Swedish in Media Branch (Writing) (2cr)
Code: 2E00EW17-3004
General information
- Enrolment period
- 02.12.2022 - 20.01.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.01.2023 - 19.05.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- TAMK Languages and Communication
- Campus
- TAMK Mediapolis
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 55
- Degree programmes
- Degree Programme in Media
- Teachers
- Reijo Mäkelä
- Person in charge
- Reijo Mäkelä
- Groups
-
22MAMedianomi (AMK) 2022
- Course
- 2E00EW17
Objectives (course unit)
Opiskelija osaa kertoa koulutuksestaan, omasta ammattialan osaamisestaan ja tavoitteistaan ruotsiksi. Opiskelija osaa oman opiskelualansa keskeisintä termistöä ja osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti työelämään liittyvissä viestintätilanteissa.
Content (course unit)
Ammattialan tekstit ja terminologia, alan työtehtävät, työnhakuun liittyvät dokumentit, työelämän kirjalliset viestintätilanteet.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija osaa:
- Viestiä yksinkertaisesti omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa pääosin ymmärrettävästi kulttuurialan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija osaa:
- Viestiä selkeästi pääosin tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa melko hyvin kulttuurialan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija osaa:
- Viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta kulttuurialan osaamisestaan (esim. työhakemus, ansioluettelo, näyttelyhakemus) ruotsin kielellä.
- Hoitaa luontevasti verkostoituen kulttuurialan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. sähköinen viestintä, haastattelut) ruotsin kielellä.
Location and time
Tunnit maanantaisin. 16.1. tasotesti ja ennakkotehtävät Moodlessa.
Lähiopetusta lukujärjestyksen mukaisesti maanantaisin, osa tunneista itsenäistä työtä. Ryhmä 1-2 ja ryhmä 3-4 jakoryhminä.
R 1 Isällinen yllätys
Aikioniemi Alisa
Baasousi Yasmin
Dahan Gizlan
Karsimus Aaro
Kinnunen Sallamari
Kivinen Jenni
Linho Sofia
Nissilä Elias
Pietarila Valle
Toijala Nea
Uusitalo Olga-Emilia
Virta Veeti
R 2 Puutarha
Alastalo Laura
Haataja Annika
Huura Tia
Järvinen Iina
Lindberg Leo
Loikas Anna
Petäjistö Edita
Pitkämö Minni
Puska Henri
Syrjä Juuli
Ugur Ayse
Visto Joona
R 3 Transsi
Alhoniemi Vira
Kakko Mikki
Kirjavainen Iida
Lehikoinen Hanna
Lehto Ella
Leinonen Siiri
Louhimo Pekka
Mustola Nelli
Niehaus Joel
Rantala Sini
Saarinen Riku
Suni Eveliina
R 4 Universumi tarjoilee
Keskinen Annika
Kunnas Benjamin
Laukkanen Elias
Liekkinen Lenni
Murto Joona
Nyberg Alex
Reunanen Veeti
Roschlau Julia
Seuranen Aino
Tuimala Emmi
Vesterling Joni
Virmavirta Varpu
Exam schedules
Katso kurssin Moodle
Assessment methods and criteria
RUOTSIN KIRJOITTAMISEN (=KIRJALLINEN TUOTTAMINEN JA KIRJALLINEN VUOROVAIKUTUS)
TAITOTASOKUVAUKSET AMMATTIKORKEAKOULUILLE
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Kirjallisia harjoituksia, jotka ovat tärkeitä alan työelämässä
Sanaston harjoittelua kurssin aihepiireihin liittyen
Harjoitusten tavoitteena harjoitella kirjallista viestintää työelämää varten ja valmistaa opiskelijaa kirjalliseen tenttiin.
Learning materials
Materiaali Moodlessa
Tarvittaessa oma sanakirja ja kielioppikirja
Student workload
2 op= 54 tuntia työtä
Content scheduling
Ensimmäinen aihepiiri: oman alan opiskelu
Toinen aihepiiri: Työelämä
Kolmas aihepiiri: oma ala
Completion alternatives
Ota yhteys vastuuopettajaan
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1 Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
2 Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työ-
elämän kielenkäyttötilanteissa.
Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
3 Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin, vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
4 Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja ala-
kohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.