Economics of Silviculture (5cr)
Code: 6M00EU01-3006
General information
- Enrolment period
- 01.12.2022 - 31.12.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.01.2023 - 15.04.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
Objectives (course unit)
The student knows how to compare the profitability of silvicultural decisions by using different calculations and is able to make and interpret these calculations. The student knows how to simulate different silvicultural decisions. He knows the risks, forests pests an diseases related to forest management and means to control them
Content (course unit)
Profitability calculations, present value calculations and discounting, internal rate, use of forest stand management simulator. Different management alternatives of even-aged forestry and the main risks of them. Forest pests and diseases and their control.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student is able to make profitability comparisons between conventional silvicultural solutions when assisted.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student is able to make profitability comparisons between different silvicultural options by using net present value calculations.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student is able to make different profitability comparisons between silvicultural options, interpret the profitability calculations presented in the research and also explain the risks and uncertainties associated with the calculations.
Location and time
14.1.-15.4.
14.1. (la) etätunnit klo 8.15-12
1.2. (ke) etätunnit klo 18-20
10.2. (pe) lähitunnit klo 14.15.-17 Tampereella!
25.2. (la) etätunnit klo 12.15-16
10.3. (pe) lähitunnit Virroilla klo 10-18
-metsätuhoesitykset
24.3. (pe) etätunnit klo 12-16
29.3. (ke) etätunnit klo 18-20
15.4. (la) opintojakson tentti Virroilla klo 13-16
Exam schedules
15.4. klo 13-16 Virroilla
1. uusinta sovitaan erikseen
2. uusinta sovitaan erikseen
Assessment methods and criteria
Laskuharjoitukset, muut harjoitukset 40 %
Metsätuhoesitys (ryhmätyö) 20%
Tentti 40 %
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, opetuskeskustelut, ryhmäesitykset, laskuharjoitukset, harjoitukset Motti -metsänkasvatussimulaattorilla
Learning materials
Huuskonen, ym. 2014. Metsänkasvatus- menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus
Sved, J. & Koistinen, A. (toim.) 2019. Metsänhoidon suositukset kannattavaan metsätalouteen, työopas. Tapion julkaisuja.
https://tapio.fi/wp-content/uploads/2020/09/Metsanhoidon_suositukset_kannattavaan_metsatalouteen_TAPIO_2019.pdf
https://metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/kannattavuus/
Viitala, E. 2002 . Metsän optimaalinen kiertoaika: Lähestymistavat ja niiden talousteoreettinen perusta. http://jukuri.luke.fi/handle/10024/521482
Moodlessa oleva materiaali
Metsätuhojen aiheuttajat
https://metsainfo.luke.fi/fi/cms/opas/tuhonaiheuttajaluettelo
Student workload
Luentoja ja yhteisiä harjoituksia n. 25 tuntia
Itsenäinen opiskelu, sisältäen omatoimiset laskuharjoitukset, itseopiskelun ja tenttiin valmistautumisen n. 110 tuntia
Content scheduling
Metsänkasvatuksen tulot ja menot
Kannattavuuslaskennan periaatteet
Nykyarvolaskenta ja sisäinen korko
Metsänhoidollisten vaihtoehtojen kannattavuuden vertailu nykyarvomenetelmällä (jaksollisen metsänkasvatuksen kasvatus- ja uudistamisvaihtoehdot)
Uudistamisajankohta ja arvokasvu, kiertoaika
Metsänhoidon kustannuksiin ja tuloihin vaikuttamisen keinot
Omatoimisuus metsänkasvatuksessa
Metsänkasvatusvaihtoehtojen vertailu Motti -metsänkasvatussimulaattorilla
Completion alternatives
Hyväksilukumenettely TAMKIn ohjeistuksen mukaan.(tehtävä ennen opintojakson alkua)
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei saa hyväksyttyä arvosanaa tentistä ja/tai laskuharjoituksista ja/tai metsätuhoryhmätyöstä
Opiskelija ei osallistu opetukseen (minimi 50 % opetusajankohdista oltava mukana).
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kuvattu opintojakson opetussuunnitelmassa