Gastronomic Menu Planning (5 cr)
Code: 8T00EV82-3008
General information
- Enrolment period
- 25.05.2023 - 15.08.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.08.2023 - 13.10.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Hospitality Management
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Hospitality Management
Objectives (course unit)
The student is able to design menus according to the business idea.
The student is able to use machinery and equipment technology appropriately in the business.
The student is able to plan and lead the event and ordering process.
Content (course unit)
To WHOM are the food and drink menus planned?
WHAT must be considered in menu planning?
HOW events and ordering processes are carried out?
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student identify different business ideas and main principles of menu planning.
The student performs in a controlled manner the design and implementation of gastronomic events and ordering processes.
The student is able to use selected raw materials using machines and equipment, but is unable to justify her/his choices.
The student can give and receive feedback.
The student looks and evaluates things from her/his own point of view.
The student recognizes the importance of ergonomics and occupational safety in the use of machinery and equipment.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student know how to structure the meaning of business idea in relation to menu planning principles.
The student can plan and implement gastronomic events and ordering processes based on her/his own choices.
The student is able to use raw materials and methods taking into account machine and equipment technology.
The student can give and receive feedback actively and constructively.
The student is able to cooperate with ergonomics and occupational safety and is ready to develop her/his interaction skills.
The student takes responsibility and undertakes the activities of the group in addition to her/his own activities.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student understands comprehensively the meaning of business idea in menu planning.
The student is able to plan and lead gastronomic events and ordering processes, evaluating and combining different solutions.
The student is able to choose the right raw materials and methods considering machine and equipment technology.
The student is able to analyze feedback and is committed to developing itself and the work community responsibly.
The student is able to work flexibly and foresight, and bring the service process into an economical and wellbeing perspective, taking into account the requirements of the community and industry.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Joku tehtävä tai suoritus puuttuu.
Exam schedules
Lauantai 16.9.2023 tuntien päätteeksi etä Moodle-tentti klo 13.45-14.30.
Mahdollinen uusintatentti lauantaina 7.10.2023 klo 14.45-15.30.
Assessment methods and criteria
1. Listasuunnittelutehtävä (tiimitehtävä, 0—5, 50 %), arviointi perustuu opintojakson arviointikriteereihin.
2. Moodlen listasuunnittelutentti (yksilö, 0—5, 20 %)
3. Ammatillinen osallistuminen: itse- ja vertaisarviointi esihenkilönäkökulmasta, opettajan tekemä arviointi (yksilö, 0—5, 30 %)
Ammatillisen osallistumisen itse- ja vertaisarvioinnissa huomioidaan
• palveluasenne, ”hospitality”
• aktiivinen osallistuminen etä- ja lähiopetukseen
• tavoitteellinen sitoutuminen tiimityöskentelyyn ja -prosessiin
• valmius ja joustavuus muuttuvissa tilanteissa
• esiintyminen ja toiminta eri verkostoissa
• poissaolot, myöhästymiset
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot
Learning Cafe
Tiimitehtävät
Itse- ja vertaisarviointi
Tentti
Learning materials
Sovitaan opintojakson aloituksessa (Moodle). Tässä suosituksia:
Berglund, J., Rinta-Huumo, A. & Vahtera, A. 2011. Ruoasta viiniin. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
Joutjärvi, M. & Nuutila, J. 2005. Ruokasanasto. Helsinki: WSOY.
Määttälä, S., Nuutila, J. & Saranpää, T. 2008. Juhlapalvelu, suunnittele ja toteuta. Helsinki: WSOY.
Pakarinen, L., Kekäläinen S. & Pasanen, R. 2011. Viinit. Yhdistä ruoka ja juoma. Readme.fi. Hämeenlinna: Kariston Kirjapaino Oy.
Rauha-Puntalo, S. 2019. Suomalaisen ruokakulttuurin kehitys sadan vuoden aikana. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296401
Salmi, M. 2017. Olut! Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
Sillanpää, M. 2002. Säännöstelty huvi. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
Student workload
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, mikä vastaa n. 135 h työkuormaa. Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella esimerkiksi ennakko-osaamisestasi riippuen.
Content scheduling
Lauantai 19.8.2023 klo 8.30-14.30 lähiopetus TAMK Catering Studio
Lauantai 16.9.2023 klo 8.30-14.30 Etä Zoom, päivän päätteeksi tentti.
Lauantai 7.10.2023 klo 8.30-14.30 lähiopetus TAMK Catering Studio/luokkatila
Completion alternatives
AHOT, hakuaika keväällä HyväHotissa. Näyttö on pidetty 13.5.2023.
Practical training and working life cooperation
Tiimitehtävien toimeksiantajana on TAMKin Catering Studio Living Lab.
Further information
Lähiopetuksessa EI tarvita keittiövaatteita.