Skip to main content

Construction Economics and Contracts (5 cr)

Code: 5B00FD56-3003

General information


Enrolment period
01.08.2022 - 19.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.08.2022 - 17.11.2022
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Construction Site Management
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Construction Site Management
Teachers
Eero Nippala
Maija Toivonen
Ville-Pekka Lehtonen
Person in charge
Hannu Kauranen
Course
5B00FD56

Objectives (course unit)

After completing the course, the student is able to explain the progress of a construction project in the main phases, to classify the parties to the construction project and to explain their role during the various stages of the project. The student will be able to define different forms of construction project and identify general principles of contract practice in construction. The student knows the basic costing methods of construction and can calculate simple investment calculations. The student is able to identify entrepreneurship as one of the career paths and, if necessary, can search for additional information and help in starting his / her own business. The student is able to identify research problems and questions related to the field of construction production and economics and to find a solution using the methods of knowledge construction and innovation as well as the research approach.

Content (course unit)

Flow of the construction project, parties, forms and contract technology
Fundamentals of construction economy, basic methods of cost and investment calculations
Entrepreneurship and innovation in the construction sector.
Different construction models of civil engineering and their contract law. Public acquisitions, organising a competitive bidding and organising the payments for a piece-work.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student knows one method of investment calculation and understands the basic concepts of construction economics and is able to use it.
The student identifies the main phases and main parties of a construction project and identifies the basic implementation forms.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student knows all methods of investment calculation
-the student can find out the economic situation of construction with the help of various information sources
- the student can use the basic concepts of construction economics in working life
- the student identifies the parties to the building project and knows the stages of the building project and their rough content
- the student is familiar with the implementation of construction

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student can apply the methods of investment calculation to practical situations
-the student is able to visualize the economic situation in construction
- the student can use the basic concepts of construction economics in working life
- the student identifies the parties to the building project and knows the stages of the building project and their rough content
- the student is familiar with the implementation of construction

Location and time

11.8 klo 9-18, 9h
25.8 klo 13-18, 5h
8.9 Klo 13-18, 5h
22.9 klo 13-18, 5h
6.10 klo 13-18, 5h
27.10 klo 13-18, 5h
29.10 klo 12-15, 3h
17.11 klo 15-18, 3h TENTTI

Exam schedules

rakentamistalous: 17.11.2022 klo 15.15-17.15
Sopimustekniikasta ei ole tenttia vaan harjoitustehtävät pitää olla hyväksytysti suoritettu
kaikki tenttikysymysaihiot julkaistaan 2 vk ennen rakentamistalouden tenttiä.

Assessment methods and criteria

- Tentti oikeus saavutetaan 30% oppituntiläsnäololla.
- Päiväkirja on käytössä kurssilla.
-------------------------
- Tentti (rakentamistalous) arvioidaan 0-5. Arvosana 1 vaatimus 40% vastauksista oltava oikein arvosanaan 1.
- Molemmat: Oppituntiharjoitukset on tehty oppitunnilla tai rästitehtävä palautettu (TUNIMoodle)
- Kotitehtävät on palautettu ja hyväksytty TUNImoodlessa.
- Sopimustekniikassa ja rakentamistaloudessa arvioidaan kotitehtävät (hyväksytty/hylätty).

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähi(etä)teorialuennot
lähi(etä)oppituntiharjoitukset ryhmätyönä
kotitehtävät
kirjallisuuteen perehtyminen

Learning materials

TUNImoodleen talletettu luentomateriaali

• Seuraavat yleiset sopimusehdot
– YSE 1998 Rakennusurakan yleiset sopimusehdot
– KSE 2013 Konsulttitoiminnan yleiset sopimusehdot
– RYHT 2000 Rakennustuotteiden yleiset hankinta- ja toimitusehdot

• Seuraavat kirjat:
– Jouko Kankainen – Juha-Matti Junnonen: Rakennuttaminen (2017)
- Kankainen Johdatus rakentamistalouteen , 2001
- Sopimustekniikka (ilmoitetaan myöhemmin)

Student workload

ajankäyttö muodostuu:
- lähiluentoihin ja oppituntikeskusteluun osallistuminen
- TUNImoodle opetusmateriaalin omaksuminen
- oppituntiharjoitusten teko
- kotitehtävien teko
- tenttiin valmistautuminen
- tentti
- mahdollinen uusintatentti

Content scheduling

RAKENTAMISTALOUS:
10x2h
1- rakennushankkeen osapuolet
2- rakennustalouden käsitteitä
3- rakentamisen suhdanteet
4- investointilaskenta
5- johdanto hankkeen toteutusmuotoihin
6- rakennushanke: tarveselvitys, hankesuunnittelu
7- rakennushanke: rakennussuunnittelu, rakentamisen valmistelu
8- rakennushanke: rakentaminen, vastaanotto
9- rakennushanke: käyttöönotto, käyttö, ylläpito ja takuukorjaus
10 tentti (rakentamistalous)

SOPIMUSTEKNIIKKA:
10X2h
1 TOTSU + johdanto sopimusoikeuteen
2 Sopimusoikeus rakennusurakoissa
3 Hankkeen osapuolten vastuut
4 YSE98 KSE13
5 Lisä- ja muutostyöt
6 Kuluttajasopimukset
7 Dokumentit, pöytäkirjat, reklamaatiot
8 Julkinen hankinta
9 Tilaajavastuu ja RYHT 2000

Completion alternatives

yliopistossa tai toisessa ammattikorkeakoulussa suoritettu
rakentamisen talous (3op)
sopimustekniikka (3 op) hyväksilukeminen (yksikön johtaja hyväksyy)

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Oppituntiläsnäolo pienempi kuin 30%.
Yksikin sopimustekniikan harjoitustehtävän palautus puuttuu.

Rakentamistalouden tenttiarvosana 0 tai yksikin harjoitustehtävä palautus puuttuu

Go back to top of page