Skip to main content

Digital Basic Competencies of a Professional Teacher (5 cr)

Code: 1L00FR97-3002

General information


Enrolment period
09.02.2022 - 23.10.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.10.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
3 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Pedagogical Innovations and Culture
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Mikko Turunen
Jiri Vilppola
Hanna Laakso
Person in charge
Jiri Vilppola
Course
1L00FR97

Objectives (course unit)

Opintojakson jälkeen opettajaopiskelija osaa:

- Käyttää yleisimpiä digitaalisia työvälineitä opettajan työn kannalta riittävällä ja hyödyllisellä tavalla
- Käyttää jotain digitaalista oppimisympäristöä opettajan roolissa
- Laatia laadukasta esitysmateriaalia ja hyödyntää esitysteknologiaa sekä etä- että lähiopetuksessa
- Suunnitella, toteuttaa, tallentaa ja jakaa verkko-opetustuokion
- Hyödyntää osallistavia ja aktivoivia digitaalisia sovelluksia alaan ja opetettavaan aiheeseen soveltuvalla tavalla
- Ohjata omia opiskelijoitaan käyttämään oppilaitoksen tarjoamia digitaalisia työvälineitä
- Tuottaa monipuolisesti laadukasta ja saavutettavaa digitaalista opetusmateriaalia
- Arvioida perustasolla opiskelijan oppimista ja/tai osaamista digitaalisia työkaluja hyödyntäen
- Tunnistaa tekoälyn ja muiden modernien teknologioiden mahdollisuudet ja rajoitukset opetustyössä
- Huomioida tietosuojan, tietoturvan ja lainsäädännön digitaalisia työvälineitä käyttäessään
- Tunnistaa omat kehittymistarpeensa ja laatia suunnitelman, miten kehittää omaa osaamistaan jatkossa

Content (course unit)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

- Mitä on opettajan digitaalinen perusosaaminen ja miten sitä voi kehittää työuransa aikana?
- Miten digitaalisia työvälineitä käytetään turvallisesti lainsäädäntö huomioiden?
- Mitä on laadukas ja saavutettava opetusmateriaali ja miten sitä voi tuottaa itse?
- Mitä on huomioitava, kun ottaa käyttöön uusia työvälineitä opetustyöhön?
- Miten opettaja ohjaa opiskelijoitaan digitaalisten työvälineiden käyttöön?

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Tietäminen:
Opiskelija tietää digitaalisten työvälineiden mahdollisuudet ja rajoitukset omassa opetustyössään.

Tekeminen:
Opiskelija käyttää yleisimpiä opetuksen digitaalisia työvälineitä ja jakaa osaamistaan muille.

Opettajana kehittyminen:
Opiskelija opettelee käyttämään jotain itselleen entuudestaan vieraampaa työvälinettä ja ymmärtää jatkuvan osaamisen päivittämisen merkityksen.

Location and time

Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Periodi 2 / 2022.

Aloituswebinaari KE 26.10 -22 klo 16.00-18.00
Väliwebinaari KE 30.11 -22 klo 16.00-18.00
Päätöswebinaari TO 15.12 -22 klo 16.00-17.30

Zoom- linkki toimitetaan ilmoittautuneille lähempänä ajankohtaa.

Exam schedules

Ei tenttejä.

Assessment methods and criteria

Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan opintojakson päätteeksi.

Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan toteuttama arviointi.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä.
Oman oppimisen ja digitaalisten tuotosten portfolio-dokumentointi,

Learning materials

TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson moodle-ympäristössä

Student workload

Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)

Opintojakso sisältää 3 webinaaria ja itsenäistä sekä pienryhmätyöskentelyä.

Content scheduling

Periodi 2 / Syksy 2022.

Lokakuu - joulukuu 2022.

Completion alternatives

Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.

Practical training and working life cooperation

Ei varsinaista harjoittelua.
Sisältöinä opettajan työelämälähtöisiä digitaalisia työvälineitä.

Further information

Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä

Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti sellaisille opettajaopiskelijoille, jotka vielä harjoittelevat tai kokevat epävarmuutta digitaalisten työvälineiden käytössä opettajana. Perusasioiden äärellä olemme tällä opintojaksolla.

Sopii kuitenkin kaikille digipedagogiikasta kiinnostuneille.

Lisätietoja:
jiri.vilppola@tuni.fi
mikko.o.turunen@tuni.fi

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Go back to top of page