Skip to main content

English for Vehicle Engineering Professionals (3 cr)

Code: 5C00ES26-3003

General information


Enrolment period
24.11.2021 - 05.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 30.04.2022
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
TAMK Languages and Communication
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
English
Degree programmes
Degree Programme in Vehicle Engineering, students who began in 2014-2018
Teachers
Elena Grigorova
Person in charge
Elena Grigorova
Course
5C00ES26

Objectives (course unit)

Students are able to:
- achieve results in work related communication situations (e.g. presentations, negotiations, various customer service situations)
- write documents for job applications and manage job interviews
work in multicultural environment
- communicate with professional terminology

Content (course unit)

- Work related communication situations (e.g. product/machine/equipment/process presentations, conferences and negotiations, trade shows)
- Job applications
- Professional terminology
- Internet studies with a foreign student group (e.g. Hannover University of Applied Sciences)

Prerequisites (course unit)

Recommended Working English for Engineers or similar knowledge

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija
- osaa jonkin verran oman tekniikan alan käsitteistöä
- selviytyy työhaastattelutilanteesta, jos saa tukea haastattelijalta
-osaa pitää yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen valmista materiaalia käyttäen
- osaa kirjoittaa muistioita, raportteja, tiivistelmiä sekä muita ammattiin liittyviä tekstejä, kuten käyttöohjeita ja manuaaleja, kun saa valmistella niitä riittävän kauan ja apua käyttäen
- ymmärtää ammattialaansa liittyviä ja opintojakson tekstejä, jos voi käyttää apuvälineitä, esim. sanakirjoja
- selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- ääntää useimmiten ymmärrettävästi
- kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija
- hallitsee oman tekniikan alan käsitteistöä
- osaa viestiä työhaastattelutilanteessa melko sujuvasti
-osaa pitää suppean mutta selkeän esityksen
- osaa kirjoittaa muistioita, raportteja, tiivistelmiä sekä muita ammattiin liittyviä tekstejä, kuten käyttöohjeita ja manuaaleja
- ymmärtää vaativia ammattialan tekstejä
- keskustelee melko sujuvasti
- ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksella puhuvia ihmisiä
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi, kun aihe on tuttu
- kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
- käyttää kielioppirakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija
- hallitsee monipuolisesti oman tekniikan alan käsitteistöä
- osaa viestiä työhaastattelutilanteessa luonnollisesti ja vakuuttavasti
-osaa pitää vakuuttavan, jäsennellyn esitelmän
- osaa kirjoittaa selkeitä ja hyvin jäsenneltyjä muistioita, raportteja, tiivistelmiä sekä muita ammattiin liittyviä tekstejä, kuten käyttöohjeita ja manuaaleja
- ymmärtää vaativia ammattialan tekstejä erittäin hyvin
- keskustelee sujuvasti
- ymmärtää vaivattomasti myös eri korostuksella puhuvia ihmisiä
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.

Location and time

TAMK campus according to the timetable.

Exam schedules

There is no exam but all the required tasks (see Methods and Grounds for Evaluation) must be completed and the 80% attendance requirement must be met to obtain a grade for the course. Failure to complete the tasks or meet the attendance requirement may result in a lower or failed grade.

Evaluation methods and criteria

The assessment is based on successful completion of the following tasks and activities:
• Written tasks throughout the course (CV, job application letter, technical report, agenda and minutes of a meeting)
• Mandatory oral activities (job interview, group presentation, meetings and negotiations)
• Active participation (participation in class activities, contribution to discussions, home assignments).

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Contact teaching, presentations, discussions, pair and group work, individual and collaborative online activities, self-study.

Learning materials

Materials in Moodle

Student workload

Contact lessons – 14 x 2 h = 28 h
Independent study – 53 h

Content scheduling

- Work related communication situations (e.g. product/machine/equipment/process presentations, conferences and negotiations, trade shows)
- Job applications
- Professional terminology

Completion alternatives

If the student has completed corresponding studies at another university or university of applied sciences or has extensive work experience where the working language is English, the student may apply for credit transfer or recognition of competence through Hyvähot/Creta system.

Such cases have to be discussed with the teacher at the start of the course, and the student may be required to complete additional assignments to demonstrate their knowledge and skills.

Further information

Mandatory attendance – 80% (applies also to online lessons as well if the course is moved online due to the pandemic situation).
The students are either all on campus or all online. There is no hybrid option (some on campus, some online).

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

The student failed to complete the required tasks and activities.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

The student:
• speaks understandably but somewhat inaccurately
• expresses himself/herself using satisfactory vocabulary and basic grammatical structures
• can communicate essential messages using basic professional terminology appropriate to the situation
• understands main points of professional materials in his/her technical field and is able to obtain basic information from these materials
• all the aspects of the course have been completed

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

The student:
• speaks clearly and understandably, with occasional mistakes
• expresses himself/herself clearly, using sufficient vocabulary and a range of grammatical structures
• can communicate messages coherently, using a variety of professional terms appropriate to the situation; can distinguish between different speaking and writing styles
• understands most points of professional materials in his/her technical field, is able to obtain the required information and convey it in an understandable manner
• all the aspects of the course have been completed

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

The student:
• speaks fluently, with only minor mistakes
• expresses himself/herself articulately, using extensive vocabulary and complex grammatical structures
• can communicate messages professionally and effectively; demonstrates good understanding of different speaking and writing styles and is able to tailor messages accordingly, depending on the situation
• understands most points of demanding professional materials in his/her technical field, is able to convey the obtained information professionally, and apply the acquired knowledge
• all the aspects of the course have been completed

Go back to top of page