Physics and Chemistry in Automation (4 cr)
Code: 5S00DY46-3001
General information
- Enrolment period
- 02.12.2021 - 14.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.01.2022 - 31.07.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Electrical and Automation Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Electrical Engineering
Objectives (course unit)
The student is able to model the operation of a process or a system using
- state variables
- energy balance calculations
The student is able to use enthalpy and entropy tables and diagrams.
The student knows the basics of radiation physics, radiation dose quantities and radiation safety.
The student knows the responsibilities of radiation safety officer and regulations and laws and decrees related to radiation safety.
Content (course unit)
State variables, processes, laws of thermodynamics, energy balance calculations, use of tables and diagrams in thermodynamics. Ionizing radiation, sealed sources and x-ray machines, interaction of radiation with matter, biological effects of radiation, regulations, laws and decrees related to radiation safety.
Prerequisites (course unit)
Fluid Mechanics and thermophysics
Location and time
Keväällä 2022
Exam schedules
Kemian osuuden viikkokokeet: aikataulu Moodlessa
Uusinnat ja korotus (kemia): Examissä
28.4.2022 uusinta ja korotus
15.5.2022 uusinta
Assessment methods and criteria
Kemian osuus:
Viikkokokeet 80%
Ryhmätyö (posteri ja video) 20%; riippuu ryhmän koosta
Fysiikka / Säteilyturvallisuus
Läpäisyrajat
30 % pisteistä
Säteilyn käytön turvallisuudesta vastaavan tutkinto
50 % pisteistä
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Kemia
Luennot, itsenäiset laskutehtävät, ryhmässä tehtävät laskutehtävät, viikkokokeet
Fysiikka
Luennot, itsenäiset laskuharjoitukset, seminaarityö, laboratorioharjoitukset
Learning materials
Kemian osuus:
Oppikirja: Anna-Maija Antila et al, Tekniikan kemia, Edita
Arto Levonen et al.: Ammattikorkeakoulun kemia, Otava
Taulukkokirja: Tekniikan kaavasto (Tammertekniikka)
tai MAOL-taulukko
Moodle-pohjalla oleva materiaali
Fysiikka:
Moodle-aineisto
Säteilylainsäädäntö yleisesti
Säteilyturvallisuusvastaava (STV):
Sosiaali- ja terveysministerioön asetus ionisoivasta säteilystä
STMa 1044/2018 Liite 3
Student workload
2op =54h
Oppitunteja 20h; itsenäistä työskentelyä 34h
STV sisältää käytännön harjoittelua 8 h
Content scheduling
Kemian osuus:
Johdanto, atomin rakenne
Jaksollinen järjestelmä
Kemiallinen sitoutuminen, hapetusluvut
Kemiallinen reaktio
Lämpökemia
Termodynamiikka
Hapot, emäkset ja pH
Sähkökemia
Ryhmätyö (posteri ja video)
Fysiikka
- Ionisoiva säteily ja säteilylähteet
- Vuorovaikutus aineen kanssa
- Säteilyn biologiset vaikutukset
- Lainsäädäntö, seminaarityö
- Harjoittelu umpilähteillä ja röntgenlaitteilla
Säteilyturvallisuusvastava (STV)
STMa 1044/2018
Further information
It is possible to qualify as a radiation safety officer in the field of sealed sources and x-rays in industry, research and education.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kemian osuus:
Tietäminen:
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteet ja niiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tunnistaa kemialliseen reaktioon liittyvät ilmiöt ja osaa muodostaa reaktioyhtälöitä sekä selittää stoikiometrian merkityksen reaktion kvantitatiivisessa käsittelyssä. Opiskelija osaa määritellä hapon, emäksen ja pH:n. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet lämpökemiasta ja sähkökemiasta.
Tekeminen:
Opiskelija osaa käyttää peruskäsitteitä yksinkertaisiin kemiallisiin laskutoimituksiin ja suoriutuu välttävästi reaktioyhtälöihin liittyvistä sekä pH-laskutehtävistä ohjattuna
Oleminen:
Opiskelija ottaa vastuuta omasta suoriutumisestaan ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kemian osuus:
Tietäminen: Opiskelija hallitsee kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita.
Tekeminen: Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa em. kemiallisiin tapahtumiin liittyvien tehtävien ratkaisemiseen ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa
Oleminen: Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kemian osuus:
Tietäminen: Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti kemialliset käsitteet ja ilmiöt ja osaa jäsentää niiden välisiä suhteita sekä analysoida oppimiaan asioita.
Tekeminen: Opiskelija osaa ratkaista kemiallisiin tapahtumiin liittyviä haasteellisia tehtäviä. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja.
Oleminen: Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.