Packages and New Products (5 cr)
Code: 5P00FQ23-3001
General information
- Enrolment period
- 13.06.2022 - 02.09.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 29.08.2022 - 31.12.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bioproduct Engineering
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Bioproduct Engineering
- Teachers
- Sanna Auvinen
- Nina Kukkasniemi
- Course
- 5P00FQ23
Objectives (course unit)
The student knows
- the most common paper and paper board converting products and can describe the manufacturing processes of them
- the raw material used in the different converting products, end usability requirements and markets
- link the knowlegdge to new products in the market and to the ones that could be developed
Content (course unit)
Paper and paperboard products. Their raw-materials (fibre materials, polymers, glues, metals) and product characteristics. Post-production processes. New bio based products.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Opiskelija osaa nimetä uusia biotuotteita.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Hän osaa vertailla eri pakkausratkaisuja ja arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen. Opiskelija osaa kuvailla uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ryhmässään edistäen harjoitustyöprojektin etenemistä.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija osaa kriittisesti vertailla eri pakkausratkaisuja, arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen sekä pohtia, miten pakkausta olisi mahdollista kehittää jotta tuotteen toimivuus esimerkiksi jakeluketjussa paranisi. Opiskelija osaa kuvailla laajasti uusia biotuotteita. Opiskelija toimii aktiivisesti ja monipuolisesti ryhmässään tavoitteena harjoitustyöprojektin menestyksekäs loppuunsaattaminen.
Location and time
syyskuu 2022-joulukuu 2022
Exam schedules
Tentti EXAMissa avoinna 09.12.-16.12.2022
Mahdolliset korotukset ensimmäisessä uusinnassa 23.1-29.1.2023 (EXAM)
Toinen uusinta tarvittaessa maaliskuulla 2023
HUOM! uusinta ja korotukset mahdollisia vain tentin osalta. Määritetyt harjoitustehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna.
Evaluation methods and criteria
tentti 40 pistettä
labratehtävät yht. 20 pistettä (10 +10)
arvioitavat tehtävät 20 pistettä
Jokaisesta arvioinnin osa-alueesta tulee saada vähintään 50 % jaossa olevista pisteistä.
Arvosanarajat:
73 = 5
64 = 4
55 = 3
48 = 2
40 = 1
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus, etäopetus, laboratorioharjoitukset, ekskursio
Learning materials
Kestävä pakkaus
Päätoimittaja: Liisa Lehtinen
Julkaisuvuosi: 2021
1. painos
Painopaikka: Punamusta, Forssa
Kustantaja: Suomen Pakkausyhdistys ry
ISBN 978-951-96936-2-0
Sivumäärä: 456
Student workload
5 op = 27 h x 5 =135 h opiskelijan työtä
n. 50 h kontakti opetus sisältäen labrat ja tehdasvierailut
Content scheduling
Intro
Mikä on pakkaus?
Pakkaus trendit
Primääripakkaukset
Primääripakkausten laboratorioharjoitus (Hervannan Kampus)
Kuljetuspakkausten pakkausten laboratorioharjoitus (TAMK/paperilabra)
Asiakkaan ja loppukäyttäjän pakkaukselle asettamat vaatimukset
Kartonkikotelot ja aaltopahvin valmistus ja jalostus tekniikat
Pakkauskoneet
Logistiikka ja logistiikan vaatimukset
Reflektio
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Practical training and working life cooperation
oppimateriaaleissa asiantuntija haastatteluita, tehdasvierailu
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TIETÄMINEN
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Opiskelija osaa nimetä uusia biotuotteita. Osaa nimetä ja kuvailla eri valmistustekniikat paperi- ja kartonkijalosteille. Omaa käsitykset biotuoteollisuuden tulevaisuudeen mahdollisuuksista.
TEKEMINEN
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna/avustettuna. Tuntee erilaisia menettelytapoja, muttei osaa perustella valintojaan.
OLEMINEN
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Toimii ryhmässä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan. Osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TIETÄMINEN
Opiskelija osaa nimetä eri pakkausmateriaalit sekä pakkaamisen osaprosessit, ymmärtää pakkauksen perustehtävät, tuotteiden pakkaukselle asettamat yleiset vaatimukset, pakkaamisen merkityksen tuotteen jakeluketjussa sekä pakkauksiin liittyvät keskeiset ympäristönäkökohdat. Hän osaa vertailla eri pakkausratkaisuja ja arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen. Opiskelija osaa kuvailla uusia biotuotteita. Soveltaa oppimaansa käytäntöön esimerkiksi osaamalla valita eri jalosteisiin niille sopivat raaka-aineet ja perustella niiden käyttöä eri lopputuotteissa. Vertailee eri pakkausmateriaalien ominaisuuksia toisiinsa nähden. Osaa selittää valmistustekniikoita ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Tuntee asiakas.- ja loppukäyttövaatimukset Suomessa ja maailmalla.
TEKEMINEN
Osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Soveltaa oppimaansa tietoa tehtävien suorittamisessa.
OLEMINEN
Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TIETÄMINEN
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi monitahoisesti pakkausmarkkinoihin liittyviä trendejä ja yhdistää ilmiöt ammatilliseen kontekstiin. Ymmärtää pakkausten merkityksen osana yhteiskunnan toimivuutta. Ymmärtää, pakkauksen kokonaisvaltaisena ratkaisuna. Osaa analysoida pakkauksia kiertotalouden näkökulmat huomioon ottaen.
Opiskelija osaa kriittisesti vertailla eri pakkausratkaisuja, arvioida perustellen niiden soveltuvuutta erilaisten tuotteiden pakkaamiseen sekä pohtia, miten pakkausta olisi mahdollista kehittää jotta tuotteen toimivuus esimerkiksi jakeluketjussa paranisi. Opiskelija osaa kuvailla laajasti uusia biotuotteita. Ymmärtää lokaalien ja globaalien ilmiöiden vaikutuksen pakkausmarkkinoihin.
TEKEMINEN
Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja. Yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
OLEMINEN
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.
Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen. Ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.