Harvesting Planning (6 cr)
Code: 6M00DQ30-3003
General information
- Enrolment period
- 01.12.2022 - 23.02.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.03.2023 - 28.04.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Jukka Tohu
- Manne Viljamaa
- Perttu Arminen
- Course
- 6M00DQ30
Objectives (course unit)
The student:
-knows how to estimate the total volume of a cutting area and the volume and structure of the removal
-knows how to make plans for purchasing and harvesting and is able to manage operations by utilizing GIS information
-knows how to evaluate operations.
Content (course unit)
Planning exercise on a harvesting area level, utilizing GIS information and GPS tools, chaining harvesting sites and making a resource plan, special features of harvesting in peatland forests, exercises with harvesting planning simulation program, evaluation of harvesting quality in the forest
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student knows, when assisted, how to evaluate the tree volume of a logging site and how to calculate the logging volume by timber assortments. He knows the main laws governing the use of commercial forests, the requirements for forest certification and different recommendations for harvesting. The student knows how to plan harvesting for different logging sites and how to prepare harvesting instructions, when assisted. He/ she knows how to evaluate the quality of the logging operations.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student knows how to evaluate the tree volume of a logging site and how to calculate the logging volume by timber assortments. He knows how to take into account the laws governing the use of commercial forests, forest certification requirements and various recommendations for planning and implementing harvesting. He / she knows how to plan logging for different types of logging sites, prepare logging instructions and understands how logging operations are managed. They are familiar with harvesting planning and control information systems and are able to evaluate the success of the measures taken.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student knows how to evaluate the tree volume of a logging site and how to calculate the logging volume by timber assortments. He knows how to take into account the laws governing the use of commercial forests, forest certification requirements and various recommendations for planning and implementing harvesting. He / she knows how to explain the before mentioned to forest owners and those responsible of the logging. He / she knows how to plan logging for different types of logging sites, prepare logging instructions and understands how logging operations are managed. The student knows how to use harvesting planning and control information systems and can evaluate the success of the measures taken.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän osaamisen tasoa eikä palauta opintojaksoon sisältyviä tehtäviä.
Location and time
Lukujärjestys julkaistu lukkarikoneessa. Pienet muutokset mahdollisia.
Exam schedules
Maastotentti 25.4.. uusinta 4 viikkoa 1. tentin jälkeen, ilmoittautuminen viikkoa ennen sähköpostilla.
Verkkotentissä 26.4. vastataan muutamiin kysymyksiin maastotentissä tehtyjen havaintojen perusteella, uusinta 4 viikon kuluttua.
Assessment methods and criteria
Maasto+verkkotentti 60 %
Maastoharjoitus 20 %
Tutoriaali 20 %
Muut annetut tehtävät S, yhden tehtävän puuttuminen alentaa kokonaisarvosanaa 1 numeroa/tehtävä
- metsäsertifiointi- ja metsälaki -tehtävä
- Puuvirta
- korjuujälki
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot pääosin lähiopetuksena.
Maastoharjoitukset
-johdettu harjoitus puoliryhmittäin Kaupissa
- pienryhmäharjoituksena leimikonsuunnittelu maastossa
- operatiivisen suunnittelun harjoitus Puuvirta-ohjelmalla
- korjuujälkiharjoitus pienryhmittäin
- itsenäinen opiskelu
Learning materials
Talousmetsien luonnonhoito – Hyän metsähoidon suoitukset - Työopas, TAPIO 2016
Metsänhoidon suositukset - Metsänhoito, TAPIO 2019, https://www.metsanhoitosuositukset.fi/
Korjuun suunnittelu, Metsäteho 2010, http://puuhuolto.fi/korjuun-suunnittelu/
Resurssitehokas puunkorjuu, TAPIO 2015, https://tapio.fi/wp-content/uploads/2019/10/Resurssitehokas-puunkorjuu-raportti.pdf
Maastotarkastusohje, Metsäkeskus 2020, https://www.metsakeskus.fi/sites/default/files/maastotarkastusohje.pdf
PEFC Metsäsertifiointi, https://pefc.fi/pefc/pefc-suomi/
FSC Metsäsertifioinnin periaatteet ja kriteerit, https://fi.fsc.org/fi-fi/sertifiointi/periaatteet-ja-kriteerit
Student workload
Yhteensä n. 162 h
Luentoja n 40 h
Maastoharjoituksia n. 40 h
Tutoriaalit 6 h
Content scheduling
Aloitus tutoriaaleilla: ryhmät 1 ja 2 perjantaina 17.3.
ryhmät 3 ja 4 maanantaina 20.3.
Loppututoriaalit ryhmittäin lukujärjestyksessä ilmoitettuina aikoina
Completion alternatives
AHOt, jos on merkittävää työkokemusta asiasta.
Practical training and working life cooperation
Leimikkokohteita metsäyhtiöiltä ja MHY:ltä
Työelämäedustajien luentoja 2 kpl (pakollisia)
International connections
Maastoharjoituksissa mukana vaihto-opiskelija
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei osallistumista lähijaksolle
Tehtäviä on tekemättä
Jokin osasuoritus puuttuu
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa osin avustettuna arvioida korjuukohteen puuston määrän ja ja tietää miten puutavaralajikohtaiset hakkuukertymät lasketaan. Hän tietää pääosin talousmetsien käyttöä ohjaavat lait, metsäsertifioinnin vaatimukset sekä erilaiset suositukset puunkorjuussa. Hän osaa avustettuna suunnitella puunkorjuun erilaisille hakkuukohteille ja laatia korjuutyön ohjeet. Hän osaa arvioida toteutettujen toimenpiteiden onnistumista.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa arvioida korjuukohteen puuston määrän ja puutavaralajikohtaiset hakkuukertymät eri hakkuutavoille. Hän osaa huomioida talousmetsien käyttöä ohjaavat lait, metsäsertifioinnin vaatimukset sekä erilaiset suositukset puunkorjuun suunnittelussa ja toteutuksessa. Hän osaa suunnitella puunkorjuun erilaisille hakkuukohteille, laatia korjuutyön ohjeet ja ymmärtää, miten puunkorjuun operaatioita johdetaan. Hän tuntee korjuun suunnittelun ja ohjauksen tietojärjestelmiä, ja hän osaa arvioida toteutettujen toimenpiteiden onnistumista.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa arvioida korjuukohteen puuston määrän ja puutavaralajikohtaiset hakkuukertymät eri hakkuutavoille. Hän osaa huomioida talousmetsien käyttöä ohjaavat lait, metsäsertifioinnin vaatimukset sekä erilaiset suositukset puunkorjuun suunnittelussa ja toteutuksessa. Hän osaa kertoa ja perustella niistä monipuolisesti metsänmoistajille ja korjuun toteuttajille. Hän osaa suunnitella puunkorjuun erilaisille hakkuukohteille, laatia korjuutyön ohjeet ja ymmärtää, miten puunkorjuun operaatioita johdetaan. Hän osaa käyttää korjuun suunnittelun ja ohjauksen tietojärjestelmiä, ja hän osaa arvioida toteutettujen toimenpiteiden onnistumista.