Talonrakentamisen perusteet (3cr)
Code: 5B00DE67-3002
General information
- Enrolment period
- 01.08.2022 - 19.09.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 29.08.2022 - 16.12.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Construction Site Management
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Site Management
Objectives (course unit)
Opiskelija tuntee tavanomaisen rakennuksen tyypilliset rakennusosat, rakenteet ja niissä käytettävät rakennusmateriaalit. Hän tuntee rakenteisiin kohdistuvat rasitukset. Opiskelija ymmärtää rakenteiden toimintaperiaatteet ja suunnitteluperusteet sekä rakennusmateriaalien ominaisuudet.
Content (course unit)
Rakennuksiin kohdistuvat rasitukset. Tavanomaisen rakennuksen rakennetyypit ja niiden väliset liitokset:
perustukset, alapohjat, ulkoseinät, yläpohjat,vesikatot. Rakenteissa käytettävät materiaalit sekä niiden ominaisuudet.
Location and time
Lukujärjestyksen ja Moodlen aikataulun mukaan.
Exam schedules
Moodlessa
Assessment methods and criteria
Noudatetaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä, joihin seuraavat täydennyksenä.
Arvosana 0 - 5 osaamistason mukaan.
Tenttiin on osallistuttava luokalle määriteltynä aikana. Tenttiin osallistumattomuus katsotaan hylätyksi koesuoritukseksi, ellei opiskelijalla ole esittää tähän painavaa syytä.
Arviointiin vaikuttaa tuntiaktiivisuus, harjoitukset ja kurssin harjoitustyö.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus
ryhmätyöt
esitelmät, vertaisarviointi, yhteistoiminnallinen oppiminen
tentti
Learning materials
Moodlen kautta toimitettava materiaali, kirjallisuus- ja muut lähdeviitteet. Tukimateriaalina rakennustietokortiston ohjekortit ja materiaalivalmistajien verkkosivut.
Student workload
Lähiopetus ja itsenäinen työskentely. Opiskelijan työkuorma 27 h / op.
Content scheduling
Rakennukseen kohdistuvat rasitukset. Tietolähteet.
Puun ominaisuudet rakennusmateriaalina.
Tolpparunkotalon kehitys ja nykyinen tolpparunkotalo. Tehdasvalmisteiset elementti- ja valmistalot.
Tiilen ja kevytbetoniharkkojen ominaisuudet rakennusmateriaalina. Tiili- ja harkkorakenteiset pientalot. Muuraustyön perusteet, limitykset, tiilimitoitus.
Pientalon yleisimmät perustamistavat.
Pientalon yläpohjat ja vesikatot. Rakenteellinen ryhmittely sekä toimintaperiaatteet.
Lämmöneristeet ja u-arvon määritys, perusteita. Kosteuden käyttäytymisen periaatteet.
Completion alternatives
Ei ole
Practical training and working life cooperation
Rakennusmestarin perustietoja talonrakentamiseen
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustyössä on paljon puutteita. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole paneuduttu.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat tyydyttävästi.
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustyössä on puutteita. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole paneuduttu.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat hyvin.
Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä on panostanut harjoitustyöhön hyvin.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa opintojakson toteutussuunnitelmassa käsitellyt asiat kiitettävästi.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija on tehnyt harjoitustyön kiitettävästi ja siinä ilmenee varsin vähän puutteita.