Education and Teaching Competence and Digital Communication (3 cr)
Code: 7K00FN23-3008
General information
- Enrolment period
- 15.08.2022 - 17.10.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 24.10.2022 - 22.12.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Maija Korpikoski
- Katri Maijanen
- Maiju Paldán
- Person in charge
- Maija Korpikoski
- Course
- 7K00FN23
Objectives (course unit)
The student
- understands the philosophical, ethical and pedagogical bases for education and teaching
- is able to utilise client-oriented education and teaching methods appropriate to the situation considering clients of different ages and their significant others
- is able to use and plan digital teaching methods and materials
- knows how to evaluate the effectiveness of different methods.
Content (course unit)
- different education and teaching philosophies
- the education and teaching method process
- education in different situations with various methods
- education and communication utilising information and communications technology
- the assessment of nursing education and teaching
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
- identifies evidence-based knowledge related to education and teaching and digital communication.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- knows the theoretical basis of education and teaching and digital communication and is able to apply them utilizing evidence-based knowledge.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- knows and is able to utilize broadly education and teaching and digital communication
- analyzes and applies evidence-based knowledge and electronic communication individual and family-oriented way.
Location and time
Opintojaksin orientaatio 10.11.22 klo 8.30. Opintojakson tiedot päivittyvät orientaatioon mennessä.
Orientaatio 10.11, pakollinen läsnäolo
Luennot 14.11, 22.11, 23.11 (luento + vierailija, pakollinen läsnäolo), 7.12 seminaari etänä, pakollinen läsnäolo
Kirjoitusviestinnän opetuksessa läsnäolovelvoite.
Kukin pienryhmä osallistuu yhteen kirjoittamisen pajaan ilmoittautumisten mukaisesti.
Pajat ovat 12.12 x2 ja 15.12 x1, tarkentuu orientaatiossa
Ennen pajaa ryhmä palauttaa arviointiversion (noin 70 % koko esseetekstistä) Moodleen viimeistään ??
Exam schedules
Ei erillistä tenttiä.
Opintojakso arvioidaan ohjaussuunnitelman perusteella. Vertaisarvioinnilla voidaan puoltaa arvosanaa ylös- tai alaspäin. Tarkentuu orientaatiossa
Assessment methods and criteria
Ryhmätyö: 0-5, Ohjaustilanteen esittäminen sovitusti
Itsearviointi sekä opponointi voivat korottaa tai laskea numeroa.
Kirjoitusviestintä: Hyväksytty/hylätty.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiluennot ja etäluennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät, seminaari. Tarkentuvat orientaatioon mennessä.
Learning materials
Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana.
Harju (toim.). 2021. Yhdessä perheen kanssa: perheiden ja terveydenhuollon kohtaamisia. Saatavilla e-kirjana.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Huurre & Turunen. 2018. Hoitohenkilökunnan arviot potilasohjausosaamisestaan – kyselytutkimus yliopistollisessa sairaalassa. Hoitotiede, 30 (3), s. 179-190.
Tervo-Heikkinen, Saaranen, Miettinen & Vaajoki. 2018. Hoitotyöntekijöiden kokemuksia potilasohjauskoulutuksen merkityksestä potilasohjaukselle. Tutkiva hoitotyö, 16 (3), s. 27-33.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
Tarkentuvat orientaatioon mennessä.
Student workload
3 x 27 h = 81 h
Content scheduling
Osa 1: Teoria
Ryhmätyö: ohjaustilanteen teoreettiseen taustaan perehtyminen ja ohjaussuunnitelma sekä kirjallinen raportti ( raporttia työstetään kirjoitusviestinnän pajassa).
Osa 2: Kirjoitusviestintä Kirjoitusviestinnän paja: orientaatio + 2 h paja/pienryhmä. Pakollinen läsnäolo, poissaolo korvataan toiseen pajaan osallistumisella.
Tarkentuu orientaatioon mennessä.