Skip to main content

Planning and Methodology of Thesis Work (5 cr)

Code: 2E00EW92-3002

General information


Enrolment period
06.07.2022 - 08.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.08.2022 - 14.10.2022
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
Media
Campus
TAMK Mediapolis
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Media
Teachers
Maaret Salminen
Pertti Näränen
Person in charge
Leena Mäkelä
Course
2E00EW92

Objectives (course unit)

Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opiskelija tunnistaa hankkeen erityispiirteistä nousevia tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman hankkeensa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa.

Content (course unit)

Perehdytään media-alan tutkimus- ja kehittämismenetelmiin. Opiskelija määrittelee, taustoittaa ja rajaa opinnäytetyönsä aihetta ja siihen liittyviä tutkimuskysymyksiä. Opiskelija laatii yksilöllisen tai ryhmässä tehtävän opinnäytehankkeen suunnitelman ja siihen liittyvän kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteita, Opiskelija pystyy määrittelemään hankkeeseen liittyviä tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa suunnitella hankkeeseen tiedonhankinnan tapoja ja analyysimenetelmiä tyydyttävästi. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille tavoitteet. Opiskelija tunnistaa hankkeen erityispiirteistä nousevia tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman hankkeensa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija osaa ideoida, suunnitella ja aikatauluttaa työelämälähtöisen opinnäytehankkeen ja asettaa sille kunnianhimoiset tavoitteet. Opiskelija tunnistaa hankkeen erityispiirteistä nousevia tutkimuskysymyksiä ja taustatiedon tarpeita. Opiskelija osaa arvioida ja valita oman hankkeensa kannalta tarpeellisia tiedonhankinnan tapoja, teorioita ja analyysimenetelmiä luovasti, analyyttisesti ja täsmällisesti. Jos opinnäytteeseen liittyy yhteishanke, opiskelija osaa määritellä siitä oman työosuutensa. Opiskelijan aikataulun hallinta on erinomaista. Hän osaa antaa myös kanssaopiskelijoille rakentavaa palautetta.

Location and time

1. periodi Zoom

Exam schedules

ei tenttiä

Assessment methods and criteria

Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymistä syistä, ja opiskelijan tulee korvata kyseiset kerrat sovitulla tavalla.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opetus etänä Zoomissa, itsenäinen-/pienryhmätyöskentely, opiskelua Moodlessa ja digityökaluilla, kurssitehtävät.

Learning materials

Oppimateriaali opettajalta ja Moodlesta.

Suositeltavaa luettavaa:
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.

Hyvärinen, M., Nikander, P. & Ruusuvuori J. (toim.). 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino.

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro.

Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja. Tietoarkisto: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/

Student workload

Etäopetus ja ryhmätyöskentely 50%
Itsenäinen työskentely ja kurssitehtävät 50%

Content scheduling

Etänä pe 9-12: 26.8., 2.9., 9.9., 16.9., 23.9., 30.9. (kirjoitustauko), 14.10.

Completion alternatives

Opinnäytteen suunnittelu ja metodit eli opparikurssi suoritetaan etäopetuksessa. Muista tavoista neuvotellaan erikseen kurssin opettajien kanssa.

Practical training and working life cooperation

Riippuu opiskelijan suunnittelemasta opinnäytetyön aiheesta.

International connections

Riippuu opiskelijan suunnittelemasta opinnäytetyön aiheesta ja mm. tarvittavista lähteistä ja aineistosta.

Further information

Etänä pe 9-12: 26.8., 2.9., 9.9., 16.9., 23.9., 30.9. (kirjoitustauko), 14.10.

Kurssi painottuu seminaari-/opinnäytetyön aiheen ideointiin ja suunnitteluun sekä tutkimusmenetelmien ja tieteellisen kirjoittamisen perusasioihin tutustumiseen. Kurssilla tehdään aiheeseen liittyviä tehtäviä, joista keskeisimmät ovat haastattelu-/kyselytehtävä sekä opinnäytetyösuunnitelman ensimmäinen versio. Tehtävien tukena käytetään tunneilla läpikäytyä sekä kurssimateriaaleja.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat heikkoja ja puutteellisia. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti myöhässä. Tietämyksen ja perustelujen osoittaminen sekä vertaispalautteen antaminen ovat tasoltaan heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelijan itsearviointi on vähäistä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat hyviä. Tehtävien palautukset ovat pääsääntöisesti ajallaan. Opiskelija osoittaa hyvää tietämystä, osaa perustella valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan hyvin.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan aktiivisuus, osallistuminen sekä kurssitehtävien taso ovat kiitettäviä. Tehtävät on palautettu ajallaan. Opiskelija osoittaa kiitettävää tietämystä, perustelee valintojaan ja päätelmiään, antaa vertaispalautetta ja osaa arvioida omaa suoritustaan erinomaisesti.

Go back to top of page