Education and Teaching Competence and Digital Communication (3 cr)
Code: 7K00FN23-3019
General information
- Enrolment period
- 05.08.2023 - 03.09.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.09.2023 - 29.10.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 39
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Elisa Airikkala
- Päivi Suominen-Tontti
- Ilona Jylhäsalo
- Person in charge
- Ilona Jylhäsalo
- Course
- 7K00FN23
Objectives (course unit)
The student
- understands the philosophical, ethical and pedagogical bases for education and teaching
- is able to utilise client-oriented education and teaching methods appropriate to the situation considering clients of different ages and their significant others
- is able to use and plan digital teaching methods and materials
- knows how to evaluate the effectiveness of different methods.
Content (course unit)
- different education and teaching philosophies
- the education and teaching method process
- education in different situations with various methods
- education and communication utilising information and communications technology
- the assessment of nursing education and teaching
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
- identifies evidence-based knowledge related to education and teaching and digital communication.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- knows the theoretical basis of education and teaching and digital communication and is able to apply them utilizing evidence-based knowledge.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- knows and is able to utilize broadly education and teaching and digital communication
- analyzes and applies evidence-based knowledge and electronic communication individual and family-oriented way.
Location and time
Orientaatiotunnilla, kirjoitusviestinnän opetuksessa sekä seminaarissa läsnäolovelvoite!
Luennoilla kuuntelu korreloi usein hyvän arvosanan kanssa joten tätä suositellaan lämpimästi.
Exam schedules
Ei erillistä tenttiä.
Opintojakso arvioidaan kuvatun ohjaustilannevideon sekä ryhmässä kirjoitetun raportin perusteella.
Assessment methods and criteria
Ryhmätyö: 0-5, ohjaustilanteen videointi ja kirjallinen raportti.
Kirjoitusviestintä: Hyväksytty/hylätty
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiluennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät, seminaari.
Learning materials
Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana.
Harju (toim.). 2021. Yhdessä perheen kanssa: perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Saatavilla e-kirjana.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Huurre & Turunen. 2018. Hoitohenkilökunnan arviot potilasohjausosaamisestaan – kyselytutkimus yliopistollisessa sairaalassa. Hoitotiede, 30 (3), s. 179-190.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Miettinen & Vaajoki. 2018. Hoitotyöntekijöiden kokemuksia potilasohjauskoulutuksen merkityksestä potilasohjaukselle. Tutkiva hoitotyö, 16 (3), s. 27-33.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia.
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
Student workload
3 x 27 h = 81 h
Content scheduling
Osa 1: Ohjausraportti sekä ohjausvideon esittäminen.
(Ohjaustilanteen teoreettiseen taustaan perehtyminen sekä kirjallinen raportti. Kirjoittamisen tukena on äidinkielen opettaja eli tätä samaa raporttia työstetään kirjoitusviestinnän pajassa).
Osa 2: Kirjoitusviestinnän paja.
(Kirjoitusviestinnän pajan kesto 2 h paja/pienryhmä. Pakollinen läsnäolo, poissaolo korvataan toiseen pajaan osallistumisella).
Further information
Toteutussuunnitelma ja aikataulu voivat tarkentua orientaatioon mennessä.