The Quality and Impressiveness of Social Services (5 cr)
Code: 7Z00EL14-3004
General information
- Enrolment period
- 02.07.2023 - 30.08.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.08.2023 - 03.11.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- MD in Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Päivi Heimonen
- Merja Sinkkonen
- Course
- 7Z00EL14
Objectives (course unit)
Student:
- Is able to define concept of quality and its dimensions in social services
- knows the principles and process of quality management
- is able to define the concept of effectivity
- is able to independently design quality assurance process and analyze it critically
- knows and identifies the possibilities and limitations for measuring effectivity
Content (course unit)
Contents
Definitions of quality
Quality management, process and methods
The concept of effectivity and impact and related concepts
Impact assessment and its special features in social service and social work
Impact assessment process and its phases (objects, solution, output, result, impact)
Impact assessment as part of decision making process and quality assessment process as part of action
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Student knows the principals of quality assurance. Student is able to design impact assessment process and its phases and knows the key methods of assessment in social work field. Student recognizes the importance of quality assurance and impact assessment as part of decisionmaking process and action.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Student is able to apply the principals of quality assurance. Student is able to design impact assessment process and its phases and knows the key methods of assessment in social work field. Student is able to analyze the meaning of quality assurance and impact assessment as part of decision making process and action.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Student is able to apply and analyze the principals of quality assurance. Student is able to design and develop impact assessment process and its phases and is able to apply and develop assessment methods in his/her work in social work filed. Student is able to argue the use of quality assurance and impact assessment as part of decisionmaking process and embed assessment in the activity. recognizes the importance of quality assurance and impact assessment as part of decision making
Location and time
31.8.-27.10.2023
Assessment methods and criteria
Ennakkotehtävä (hyv/hyl)
Ryhmätehtävä (0-5)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot
Itsenäinen työskentely (HUOM: ennakkotehtävä)
Yhteistoiminnallinen opiskelu, ryhmätyö
Learning materials
Ennakkotehtävä
Oppimateriaali ja tiedot kirjallisuudesta jaetaan opintojakson aikana ja Moodlessa.
Content scheduling
Opintojaksolle tehdään ennakkotehtävä. Palautus 28.8.2023 Moodleen.
Ennakkotehtävä: Lue teoksesta Laaksonen, Laitinen & Hiilamo (toim.) Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä luku 5: Laatu ja vaikuttavuus, s. 74-109 sekä etsi ja lue oman organisaatiosi alaan liittyvät kansalliset laatukriteerit tai suositukset. Kirjallisuuteen peilaten kirjoita noin 3-4 sivun essee, miten oma organisaatiosi hyödyntää ja noudattaa laatukriteerejä ja miten laadunhallinta ilmenee organisaatiossanne. Reflektoi ajatuksiasi laadusta ja vaikuttavuudesta artikkelin kanssa. Lisäksi voit loppuun pohtia lyhyesti organisaationne laadunhallinnan kehittämistarpeita. Jos et juuri ole työelämässä, voit valita jonkin muun tuntemasi sosiaalialan organisaation.
(fontti 12, riviväli 1,5)
to 31.8.2023 klo 12.30-15.30 (LÄHI) LAATU JA VAIKUTTAVUUS, luento, keskustelut ennakkotehtävien pohjalta + ryhmätehtävän aloitus
to 28.9.2023 kello 8.30 - 15.30 (LÄHI) VAIKUTTAVUUSPERUSTEISUUS JA -INVESTOINNIT SEKÄ PALVELUKETJUJEN ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN, asiantuntijaluennot: Mika Pyykkö, Aivoliitto & Riitta Salunen, TAYS, sekä työskentely yhdessä 22YKARAD, 22YSTK ja 23YSTY opiskelijoiden kanssa
to 26.10.2023 klo 8.30-15.30 (LÄHI) ryhmätehtävien esitykset ja opponointi, loppukeskustelut
Ryhmätehtävä tiimeissä: Tarkemmat ohjeet aloituskerralla.