Skip to main content

Professional Swedish for Physiotherapists, Writing Skills (1 cr)

Code: 7F00EB66-3003

General information


Enrolment period
02.12.2022 - 13.02.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.02.2023 - 05.04.2023
Implementation has ended.
Credits
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Physiotherapy
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Sari Myllymäki
Person in charge
Sari Myllymäki
Course
7F00EB66

Objectives (course unit)

Students
- are able to write down in an interview information important to a person’s present and previous functionality and wellbeing,
- can instruct various clients in the most important therapeutical exercises in writing,
- are able to communicate in writing in a multi-professional work communities in situations common to physiotherapists,
- know the most important professional vocabulary of their field,
- know how to find information from professional and research sources and use that to improve their expertise,
- can maintain, develop and evaluate their language skills and language learning skills as well as adopt language skills as a part of their professional identities.

Content (course unit)

- interview
- guidance and advice situations
- symptoms and treatment of pain and various conditions
- important physiotherapy vocabulary
- important anatomical vocabulary
- authentic texts from the students’ own field

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Taitotaso B1.1
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- Osaa viestiä lyhyesti ja pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa vuorovaikutustilanteissa.
- Osaa raportoida lyhyesti potilaan/asiakkaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
- Osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan ohjaustilanteissa.
- Osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut).
- Osaa käyttää fysioterapian perussanastoa.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- Ymmärtää pääasiat fysioterapiaan liittyvistä teksteistä sanakirjaa apuna käyttäen.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Taitotaso B1.2
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- Osaa viestiä melko hyvin potilaaseen/asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan/asiakkaan tilasta.
- Osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
- Osaa kertoa keskeisimmät ohjeet potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut).
- Osaa käyttää keskeistä fysioterapian sanastoa ja käsitteitä.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- Ymmärtää pääasioiden lisäksi myös yksityiskohtia fysioterapiaan liittyvistä teksteistä ilman apuvälineitä
- Hankkii tietoa erilaisista alan julkaisuista ja raporteista.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Taitotaso B2.2-C1
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- Osaa viestiä itsenäisesti, monipuolisesti ja selkeästi potilaaseen/asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti potilaan/asiakkaan tilasta.
- Osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, kirjalliset potilasohjeet).
OHJAAAMINEN JA NEUVONTA:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut).
- Osaa käyttää sujuvasti keskeistä fysioterapian sanastoa ja käsitteitä.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- Ymmärtää pääasioiden lisäksi useimmat yksityiskohdat fysioterapiaan liittyvistä teksteistä ilman apuvälineitä
- Hankkii tietoa sujuvasti erilaisista alan julkaisuista ja raporteista.
- Ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.

Exam schedules

Kirjallinen tentti:
MA 3.4.2023 klo 12.30-14.00

Suullinen tentti = Tutoristunnot ruotsiksi (aikavaraus alustavasti 10 pienryhmälle):
1: MA 3.4 klo 14.15-15.15
2: MA 3.4 klo 15.15-16.15
3: TI 4.4 klo 8.15-9.00
4: TI 4.4 klo 9.00-9.45
5: TI 4.4 klo 10.00-10.45
6: TI 4.4 klo 10.45-11.30
7: KE 5.4 klo 8.15-9.00
8: KE 5.4 klo 9.00-9.45
9. KE 5.4 klo 10.00-10.45
10. KE 5.4 klo 10.45-11.30

Uusintatenteistä sovitaan erikseen.

Assessment methods and criteria

Tentti - Arviointi T1-3 ja H4-5 (ks. tarkemmin kohta arviointikriteerit).
Läsnäolovelvoite 80 % lähiopetuksesta. Jatkuva arviointi.
Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset harjoitukset ja kirjallinen tentti. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus, itsenäinen verkko-opiskelu, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, suullinen ja kirjallinen tentti

Learning materials

Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Moodlessa.

Student workload

Lähioppimiskerrat (yht. noin 24 h molemmilla kursseilla). Läsnäolovelvollisuus on 80 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 57 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.

Completion alternatives

Ei ole tarjolla muita suoritustapoja.

Further information

HUOM! Kurssit: Yrkessvenska för fysioterapeuter, muntlig färdighet ja Yrkessvenska för fysioterapeuter, skriftlig färdighet pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

TYYDYTTÄVÄ 1
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- Osaa viestiä lyhyesti ja pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa vuorovaikutustilanteissa.
- Osaa raportoida lyhyesti potilaan/asiakkaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet).
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
- Osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut).
- Osaa käyttää fysioterapian perussanastoa.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- Ymmärtää pääasiat fysioterapiaan liittyvistä teksteistä sanakirjaa apuna käyttäen.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

TYYDYTTÄVÄ 3
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- Osaa viestiä melko hyvin potilaaseen/asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan/asiakkaan tilasta.
- Osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (suulliset potilasohjeet).
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
- Osaa kertoa keskeisimmät ohjeet potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut).
- Osaa käyttää keskeistä fysioterapian sanastoa ja käsitteitä.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- Ymmärtää pääasioiden lisäksi myös yksityiskohtia fysioterapiaan liittyvistä teksteistä ilman apuvälineitä
- Hankkii tietoa erilaisista alan julkaisuista ja raporteista.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

HYVÄ 5
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- Osaa viestiä itsenäisesti, monipuolisesti ja selkeästi potilaaseen/asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti potilaan/asiakkaan tilasta.
- Osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, suulliset potilasohjeet).
OHJAAAMINEN JA NEUVONTA:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut).
- Osaa käyttää sujuvasti keskeistä fysioterapian sanastoa ja käsitteitä.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- Ymmärtää pääasioiden lisäksi useimmat yksityiskohdat fysioterapiaan liittyvistä teksteistä ilman apuvälineitä
- Hankkii tietoa sujuvasti erilaisista alan julkaisuista ja raporteista.
- Ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.

Go back to top of page