Service Design (5 cr)
Code: TK00FW34-3002
General information
- Enrolment period
- 02.12.2021 - 31.12.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2022 - 17.08.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Continuing Education
- Teaching languages
- English
- Degree programmes
- Continuing Education
- Teachers
- Minna Wilska
- Pauliina Airaksinen-Aminoff
- Course
- TK00FW34
Objectives (course unit)
Opiskelija
• tuntee palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
• osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omissa kehittämisprojekteissaan
• osaa sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan
• hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja oman työnsä/organisaation kehittämisessä (palvelupolku, asiakasprofiili, prototypointi, testaaminen, asiakasymmärrys)
• osaa määritellä ongelman, jonka ympärille osaa rakentaa palvelumuotoilua hyödyntävän ja organisaatiota osallistavan prosessin
• ymmärtää ja osaa soveltaa palvelumuotoilun filosofiaa, termistöä ja prosessia (service design, design thinking, business development)
• ymmärtää fasilitoinnin, ideoinnin ja tiedon analysoinnin perusteet
Content (course unit)
• Miten osallistaa erilaisten palveluiden loppukäyttäjiä ja/tai organisaation eri osastojen edustajia kehittämisprosessiin?
• Millä tavoilla asiakasymmärrystä kerätään?
• Miten saatua tietoa voidaan analysoida ja hyödyntää?
• Mitkä ovat ketterän kehittämisen edut ja haasteet?
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Arviointi tapahtuu hyväksytty/hylätty -periaatteella. Hyväksytty suoritus tarkoittaa
• teoriaosuuksiin tutustumista
• tehtävien tekemistä ja palauttamista ajallaan, tarvittaessa täydentämistä annetussa aikataulussa
• palaute- ja arviointiosuuden täyttämistä ajallaan
• sekä muiden kurssilaisten tehtävien lukemista ja kommentointia
Assessment scale
0-5
Further information
Kurssin rakenne, aikataulu ja arviointi
Toiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin on osittainen verkkokurssi.
Laajin tehtävistä on pienryhmätyö, joka toteutetaan 4-5 hengen ryhmissä. Ryhmiin jakaudutaan jo ensimmäisellä lähikerralla ja tämän jälkeen ryhmä päättää oman työnsä teeman, aikataulun ja mahdollisesti jo myös työkalut. Suunnitelma hyväksytetään opettajilla.