Skip to main content

Basics of Wood Supply (5 cr)

Code: 6M00DO32-3007

General information


Enrolment period
01.05.2022 - 11.11.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.10.2022 - 17.12.2022
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Manne Viljamaa
Perttu Arminen
Person in charge
Perttu Arminen
Course
6M00DO32

Objectives (course unit)

The student
-knows the phases and the cost structure of the wood supply process
-knows the cut-to-length method, harvesting methods and wood storage at the roadside
-knows how to interpret a harvesting plan and how to choose the trees to be removed in a thinning and understands how harvesting method affects the yield

Content (course unit)

Wood supply organizations and other actors, phases of wood supply chain, harvesting methods, dimensional and quality requirements of different timber grades, bucking recommendations, wood storage at the roadside, timber price at the roadside, occupational safety in forestry, terminology of wood supply

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student is familiar with the main phases of wood procurement process. The student knows the logging plan. He / she can select trees to be removed in thinning.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student knows the wood procurement process and its phases and understands how the wood procurement costs are formed. The student knows how to use a logging plan as a wood procurement tool.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student has a good command of the whole wood procurement process and its phases and knows how the costs are formed in the supply chain. The student is able to make a logging plan for the felling site. The student is able to choose the trees to be removed by thinning, taking into account different characteristics of the tree stand.

Location and time

18.-19.11 lähipäivät Virrat
23.11. etätapaaminen klo 18.00 - 19.30
2.-3.12. lähipäivät poikkeksellisesti Tampereella

Exam schedules

Verkkotentti viimeisen lähipäivän jälkeen keskiviikkona 7.12.2022. klo 18.00 - 19.30

Assessment methods and criteria

Kurssi arvioidaan tehtävien ja verkkotentin perusteella.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, vierailut, harjoitukset, harjoitustyöt, verkko-opiskelu, virtuaaliaharjoitus (puuvirta)

Learning materials

Metsäkoulu / Satu Rantala (toim.)2005. Metsäteknologian perusteet / Jori Uusitalo, 2003. Hyvän metsänhoidon suositukset / [julkaisija: Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio], 2007.
Verkkoaineistot:
Metsätehon puuhuolto-opaat
Työturvallisuus http://puuhuolto.fi/tyoturvallisuusopas/
Koneellinen puunkorjuu http://puuhuolto.fi/koneellinen-puunkorjuu/ kurssilla osoitetut osat
Moottorisahan käyttö: http://www.jonsered.com/fi/chainsaws/safety-first/
Muu kursseilla osoitettava materiaali

Student workload

Lähiopetus: luennot ja harjoitukset 23 h
Exkursio korjuutyömaalle 4 h
Itsenäinen opiskelu 107 h

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen. Opiskelija ei ole tehnyt osoitettuja tehtäviä tai niiden sisältö on laadultaan heikko. Opiskelija ei ole osallistunut tenttiin. Puunhankinnan kokonaisprosessin hallinnassa on vakavia puutteita.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee puunhankinnan vaiheet pääpiiteittäin. Opikelija tietää leimikkosuunnitelman. Osaa valita poistettavia puita harvennushakkuilla.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee puunhankinnan prosessin vaiheineen ja ymmärtää kuinka puunhankinnan kustannukset muodostuvat.
Opiskelija tietää kuinka leimikkosuunnitelmaa käytetään puunhankinnan työvälineenä

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija hallitsee hyvin puunhankinnan kokonaisprosessin vaiheineen ja tietää kuinka kustannukset hankintaketjussa muodostuvat. Opiskelija osaa tehdä leimikkosuunnitelman hakkuutyömaalle. Opiskelija osaa valita poistettavat puut harvennushakkuilla huomioiden laaja-alaisesti puuston ominaisuudet

Go back to top of page