Basics of Timber and Reinforced Concrete Structures (5 cr)
Code: 5B00FB10-3003
General information
- Enrolment period
- 02.12.2022 - 15.02.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.01.2023 - 29.10.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Construction Architect
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Architect
Objectives (course unit)
Tavoitteet (puu):
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee kantavien rakenteiden suunnittelussa huomioon otettavat puun lujuus- ja muodonmuutosominaisuudet. Hän tuntee tavanomaisten puurakenteiden toiminnan ja mitoituksen eri rasitusmuodoille sekä osaa tehdä yksinkertaisia kantavien rakenneosien mitoituksia.
Opiskelija oppii lukemaan ja tulkitsemaan kantavien puurakenteiden suunnitelmia. Opintojakson jälkeen hän osaa hyödyntää näistä saatavaa tietoa suunnittelutyössään.
Tavoitteet (teräsbetoni):
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee teräsbetonirakenteiden materiaalin lujuudet ja muut luokitusominaisuudet. Opiskelija tuntee teräsbetonirakenteiden keskeiset rakenteelliset mitoitusperiaatteet. Opiskelija osaa tehdä tavanomaisten kantavien teräsbetonirakenteiden mitoitusta.
Opiskelija oppii lukemaan ja tulkitsemaan kantavien teräsbetonirakenteiden suunnitelmia. Opintojakson jälkeen hän osaa hyödyntää näistä saatavaa tietoa suunnittelutyössään.
Content (course unit)
Sisältö (puu):
Materiaalioppi ja lujuusluokitukset
Rakennusosat kuten palkit ja pilarit
Puurakennusten jäykistystavat
Kantavien puurakenteiden suunnitelmat
Sisältö (teräsbetoni):
Materiaalioppi ja lujuusluokitukset
Rakennusosat kuten palkit, pilarit ja laatat
Teräsbetonirakennusten jäykistystavat
Tukimuurit ja maanpaineseinät
Kantavien teräsbetonirakenteiden suunnitelmat
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä opintojaksoon sisältyvät perusasiat ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa valita soveltaen ja vertaillen eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää, analysoida ja perustella loogisesti ratkaisumenetelmiä.
Exam schedules
Puurakenteiden osalta opintojakso arvioidaan harjoitustyön perusteella.
Teräsbetoniosuudesta opintojakson tentin ajankohta toteutuksen lopussa, sovitaan myöhemmin. Uusintatentit sovitaan erikseen.
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointi perustuu kokeeseen, harjoitustehtäviin ja yleiseen aktiivisuuteen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, harjoitukset ja ongelmalähtöinen opiskelu.
Learning materials
Puurakenteet:
Määritellään myöhemmin aihepiirikohtaisesti. Löytyy Moodlesta.
Luentomoniste
Lähdejulkaisuna RIL 205-1-2009.
www.puuinfo.fi
Finwood mitoitusohjelma
Teräsbetonirakenteet:
Määritellään myöhemmin aihepiirikohtaisesti. Löytyy Moodlesta.
Luentomoniste
Student workload
44h lähiopetusta. Harjoitustyön ohjausta 6h. Itsenäistä työskentelyä 42h.
Completion alternatives
Ei ole
Practical training and working life cooperation
Käsiteltävät asiat ovat keskeisiä rakennusarkkitehdin ammattitaidon kannalta.
Further information
Sisältö:
Puurakenteet:
-materiaaliominaisuudet
-murtorajatilamitoitus, palkki, pilari
-käyttörajatilamitoitus, taipuma
Teräsbetonirakenteet:
-materiaaliominaisuudet
-taipuma, kutistuma, viruma
-rakenteiden suunnittelu ja raudoitus:
-palkit, laatat, pilarit, seinät, seinäanturat, maanvaraiset lattiat
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustyössä on paljon puutteita. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole paneuduttu.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustyössä on puutteita. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole paneuduttu.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä on panostanut harjoitustyöhön hyvin.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija on tehnyt harjoitustyön kiitettävästi ja siinä ilmenee varsin vähän puutteita.