Skip to main content

Management of Peatland Forests (5 cr)

Code: 6M00DV60-3003

General information


Enrolment period
01.04.2022 - 17.06.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.08.2022 - 30.09.2022
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Petri Keto-Tokoi
Pirjo Puustjärvi
Metsätalous Virtuaalihenkilö
Ari Vanamo
Person in charge
Pirjo Puustjärvi
Course
6M00DV60

Objectives (course unit)

The student:
- knows the special ecological features of peatland forests and their impact on the management on peatland forests
- knows the site classification system of undrained and drained peatlands and is able to classify peatland sites in field conditions
- knows how to plan silvicultural operations on peatland forests and knows the special features of peatland forests from the point of view of water conditions and timber harvesting
-knows the importance of peatland forests for carbon balance and biodiversity, effects of the use of pealtland forests on aquatic ecosystems and means to minimize harmful effects on aquatic ecosystems

Content (course unit)

Classification of peatlands, ecology of peatlands, silviculture on peatland forests, forest harvesting on peatlands, effects of ditching and peatland management on aquatic ecosystems

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student is able to outline the habitat classification of mires and peatlands and can use plant species as help in their identification. The student is able to draw some conclusions about forest management measures and the environmental impact on the environment in connection with forest management and harvesting. The drainage plan is not feasible without significant changes / additions

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student knows the habitat classification of mires and peatlands and is able to use plant species in a variety of ways to help them identify them. The drainage plan is feasible with minor modifications.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student is able to classify both natural mire types and drained peatlands. He knows ver well different plant species of peatlands. The student is able to make well-informed decisions in forestry and logging, taking into account their environmental impact. The drainage plan is viable

Location and time

Orivesi Hyytiälä,Vilppula Jaakoinsuo
Tampere

Exam schedules

Osallistumalla ryhmätapaamisiin (3) vastamalla hyväksyttävästi kysymyksiin ryhmäkeskusteluissa saat arvosanan hyvä 1-5. Mikäli osaamisessa puutteita ( arvosana hylätty) niin kirjallinen lopputentti., josta max arvosana on tyydyttävä (2).
OMAsuometsä-projektityön vaikutus arvosanaan 50% ja ryhmäkeskusteluiden 50%.

OMAsuometsäraportin arvosana on osa opintojakson arvosanaa, Mikäli raportin palautus viivästyy ilman ennakkosopimusta niin opiskelija ei voi saada arvosanaa erinomainen (5)

Assessment methods and criteria

Osallistumalla ryhmätapaamisiin (3) ja osaamalla vastata kysymyksiin ryhmäkeskusteluissa saat arvosanan hyvä 1-5. Mikäli osaamisessa puutteita ( arvosana hylätty) niin kirjallinen lopputentti., josta max arvosana on tyydyttävä (2).
OMAsuometsä-projektityön vaikutus arvosanaan 50% ja ryhmäkeskusteluiden 50%.

OMAsuometsäraportin arvosana on osa opintojakson arvosanaa, Mikäli raportin palautus viivästyy ilman ennakkosopimusta niin opiskelija ei voi saada arvosanaa erinomainen (5)

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luento-opetus, maasto-opetus, OMAsuometsä-raportin teko
Opetus koostuu pääosin pienryhmätapaamisista sekä maasto-opetuksesta.
Pienryhmätyöskentelyssä läsnäolovaatimus on 100%.
Vieraileva luennoitsija Luonnonvarakeskus

Learning materials

Materiaalia koottuna moodlessa.
Juhani Päivinen: Suot ja suometsät - järkevän käytön perusteet. Metsäkustannus 2007
Henry Väre & Jukka Laine. Suokasvio. Metsäkustannus 2014
Jukka Laine et al. Suotyypit ja turvekankaat. Metsäkustannus 2012

Student workload

Pienryhmäkeskusteluissa läsnäolovaatimus on 100%
Ryhmäkeskusteluit 6-7h
Maasto-opetus 32 h
Luennot n 15h
Itsenäinen opiskelu n 80h

Content scheduling

Opintojaksossa on kaksi pääteemaa, luonnontilaiset suot ja turvemaiden metsänhoito. Halutessaan opiskelija voi perehtyä opintojakson aikana myös kunnostusojituksen perusteisiin.

Completion alternatives

Sovittava Pirjo Puustjärven kanssa ( pirjo.puustjarvi@tuni.fi)

Practical training and working life cooperation

Vieraileva luennoitsija LUKElta

Further information

OMAsuometsä raportti voi painottua opiskelijan itse valitsemiin aihealueisiin.
Opettajan arvioinnin lisäksi raportin lukee vertaisarvioija ( toinen opintojakson opiskelija)

OMAsuo- projektin pitää olla opettajalla viimeistään maanantaina 12.09. klo 14 tulostettuna ja vertaisarviointi liitteenä.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei osaa määrittää soiden eikä turvemaiden kasvupaikkatyyppejä. Hän ei osaa perusteita turvemaiden metsähoidosta eikä puunkorjuusta. Opiskelija ei ole ollut läsnä maasto-opetuksessa eikä ole esittänyt ja toteuttanut suunnitelmaa em. tilanteen korjaamiseksi.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa pääpiirteittäin soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelun ja osaa käyttää kasvilajistoa apuna niiden tunnistuksessa. Hän osaa tehdä joitakin päätelmiä metsänhoidollisista toimenpiteistä ja metsänhoidon ja7tai puunkorjuun yhteydessä tulevista ympäristövaikutuksista. OMAsuometsä raportti on puutteellinen tiedonhankinnan,luottevuuden tai lähteiden osalta.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

OMAsuometsä raportista käy ilmi, että opiskelija osaa soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelua ja osaa käyttää kasvilajistoa monipuolisesti apuna niiden tunnistuksessa.Hän osaa tehdä ratkaisuja metsänhoidollisista toimenpiteistä ja/tai puunkorjuusta sekä huomioi niiden ympäristövaikutukset.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

OMAsuometsäraportista käy ilmi opiskelijan perehtyneisyys soiden ja turvemaiden kasvupaikkaluokittelun .Hän osaa analyyttisesti tehdä tarvittaessa ratkaisuja metsänhoidollisista toimenpiteistä ja/tai puunkorjuusta sekä huomioi monipuolisesti niiden ympäristövaikutukset.

Go back to top of page