukukausi 2023, TAMKin pääkampus

Exam schedules

Ei tenttiä

Assessment methods and criteria

sovitut puhe-esitykset
palautettavat muut tehtävät
jatkuva näyttö

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot ja harjoitukset
Puhe-esitykset
Itsenäiset tehtävät

Learning materials

Moodlen kautta jaettava materiaali
Kauppinen, Nummi & Savola: Tekniikan viestintä

Student workload

Opetusta on noin 2-3 tuntia viikossa, arvioitavien esitysten aikana ryhmä saatetaan jakaa pienempiin ryhmiin.

Kirjoitus-, valmistelu- ja suunnittelutehtävät itsenäistä työskentelyä

Content scheduling

Lähiopetusta on noin 2-3 tuntia/opiskelija/viikko.

Kurssin aikataulu, jaksotus ja arviointiperusteet esitellään, ja tarvittaessa muokataan, toteutuksen ensimmäisellä opetuskerralla.

Further information

No alternative form of completion.
Sufficient skills in Finnish.
Mandatory participation on 80% of the classes.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson opetukseen, jotta opintojakso voitaisiin arvioida. Opiskelijalla on tekemättömiä suorituksia.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on osallistunut opetukseen sekä suorittanut hyväksytysti opintojakson arvioitavat tehtävät. Hän osaa viestiä jäsentyneesti ja ymmärrettävästi mallien mukaan.

Opiskelija kykenee pitämään esittelevän puheensa visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellä mainitun lisäksi:
Opiskelija on suorittanut kaikki arvioitavat tehtävät tehtävänantoa noudattaen ja aikataulun mukaisesti. Suoritukset ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja esitys on melko virheetön ja ohjeistuksia noudatteleva. Tekstit ovat melko virheettömiä. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellä mainitun lisäksi:
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Tekstit ovat lähes virheettömiä ja tyyliltään moitteettomia. Opiskelija esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.

Go back to top of page