Supporting Functional Ability in Daily Activities (5 cr)
Code: 7S00EL32-3009
General information
- Enrolment period
- 02.07.2022 - 19.08.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2022 - 31.12.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
- recognize the dimensions of functional capacity and are able to evaluate, support and promote human functional capacity
- is able to justify the importance of social function in the whole functional capacity is familiar with the individual and communal aspects of old age, and the way in which services for older people are implemented and the legislative framework
- knows and recognizes the starting points and different stages of the interaction process
- can meet people in different life situations, establish professional interaction and cooperation relationship, and develop and reflect their own interaction skills theoretically
Content (course unit)
- management of functional knowledge and assessment of physical, mental and social performance, assessment tools
- taking health, safety and well-being into account in different settings
- management of functional knowledge and assessment and assessment tools for physical, mental and social performance;
- taking health, safety and well-being into account in different settings
- old age as a stage in life and in dealing with the elderly, in the process of interaction and in supporting and promoting functional capacity
- Familiar working model
- relevant legislation
- organization and implementation of a joint celebration
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Rejected (0):
- Knowledge objectives are not or only partially achieved. Content management is inconsistent and incomplete or / and incorrect. Relationship to knowledge borrowing.
-The student interacts with the elderly person and / or his / her network in an inappropriate, unethical or unprofessional manner that is judged to be a clear disincentive to everyday life or safety.
Admitted Structured,
- evaluative and applied professional knowledge.
- The student structures the relations between phenomena and concepts related to functional ability.
- Apply concepts of ability and involvement to everyday perceptions and activities.
- Attends a weekly meeting with your elderly partner as well as planning, preparing and running a Christmas party.
- Is able to reflect theoretically on one's own activities and learning
Location and time
kts. lukkari ja sisällön jaksotus
Exam schedules
Ikäihmisen kohtaamisen harjoitteluaportti ja palautetaan joulukuun 18.12.22 mennessä Moodleen. Täydennettävän raportin palautus 20.1. mennessä.
Assessment methods and criteria
Opetukseen osallistuminen, (poissaolot korvattava)
Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelun suorittaminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Raportti, ks. erillinen ohjeistus Moodlessa. Palautus 18.12.2021 mennessä. Täydennettävien raporttien palautus 20.1. mennessä.
Arviointi HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää hyvän arvosanan tasoa.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
luennot / lähiopetukseen /etäopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
- kirjallisuus
- ikäihmisen tapaamiset, field work
- reflektiotapaamiset
- joulujuhla (mikäli ohjeistus kokoontumisista ei muutu)
Vastuuopettaja Tuija Laakso
Learning materials
"I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.
INNOSTAVA VANHUUS: Leena Kurki 2008
KULTTUURIHYVINVOINNIN KÄSIKIRJA Pia Houni, Isto Turpeinen, Johanna Vuolasto 2021
KULUERÄSTÄ VOIMAVARAKSI. SOSIOKULTTUURINEN PUHEENVUORO IKÄÄNTYMISKYSYMYKSIIN
Asta Suomi & Sinikka Hakonen toim. 2008
VANHUUS JA SOSIAALITYÖ Seppänen, Karisto & Kröger 2007
KIINTYMYYSSUHTEET ELÄMÄNKAARESSA Jari Sinkkonen 2018, soveltuvin osin, kappale "Kiintymyssuhteet keski-iässä ja vanhuudessa"
+ muut opettajien tuntimateriaalit
Student workload
5op= 135h
infot, fieldwork, joulujuhlan valmistelu ja joulujuhla 41h
lähiopetus + info+ reflektiot 39h
raportti ja kirjallisuus 27h
itsenäinen työ 28h
Content scheduling
HUOM! sisällölliset muutokset mahdollisia ja osa kontakteista voi olla itsenäistä opiskelua. Tarkennukset 19.8. orientaatiossa.
A-Ryhmän aikataulu
vk 33 19.8. klo 9-12 Orientaatio ja toimintakyvyn ulottuvuudet (Tuija)
vk 35 30.8. klo 9-12 Sosiaalinen toimintakyky (Sanna)
vk 36 6.9. klo 9-12 Psyykkinen toimintakyky harjoittelun ohjeistus (Tuija)
vk 37 12.9. klo 13-16 Orientaatio harjoittelupaikoilla
14.9. klo 13-16 Kuka on ikääntynyt? Elämänkaari ajattelu (Tuija)
vk 38 21.9. klo 9-12 Kohtaaminen ja voimavarakeskeisyys (Sanna)
vk 39 26.9. klo 9-12 Kulttuurihyvinvointi ja luova kuntoutus, Elämänpuu (Sanna)
27.9. klo 13-16 Harjoittelu
vk 40 5.10. klo 11.30-14.30 Fyysinen toimintakyky (Hanna Kuivanen)
6.10. klo 13-16 Harjoittelu
vk 41 11.10. klo 13-16 Harjoittelu
12.10. klo 9-12 Toimintakyvyn arviointi ja miltä ikääntyminen tuntuu?
vk 43 25.10. klo 9-12 Harjoittelu
26.10. klo 9-12 Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Sanna ja Tuija)
vk 44 1.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 45 8.11. klo 13-16 Harjoittelu
10.11. klo 13-16 Validaatio ja muistisairaan kohtaaminen (Sanna)
vk 46 15.11. klo 13-16 Harjoittelu
16.11. klo 13-16 Reflektio: miten sovellan oppimaani kohtaamisesta ja toimintakyvyn tukemisesta sosiaalialalla? (Tuija ja Sanna)
17.11. klo 9-12 Ryhmätoiminnan suunnittelu samassa harkkapaikassa olevien kanssa (itsenäistä)
vk 47 21.11. klo 13-16 Vanhuspalvelulaki ja palvelut (Sanna)
22.11. 13-16 Harjoittelu
23.11. klo 9-12 Miten päätän harjoittelun? (Tuija/Sanna)
24.11 klo 9-12 Joulujuhlan suunnittelu (Tuija ja Sanna/itsenäistä)
24.11 klo 13-16 Ryhmätoiminnan toteuttaminen harkkapaikalla
vk 48 29.11. klo 13-16 Harjoittelu
30.11. klo 13-16 Seminaari (ahotoijat esittävät toimintakyvyn tukemisen Case-tehtävät) (Tuija)
vk 49 7.12. Harjoittelu
8.12. klo 9-12 Raporttityöpaja (Tuija)
9.12 klo 9-16 Joulujuhla
B-Ryhmän aikataulu
vk 33 19.8. klo 9-12 Orientaatio ja toimintakyvyn ulottuvuudet (Tuija)
vk 35 30.8. klo 13-16 Sosiaalinen toimintakyky (Sanna)
vk 36 6.9. klo 13-16 Psyykkinen toimintakyky ja harjoittelun orientaation ohjeistus (Tuija)
vk 37 12.9. klo 13-16 Orientaatio harjoittelupaikoilla
15.9. klo 13-16 Elämänkaari ajattelu, kuka on ikääntynyt? Harjoitteluun valmistautuminen (Tuija)
vk 38 21.9. klo 13-16 Kohtaaminen ja voimavarakeskeisyys (Sanna)
vk 39 26.9. klo 13-16 Kulttuurihyvinvointi ja luova kuntoutus, Elämänpuu (Sanna)
27.9. klo 13-16 Harjoittelu
vk 40 3.10 klo 9-12 Fyysinen toimintakyky (Hanna Kuivanen)
6.10. klo 13-16 Harjoittelu
vk 41 11.10. klo 13-16 Harjoittelu
12.10. klo 13-16 Toimintakyvyn arviointi, miltä ikääntyminen tuntuu?
vk 43 25.10. klo 13-16 Harjoittelu
26.10. klo 13-16 Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Sanna ja Tuija)
vk 44 1.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 45 8.11. klo 13-16 Harjoittelu
10.11. klo 9-12 Validaatio ja muistisairaan kohtaaminen (Sanna)
vk 46 15.11. klo 13-16 Harjoittelu
16.11. klo 9-12 Reflektio: miten sovellan oppimaani kohtaamisesta ja toimintakyvyn tukemisesta sosiaalialalla? (Tuija)
17.11. klo 9-12 Ryhmätoiminnan suunnittelu samassa harkkapaikassa olevien kanssa
vk 47 21.11. klo 13-16 Vanhuspalvelulaki ja palvelut (Sanna)
22.11. 13-16 Harjoittelu
23.11. klo 13-16 Miten päätän harjoittelun? (Tuija ja Sanna)
24.11 klo 9-12 Joulujuhlan suunnittelu (Tuija ja Sanna)
24.11 klo 13-16 Ryhmätoiminnan toteuttaminen harkkapaikalla (itsenäinen)
vk 48 29.11. klo 13-16 Harjoittelu
30.11. klo 13-16 Seminaari (ahotoijat esittävät toimintakyvyn tukemisen Case-tehtävät)
vk 49 7.12. Harjoittelu
8.12. klo 9-12 Raporttityöpaja (Tuija)
9.12 klo 9-16 Joulujuhla
C-Ryhmän aikataulu
vk 33 19.8. klo 9-12 Orientaatio ja toimintakyvyn ulottuvuudet (Tuija)
vk 35 31.8. klo 9-12 Sosiaalinen toimintakyky (Sanna)
vk 36 7.9. klo 9-12 Psyykkinen toimintakyky, harjoittelun ohjeistus (Tuija)
vk 37 12.9. klo 13-16 Orientaatio harjoittelupaikoilla
14.9. klo 9-12 Kuka on vanha? Elämänkaari ajattelu (Tuija)
vk 38 20.9. klo 13-16 Kohtaaminen ja voimavarakeskeisyys (Sanna)
vk 39 27.9. klo 9-12 Kulttuurihyvinvointi ja luova kuntoutus, Elämänpuu (Tuija)
28.9. klo 13-16 Harjoittelu
vk 40 5.10. klo 8-11 Fyysinen toimintakyky (Hanna Kuivanen)
5.10. klo 13-16 Harjoittelu
vk 41 11.10. klo 9-12 Toimintakyvyn arviointi, miltä ikääntyminen tuntuu? (Tuija ja Sanna)
12.10. klo 13-16 Harjoittelu
vk 43 25.10. klo 13-16 Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Tuija ja Sanna)
26.10. klo 13-16 Harjoittelu
vk 44 2.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 45 8.11. klo 13-16 Validaatio ja muistisairaan kohtaaminen (Sanna)
9.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 46 15.11. klo 9-12 Reflektio: miten sovellan oppimaani kohtaamisesta ja toimintakyvyn tukemisesta sosiaalialalla? (Tuija)
16.11. klo 13-16 Harjoittelu
17.11. klo 9-12 Ryhmätoiminnan suunnittelu samassa harkkapaikassa olevien kanssa
vk 47 21.11. klo 9-12 Vanhuspalvelulaki ja palvelut (Sanna)
22.11. 13-16 Miten päätän harjoittelun? (Tuija)
23.11. klo 13-16 Harjoittelu
24.11 klo 9-12 Joulujuhlan suunnittelu (Tuija/Sanna/itsenäistä)
24.11 klo 13-16 Ryhmätoiminnan toteuttaminen harkkapaikalla
vk 48 30.11. klo 9-12 Seminaari (ahotoijat esittävät toimintakyvyn tukemisen Case-tehtävät) (Tuija)
30.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 49 7.12. Harjoittelu
8.12. klo 9-12 Raporttityöpaja (Tuija)
9.12 klo 9-16 Joulujuhla
D-ryhmän aikataulu
vk 33 19.8. klo 9-12 Orientaatio ja toimintakyvyn ulottuvuudet (Tuija)
vk 35 31.8. klo 13-16 Sosiaalinen toimintakyky (Sanna)
vk 36 9.9. klo 13-16 Psyykkinen toimintakyky (Tuija)
vk 37 12.9. klo 13-16 Orientaatio harjoittelupaikoilla
15.9. klo 9-12 Kuka on vanha? Elämänkaari ajattelu (Tuija)
vk 38 20.9. klo 9-12 Kohtaaminen ja voimavarakeskeisyys (Sanna)
vk 39 28.9. klo 13-16 Harjoittelu
30.9. klo 12-16 Kulttuurihyvinvointi ja luova kuntoutus, Elämänpuu (Sanna)
vk 40 5.10. klo 9-12 Harjoittelu
vk 41 10.10. klo 9-12 Fyysinen toimintakyky (Hanna Kuivanen)
11.10. klo 12-16 Toimintakyvyn arviointi, miltä ikääntyminen tuntuu?
12.10. klo 13-16 Harjoittelu
vk 43 25.10. klo 9-12 Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Tuija ja Sanna)
26.10. klo 13-16 Harjoittelu
vk 44 2.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 45 8.11. klo 9-12 Validaatio ja muistisairaan kohtaaminen (Sanna)
9.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 46 15.11. klo 13-16 Reflektio: miten sovellan oppimaani kohtaamisesta ja toimintakyvyn tukemisesta sosiaalialalla? (Tuija)
16.11. klo 13-16 Harjoittelu
17.11. klo 9-12 Ryhmätoiminnan suunnittelu samassa harkkapaikassa olevien kanssa (itsenäistä)
vk 47 21.11. klo 9-12 Vanhuspalvelulaki ja palvelut (Sanna)
22.11. 9-12 Miten päätän harjoittelun? (Tuija)
23.11. klo 13-16 Harjoittelu
24.11 klo 9-12 Joulujuhlan suunnittelu (Tuija ja Sanna/itsenäistä)
24.11 klo 13-16 Ryhmätoiminnan toteuttaminen harkkapaikalla
vk 48 30.11. klo 9-12 Seminaari (ahotoijat esittelevät caset) (Tuija)
30.11. klo 13-16 Harjoittelu
vk 49 7.12. Harjoittelu
8.12. klo 9-12 Raporttityöpaja (Tuija)
9.12 klo 9-16 Joulujuhla
Completion alternatives
Lähihoitajat voivat halutessaan ahotoida harjoittelun osuuden. kts erillinen ohje moodle
Practical training and working life cooperation
Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelu yhteistyössä Tampereen seudun ikäihmisten eri palveluntuottajien kanssa (kunnallinen ja järjestösektori)
Further information
Opintojakso tulee suorittaa tutkintosäännön mukaisesti kuluvan lukuvuoden aikana.
Poissaolot korvataan Moodlessa ohjeistetun käytännön mukaisesti.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tamkin arviointikehikko, kts Moodle