Digital Basic Competencies of a Professional Teacher (5 cr)
Code: 1L00FR97-3002
General information
- Enrolment period
- 09.02.2022 - 23.10.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 24.10.2022 - 31.12.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Pedagogical Innovations and Culture
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
Objectives (course unit)
Opintojakson jälkeen opettajaopiskelija osaa:
- Käyttää yleisimpiä digitaalisia työvälineitä opettajan työn kannalta riittävällä ja hyödyllisellä tavalla
- Käyttää jotain digitaalista oppimisympäristöä opettajan roolissa
- Laatia laadukasta esitysmateriaalia ja hyödyntää esitysteknologiaa sekä etä- että lähiopetuksessa
- Suunnitella, toteuttaa, tallentaa ja jakaa verkko-opetustuokion
- Hyödyntää osallistavia ja aktivoivia digitaalisia sovelluksia alaan ja opetettavaan aiheeseen soveltuvalla tavalla
- Ohjata omia opiskelijoitaan käyttämään oppilaitoksen tarjoamia digitaalisia työvälineitä
- Tuottaa monipuolisesti laadukasta ja saavutettavaa digitaalista opetusmateriaalia
- Arvioida perustasolla opiskelijan oppimista ja/tai osaamista digitaalisia työkaluja hyödyntäen
- Tunnistaa tekoälyn ja muiden modernien teknologioiden mahdollisuudet ja rajoitukset opetustyössä
- Huomioida tietosuojan, tietoturvan ja lainsäädännön digitaalisia työvälineitä käyttäessään
- Tunnistaa omat kehittymistarpeensa ja laatia suunnitelman, miten kehittää omaa osaamistaan jatkossa
Content (course unit)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä on opettajan digitaalinen perusosaaminen ja miten sitä voi kehittää työuransa aikana?
- Miten digitaalisia työvälineitä käytetään turvallisesti lainsäädäntö huomioiden?
- Mitä on laadukas ja saavutettava opetusmateriaali ja miten sitä voi tuottaa itse?
- Mitä on huomioitava, kun ottaa käyttöön uusia työvälineitä opetustyöhön?
- Miten opettaja ohjaa opiskelijoitaan digitaalisten työvälineiden käyttöön?
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Tietäminen:
Opiskelija tietää digitaalisten työvälineiden mahdollisuudet ja rajoitukset omassa opetustyössään.
Tekeminen:
Opiskelija käyttää yleisimpiä opetuksen digitaalisia työvälineitä ja jakaa osaamistaan muille.
Opettajana kehittyminen:
Opiskelija opettelee käyttämään jotain itselleen entuudestaan vieraampaa työvälinettä ja ymmärtää jatkuvan osaamisen päivittämisen merkityksen.
Location and time
Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Periodi 2 / 2022.
Aloituswebinaari KE 26.10 -22 klo 16.00-18.00
Väliwebinaari KE 30.11 -22 klo 16.00-18.00
Päätöswebinaari TO 15.12 -22 klo 16.00-17.30
Zoom- linkki toimitetaan ilmoittautuneille lähempänä ajankohtaa.
Exam schedules
Ei tenttejä.
Assessment methods and criteria
Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan opintojakson päätteeksi.
Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan toteuttama arviointi.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä.
Oman oppimisen ja digitaalisten tuotosten portfolio-dokumentointi,
Learning materials
TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson moodle-ympäristössä
Student workload
Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)
Opintojakso sisältää 3 webinaaria ja itsenäistä sekä pienryhmätyöskentelyä.
Content scheduling
Periodi 2 / Syksy 2022.
Lokakuu - joulukuu 2022.
Completion alternatives
Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Practical training and working life cooperation
Ei varsinaista harjoittelua.
Sisältöinä opettajan työelämälähtöisiä digitaalisia työvälineitä.
Further information
Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti sellaisille opettajaopiskelijoille, jotka vielä harjoittelevat tai kokevat epävarmuutta digitaalisten työvälineiden käytössä opettajana. Perusasioiden äärellä olemme tällä opintojaksolla.
Sopii kuitenkin kaikille digipedagogiikasta kiinnostuneille.
Lisätietoja:
jiri.vilppola@tuni.fi
mikko.o.turunen@tuni.fi
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.