Basics of Research and Research Methods (5 cr)
Code: 7S00EL92-3007
General information
- Enrolment period
- 07.06.2023 - 06.09.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2023 - 18.12.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
Students
- can describe the research process
- can write a research framework
- can describe the importance of theory in research
- can plan data collection according to a research frame: draw up an interview frame, an observation frame, and a questionnaire
- can analyse qualitative and quantitative data
Content (course unit)
- Research process
- Research frame
- Qualitative and quantitative research
- Methods of data collection and analysis
- Participatory action research
- Research ethics
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
- can name the main stages of the research process and the components of the research design
- be able to name and describe different methods of obtaining information, coupled with qualitative and quantitative research
- can describe the main features of qualitative and quantitative analysis
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
- can explain the progress of the research process
- can form a coherent research setting
- can design the data collection according to the research design: make the interview frame, observation frame and questionnaire
- can analyze qualitative and quantitative research material
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
- can apply statistical methods of analysis
- is able to apply all stages of the research process reasonably and consistently to form a coherent research setting
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Abandoned - can only describe parts of the research process and approach - can randomly name data acquisition methods - can describe the material without any analysis methods
Location and time
06.09.2023 9.00 - 12.00 Tutkimusprosessi ja kvalitatiiviset menetelmät
8.9.2023 9.00-12.00 Tilastotiede
8.9.2023 13.00-16.00 Tieteellinen kirjoittaminen/Eija Lähteenmäki
26.9.2023 13.00-16.00 Tiedonhaku/Marja-Liisa Timperi
27.09.2023 9.00 - 12.00 Tutkimusprosessi ja kvalitatiiviset menetelmät
28.9.2023 13.00-16.00 Tilastotiede
25.10.2023 13.00 - 16.00 Tutkimusprosessi ja kvalitatiiviset menetelmät/Tentti. Tenttiaika klo. 14.30-16.00
27.10.2023 13.00-16.00 Tilastotiede
Exam schedules
Tutkimusprosessin osalta tentti - suoritustavat:
TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" oppimistehtävä, tarkemmat tiedot orientaatiossa syksyllä 2023
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Opintojaksolla tutkimusprosessin soveltamisen osaamisen osoittaminen tentillä- sovitaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla.
Assessment methods and criteria
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- Arvioitava SPSS harjoitustehtävä
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetukseen osallistuminen aktiivisesti
- opinnäytetyön ideapaperin ja asetelman tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen tehtävien kautta. Osaaminen arvioidaan ryhmätentin muodossa
- ARVIOINTI: 0-5
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta - kokoaa osaamisen myös tilastotieteen osalta!
Assessment scale
0-5
Teaching methods
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- materiaalit Moodlessa
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön ideapaperin/asetelman/tutkimussuunnitelman työstäminen välitehtävävien kautta
Learning materials
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
Materiaalit Moodlessa https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36422
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- moodlesivun materiaalit - TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT, EI avainta!
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.:
Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.;
Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.;
Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä;
Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus
Student workload
KOKONAISUUS: 5 op = 135 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op = 68 h":
lähiopetus 3 x 3 tuntia
itsenäinen työskentely 59 tuntia opintojakson sisältöjen mukaisesti, materiaalit Moodlessa
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op = 68 h":
kontaktiopetus lähityöskentelynä 3 x 3 h.
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyön ideapaperiin ja asetelmaan.
Content scheduling
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op":
Ota mielellään mukaan oma tietokone. Lataa Tixel-ohjelmisto omalle koneelle. Tixel on Excelin lisäosa.
1. kerta
- orientaatio
- määrällisen tutkimuksen perusteet ja prosessi
- kyselytutkimuksen perusteet
- tilastotieteen perusteet ja keskeiset tunnusluvut
2. kerta
- kyselylomakkeen laatiminen ja julkaisu
- E-lomakkeen käyttö, löytyy intrasta hakemalla
3. kerta
-Moodlessa olevan harjoitusaineiston avulla analyysit, tarvitset Tixelin (katso Moodlesta ohjeet asennukseen)
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op":
TEEMAT:
- TUTKIMUSASETELMA; TEORIA JA KÄSITTEET ja
- TARKOITUS JA TAVOITE, TUTKIMUSKYSYMYKSET; TUTKIMUSOTTEET (1 kerta)
- TUTKIMUSMENETELMÄT (2 kerta)
- LAADULLINEN SISÄLLÖNANALYYSI ja
- TUTKIMUSETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO JA TENTTI (3 kerta)
Completion alternatives
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.
Practical training and working life cooperation
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa asetelmaa laatiessa
Further information
MOODLESIVUT:
- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, Tilastotieteen perusteet 2,5 op, ei avainta
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=36422
- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, EI avainta!
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden