Skip to main content

Forest Sites and Soils (10 cr)

Code: 6M00DR14-3003

General information


Enrolment period
14.01.2022 - 22.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.03.2022 - 31.08.2022
Implementation has ended.
Credits
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Eeva Sundström
Pirjo Puustjärvi
Mari Oja
Päivi Tiiva
Ari Vanamo
Person in charge
Pirjo Puustjärvi
Course
6M00DR14

Objectives (course unit)

Opiskelija
-tuntee kotimaiset puulajit sekä niiden keskeiset ekologiset vaatimukset.
-tunnistaa metsätyypit ja yleisimmät suotyypit sekä maalajit maastossa.
-osaa tulkita visuaalisesti ilmakuvaa sekä käyttää maastokarttaa ja suunnistaa niiden avulla.
-tietää miten kasvupaikan olosuhteet vaikuttavat puuston kasvuun.

Content (course unit)

Suomen maaperän pääpiirteet ja maalajit. Puulajit ja puiden kasvuun vaikuttavat ekologiset tekijät. Opaskasvien käyttö sekä metsä- ja suotyyppien tunnistaminen maastossa. Ilmakuvatulkinta ja kuviointi

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Tunnistaa yleiset metsä- ja suotyypit ja maalajit pääpiirtein.
Osaa tehdä puustoon littyviä havaintoja ilmakuvalta ja käyttää maastokarttaa metsässä liikkumiseen.
Tuntee olennaiset metsän kasvuun vaikuttavat kasvupaikkaolosuhteet.
Tuntee tärkeimmät kotimaiset puulajit.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Edellisten lisäksi osaa määrittää maalajit maastossa sekä käyttää kasvillisuutta apuna metsätyyppien määrittämisessä
Osaa tulkita visuaalisesti ilmakuvaa sekä käyttää maastokarttaa ja suunnistaa niiden avulla
Tietää miten kasvupaikan olosuhteet vaikuttavat puiden kasvuun ja tuntee
kotimaiset puulajit sekä niiden olennaiset ekologiset vaatimukset.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Edellisten lisäksi:
Osaa perustella metsä- ja suotyyppimäärityksen ja kuviointiratkaisut kasvillisuuden, puuston ja maalajin avulla.
Oaa käyttää maastohavaintoja ja teoriatietoa puiden kasvuolosuhteiden analysoimiseen ja metsänhoidollisten ratkaisuiden perustelemiseen.
Tunnistaa kotimaiset puulajit eri vuodenaikoina.

Location and time

Virrat -Tampere lähiympäristö. Omatoimiset maastokäynnit omalla kotipaikkakunnalla

Exam schedules

Tentti 9.6. Virrat lähipäivän yhteydessä.
Uusinta elokuun lähipäivän yhteydessä

Assessment methods and criteria

kasvio ( 30%) , tentti 30 % (sisältäen myös kasvien/puiden/maalajien tunnistuksen), OMA metsä - projekti (40%).
Opintajakson aikana tehdään muutama harjoitustyö, arviointi hyväksytty/hylätty.
Erittäin hyvin tehdyt harjoitustyöt voivat vaikuttaa arvosanaa korottavasti.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot ( osin etäopetus)
parityö kotimaisista puulajieista
maasto/ luokkaharjoitukset (mm. metsäkasvit, maalajit, metsä- ja suotyypit, ilmakuvaharjoitus)
itsenäisen opiskelu

Learning materials

Hotanen, J. 2008 Metsätyypit, -opas kasvupaikkojen luokitteluun. Metsäkustannus
Laine,J. 2012 Suotyypit ja turvekankaat, opas kasvupaikkojen tunnistamiseen. Metsäkustannus
Keto-Tokoi, P. Elävä metsämaa (moniste)
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsälehti Kustannus
Tabulassa oleva materiaali

Student workload

Lähiopetus 50h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitusten tekeminen noin 200 h

Content scheduling

Kevään lähiopetuspäivät/etäopetus ilmoitettu lukujärjestyksessä.
Opintojakson OMAmetsän ja kasvion palautus 15.8.2022 mennessä.

Completion alternatives

ota yhteyttä Pirjo Puustjärveen ( pirjo.puustjarvi@tuni.fi)

Further information

Lähiopetuksen/maasto-opetuksen poissaolon korvaus sovittava Pirjo Puustjärven kanssa
Lähiopetuksen toteutukseen sisältyy säävaraus/ kasvukauden etenemiseen liittyvä varaus,joten lähiopetuspäivien ohjelma voi muuttua.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Riittämätön läsnäolo maasto-opetuksessa ( alle 70% läsnäolo)
Teoriatiedon taso jää alle minimvaatimusten ( tyydyttävän arvosanan taso)

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tunnistaa metsä- ja suotyyppejä ja tuntee olennaiset puiden kasvuun vaikuttavat tekijät. Tunnistaa maalajeja.
Osaa tehdä puustoon liittyviä havaintoja ilmakuvalta ja käyttää ilmakuvaa ja maastokarttaa apuna maastossa työskentelyssä.Tunnistaa kotimaiset puulajit

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisen lisäksi osaa määrittää maaalajit maastossa ja osaa käyttää kasvillisuutta apuna metsä- ja suotyyppien tunnistamisessa. Osaa tulkita ilmakuvaa ja suunnistaa maastossa vaivattomasti.Tietää puiden kasvuun vaikuttavia tekijöitä .

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisten lisäksi osaa käyttää maastohavaintoja ja teoriatietojaan kasvupaikan ominaisuuksien määrittelyssä

Go back to top of page