Skip to main content

Technical English for Professionals (3 cr)

Code: 5N00BE53-3119

General information


Enrolment period
01.12.2021 - 17.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2022 - 29.04.2022
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Building Services Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Building Services Engineering, HVAC Systems
Teachers
Kristiina Tillander
Person in charge
Kristiina Tillander
Course
5N00BE53

Objectives (course unit)

Students
- know how to act in working life communication situations (e.g. presentations and meetings)
- know the most important vocabulary of their field of study
- can write job application documents and take part in a job interview

Content (course unit)

• Job applications
• Terminology of the students’ own field of study
• Meetings and negotiations
• Grammar as required

Prerequisites (course unit)

Working English for Engineers or equivalent skills.

Exam schedules

Suullinen/kirjallinen koe: 26.4.2022
Ryhmätöiden ajankohdat sovitaan erikseen.
Uusintakokeet:
1. uusinta: (hylätyt suoritukset)
2. uusinta: (hylätyt suoritukset ja korotukset)

Evaluation methods and criteria

Hyväksytty arvosana 1-5
1 - Suullinen/kirjallinen koe, 70% arvosanasta
2 - Ryhmätyö, 30% arvosanasta
3 - Kotitehtävät: Kotitehtävät ja niiden vastaukset ilmoitetaan joka viikko Moodlessa, jonne tehtävät myös palautetaan deadlineen mennessä. Kotitehtäviä ei voi palauttaa opettajan sähköpostiin. Deadlinen jälkeen opettaja tallentaa Moodleen oikeat vastaukset (KEY). Opiskelijan tulee itse tarkastaa tehtävät ja kysyä epäselvyyksistä tunnilla. Kotitehtäviä ei voi palauttaa sen jälkeen, kun oikeat vastaukset on annettu. Kotitehtäviä tulee olla tehtynä 80% annetuista harjoituksista. Jos kotitehtäviä palauttaa vähemmän kuin 80%, se laskee kurssin arvosanaa tai estää läpipääsyn kurssista.
4. 80% läsnäolovelvoite lähi/etätunneista = 8 kertaa. Mikäli kurssi opetetaan TAMKilla, niille opiskelijoille, joilla on painava syy olla osallistumatta lähiopetukseen, annetaan mahdollisuus suoriutua kurssista osallistumalla etänä. Näin toimiva opiskelija tarvitsee jonkun lähiopetukseen osallistuvan opiskelijan avustusta! Painava syy = asuinpaikka Pirkanmaan ulkopuolella.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus ja/tai verkko-opetus Zoomissa, suulliset ja kirjalliset yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät, esiintymisharjoitukset, itsenäinen verkko-opiskelu Moodlessa, suullinen tai kirjallinen tentti, arvioitava ryhmätyö

Toteutussuunnitelma tarkentuu lähi- ja etäopetuksen osalta, kun pandemiatilanne selkiytyy. Kurssi aloitetaan etäopetuksena helmikuun loppuun asti, minkä jälkeen tilanne päivitetään.

Learning materials

Kurssilla käytetään oppikirjaa Tillander - Sallila: Protocall Toolkit Tekniikan englantia, kappaleet 6-10, mikäli kirja on ollut käytössä Working English for Engineers -kurssilla.
Opiskelijoita pyydetään etsimään ja tuottamaan opiskeluun soveltuvaa materiaalia.

Student workload

-lähiopetus TAMKilla tai etäopetus Zoomissa (ei joka viikko)
-väliviikoilla itsenäinen työskentely (kotitehtävät) Moodlen kautta
-tenttiin ja ryhmätyöhön valmistautuminen

Completion alternatives

AHOT-menettely: Kurssi voidaan hyväksilukea ulkomaan vaihdossa suoritettujen oman alan englanninkielisten kurssien perusteella. Opettajalta voi tiedustella osittaista hyväksilukua, jos opiskelijalla on hyvä kielitaito ja hän on käyttänyt/käyttää englantia säännöllisesti oman alansa töissä. Ko.tilanteissa yhteys opettajaan heti kurssin alussa.

Further information

Oppimistavoitteet
-parantaa itseluottamusta ja sujuvuutta englannin kielellä ammattiin liittyvissä viestintätilanteissa
-laajentaa ja kerrata LVI-talotekniikan sanavarastoa
-perehtyä työnhakutilanteeseen
-tutustua kokous- ja neuvottelutilanteeseen englanniksi
-saada ohjeistusta lopputyöhön sisältyvän abstraktin kirjoittamiseen

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-Ei selviydy työelämän yleisistä ja alakohtaisista keskustelutilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/tai vaikea ymmärtää.
-Ei pysty osallistumaan vuorovaikutukseen, koska opiskelijalla on ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta.
-Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä. Kirjoittaa irrallisia lauseita ja ajatuksia.
-Ääntäminen erittäin vaikeasti ymmärrettävää. Muiden kielten vaikutus on häiritsevää.
-Hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen.
-Käyttää kieliopin perusrakenteitakin puutteellisesti. Ongelmia erottaa sanaluokkia toisistaan. Taivuttaa usein sanoja väärin.
-ei saa tentistä hyväksyttyä arvosanaa, ei osallistu ryhmätyön tekemiseen tai kotitehtäviä on palautettu liian vähän.
-osallistuu oppitunneilla vähemmän kuin 80%.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-tuntee joitakin oman tekniikan alansa käsitteitä.
-osaa antaa yksinkertaisia ohjeita käytännön asioissa.
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, tuotteen ymmärrettävästi, kun saa valmistella sitä riittävän kauan apuneuvoja ja valmista materiaalia käyttäen.
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti.
-osaa asiakaspalvelutilanteessa kysyä yksinkertaisia kysymyksiä sekä selittää ja vastata kysymyksiin tutuista aiheista.
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä, jos on voinut valmistautua tilanteeseen etukäteen.
-pystyy seuraamaan neuvotteluja ja toimimaan tiimin jäsenenä, mutta tarvitsee aktiiviseen vuorovaikutukseen kokeneemman kielenkäyttäjän tukea, pystyy laatimaan neuvotteluista muistiinpanoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä keskeisiä tekstejä, jos voi käyttää sanakirjoja ja muita apuvälineitä.
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti.
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista.
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille.
• kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi.
• ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa.
• ääntää useimmiten ymmärrettävästi.
• löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita.
• käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-hallitsee oman tekniikan alansa käsitteistöä.
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen,tuotteen selkeästi.
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana.
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä.
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa toimia neuvotteluissa eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää asiansa, kuunnella, reagoida tarkoituksenmukaisesti sekä laatia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää työtehtäviinsä liittyviä asiatekstejä.
• keskustelee alaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti.
• reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti.
• viestii useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä.
• kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi.
• ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu.
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
• ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat.
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
• ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti.
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneetväärinkäsityksiin.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
-hallitsee monipuolisesti oman tekniikan alansa käsitteistöä.
-osaa esitellä esim. työmaan, työprosessin, piirustuksen, tuotteen jäsentyneesti ja vakuuttavasti asianmukaisella tyylillä.
-osaa viestiä työnhakutilanteessa suullisesti ja kirjallisesti, osaa toimia myös haastattelijana.
-osaa edustaa, neuvoa, opastaa ja myydä, sekä toimia kohteliaasti ja vakuuttavasti asiakkaan asiantuntemuksen, kielitaidon ja kulttuurin huomioiden.
-osaa opastaa esim. työntekijöitä ja urakoitsijoita työtehtävissä, toimia asiantuntijana asiakastapaamisissa, neuvoa koneiden ja laitteiden käytössä.
-osaa neuvotteluissa toimia eri rooleissa, kuten puheenjohtajana, sihteerinä ja asiantuntijana, esittää asiansa ammattimaisesti ja vakuuttavasti, kuunnella aktiivisesti, reagoida tarkoituksenmukaisesti ja kohteliaasti sekä laatia asianmukaisia kokousasiakirjoja.
-ymmärtää hyvin työtehtäviinsä liittyviä vaativiakin asiatekstejä.
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista.
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin.
• viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä.
• kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä.
• ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä.
• ääntää luontevasti ja selkeästi.
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa.
• selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti.
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
• löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit.
• käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.

Go back to top of page