Client Work Methods II (5 cr)
Code: 7S00EL58-3006
General information
- Enrolment period
- 02.07.2022 - 11.09.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2022 - 21.11.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
- is able to evaluate the service needs of different customer groups and to plan, implement and evaluate the customer service process
- apply well-founded methods in the guidance and rehabilitation of individuals, families, groups and communities in demanding life situations
- Can apply the principles of documentation in customer work
- can analyze the results of research into the effectiveness of client work methods and use the information in his / her own activities
- can apply the methods of service management and multidisciplinary networking in real situations
- can apply and leverage digitalisation to promote customer and community engagement.
Content (course unit)
- Service needs assessment, customer plans
- Identifying, meeting and supporting a traumatized person
- Motivational interview, solution-focused guidance, testing new perspectives and operational structures in guidance discussion
- Service Control
- Social information system for client work documentation
- Supporting family relationships
- Multidisciplinary and networking methods, experiential expertise
- Detective, walkable and communal approach
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
- can identify and define basic concepts. Knowledge is descriptive and determinative.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
- structure the relationship between key concepts and phenomena
- can apply concepts and theory in a structured way
- reflect on their own experience and learning in relation to the objectives of the course
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
- understand horizontal entities and the relationships between them
- combine and analyze information in a professional context
- demonstrates sound and developing competence in one's own thinking and in the social field
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Rejected (0) Knowledge objectives are not or only partially achieved. Content management is inconsistent and incomplete and / or incorrect. The relationship to knowledge is borrowing.
Exam schedules
TENTTIRYHMÄ ja OHJAUSKESKUSTELURYHMÄ ovat kotiryhmissä
Tentti: 15.11 klo 12.30-16 (ryhmätentti moodlessa)
Tentin palaute (pakollinen) ETÄ: 2.12. klo 13-14
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 24.10.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 28.10 mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 31.10 mennessä.
Assessment methods and criteria
- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan, ota yhteys tarvittaessa teeman opettajaan)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
- luennot
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus
Learning materials
Tentti ja tehtävä tehdään ryhmissä.
Ryhmätentti:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.
Ohjauskeskustelutehtävää varten:
De Jong, P., Berg, I.K. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti
Dokumentaation ennakkotehtävää varten (lainataan ryhmittäin):
- Törrönen Marita, 2016, Vastavuoroinen sosiaalityö, dokumentaatioon liittyvä artikkeli
Student workload
Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 40h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 15h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 50h
- Tentti ja siihen valmistautuminen 30h
Content scheduling
30.8 klo 13-13.45 Koko ryhmä: INFO lähi
A-ryhmä: Klo14-16 Dialoginen ohjaus (Minna)
31.8.
C-ryhmä klo13-15: Dialoginen ohjaus (Minna)
1.9.
B-ryhmä klo10-12: Dialoginen ohjaus (Minna)
D-ryhmä klo13-15 Dialoginen ohjaus (Minna)
5.9
Kaikki klo 13-16 terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa: Nuoren masennuksen tunnistaminen (Minna)
6.9.
A-ryhmä klo 13-16 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus (Minna)
C-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus (Jaana)
7.9.
Kaikki klo 8.30-11.45 terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa: Dialoginen verkostotyö (Tuija)
8.9.
A-ryhmä klo 9-12 Palveluohjaus (Jaana)
A-ryhmä klo 13-15 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
B-ryhmä klo 13-16 Tuen tarpeen arvionti ja tarinallisuus (Minna)
D-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus (Jaana)
12.9.
C-ryhmä klo 9-12 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus (Minna)
D-ryhmä klo 10-12 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
D-ryhmä 13-16 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus (Minna)
19.9.
A-ryhmä klo 13-16: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)
B-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus (Jaana)
C-ryhmä klo 13-16: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
20.9
A-ryhmä klo 9-12: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
C-ryhmä klo 9-12: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)
21.9.
D-ryhmä klo 9-12: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
B-ryhmä klo 9-12: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)
22.9.
B-ryhmä klo 13-16: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
D-ryhmä klo 13-16: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)
26.9.
A-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)
27.9.
C-ryhmä klo 13-15 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
B-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)
28.9.
C-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)
29.9.
B-ryhmä klo 13-15 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
D-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)
30.9. klo 13-16 itsenäistä työskentelyä (lukkariin merkittynä)
3.10.
D-ryhmä klo 13-16 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
4.10.
A-ryhmä klo 9-12 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
5.10.
B-ryhmä klo 13-16 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
6.10.
C-ryhmä klo 9-12 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
10.10.
Kaikki opiskelijat klo 9-16 Yhteisötyö (Jaana)
24.10. Ohjauskeskustelutehtävien palautus Moodleen
(25.10. klo 13-16 Muiden ohjauskeskustelutehtävien lukeminen)
28.10.
Klo 13-16
Kaikki: Muiden ohjauskeskusteluiden lukeminen & vertaisarvioinnit, palautteet
31.10
klo 9-16
Kaikki: Ohjauskeskustelun viimeistely
7.11. klo 9-12
Itsenäistä työskentelyä (lukkariin merkittynä)
10.11. klo 13-16 Kaikki opiskelijat: Pelillisyys (Jaana)
14.11 ja 18.11: Klo 9-16 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet ryhmittäin
15.11 klo 12.30-16
Ryhmätentti
2.12. klo 13-14
Tentin palaute ETÄ (pakollinen)
Practical training and working life cooperation
Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.