Supervised Clinical Training 1 (5 cr)
Code: 7K00FO46-3007
General information
- Enrolment period
- 01.08.2022 - 28.08.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.08.2022 - 22.12.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student
- is aware of his/her own values and principles and is able to describe them in relation to the values and ethical principles of future profession in health care
- knows the basic ethical values in social and health care
- follows the ethical guidelines and principles in nursing, acts responsibly as a member of the work community and follows practice guidelines
- respects clients/patients and meets them as experts and actors of their lives
- is able to support client’s strengths and well-being
-is able to interact professionally and individually with clients/patients of all ages, cultures and with different backgrounds
- is able to meet vulnerable client groups in nursing care
- is able to act in a professional and collegial manner in the work community
- is able to recognise health care and social services professionals’ roles and responsibilities in clients’ care
- is able to use reflection and identify own strengths and developmental challenges in professional interaction
Content (course unit)
- professional interaction and ethical competence
- nursing care values, principles and professional ethical guidelines, confidentiality, responsibility in nurse’s profession
- various concepts of human being, autonomy, self-determination, respecting a human being and client-approach
- recognising ethical problems, ethical decision-making with different dimensions of action
- identifying and evaluating own interpersonal skills
- using different methods and tools in interaction
- professional activity in the work community, collegiality and professional co-operation skills of the employee
- professional interaction with clients and their families, students may have professional interactions with a minor
- acting professionally on social media
- multicultural clients and vulnerable client groups
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Hyväksytty
Opiskelija
- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
- kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita
Hylätty
Opiskelija
- ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
- ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita
Location and time
Ohjattu harjoittelu 1 toteutuu opintojen ensimmäisen lukukauden aikana kahdella viikon mittaisella harjoittelujaksolla viikoilla 40 ja 48.
Evaluation methods and criteria
Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun harjoittelun ohjeiden ja sääntöjen, arviointikriteerien ja määrätyn tuntimäärän mukaisesti.
Opiskelija saavuttaa harjoittelun osaamisen opetussuunnitelmassa mainittujen harjoittelun hyväksytyn ja hylätyn arviointikriteerien mukaisesti sekä reflektiopäiväkirjan hyväksytty suorittaminen.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
- tunnistaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- arvostaa asiakasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa tukea asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia
- kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden sekä heidän läheistensä kanssa
- osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä
- osaa toimia ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
- tunnistaa terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa
-kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita
Hylätty:
Opiskelija
-ei tunnista omia arvojaan ja lähtökohtiaan, niiden kuvaaminen suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin on puutteellista
- sosiaali- ja terveysalan eettinen arvoperusta ei ole hahmottunut
- ei noudata hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
- asiakkaan arvostamisessa ja kohtaamisessa puutteita eikä opiskelija kohtele asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- ei tunnista asiakkaan voimavaroja eikä tue asiakkaan hyvinvointia
- ei kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen yksilöllisesti eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden eikä heidän läheistensä kanssa
- ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä
- ei toimi ammatillisesti eikä kollegiaalisesti työyhteisössä
- terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten roolit ja vastuut asiakkaiden hoidossa ei ole hahmottunut
-ei kykene reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia tai kehittämiskohteita
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Ohjattu harjoittelu 1 sisältää 1. lukukaudelle sijoittuvat 2 x viikon mittaiset jaksot oman asiakkaan/asiakkaiden kanssa, opintokäyntejä ja oppimistilanteiden reflektioita ja reflektiopäiväkirjan kirjoittamista.
Learning materials
Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodle
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki, Sanoma Pro.
Liisa Karhe. Potilaan hoitoyksinäisyys: Käsitteellinen malli potilaan yksinäisyydestä hoitosuhteessa ja hoitoyksinäisyyteen yhteydessä olevista tekijöistä. Tampereen yliopisto. Väitöskirja. 2017.
Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012.
Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. ja Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice, 48:102887
Abdrbo,A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives, Vol38 (3), p.149-151
Student workload
Laajuus 135 h. Kokonaistuntimäärään sisältyy harjoittelujakson orientaatiotunnit, reflektiot ja tunnit koululla sekä reflektiopäiväkirjan tekeminen. Harjoitteluyksikössä suoritettava tuntimäärä on 72 tuntia.
Completion alternatives
Ei ole.
Practical training and working life cooperation
Ohjattu harjoittelu 1 tehdään yksin tai pariharjoitteluna esimerkiksi julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin työelämäyhteistyökumppaneiden kanssa. Harjoittelupaikkaa ei varata Jobiilista.
Further information
Ohjattu harjoittelu 1 harjoittelun teema ja punainen lanka on ammatillinen vuorovaikutus ja eettinen osaaminen. Harjoittelu sisältää 1. lukukaudella koko lukukaudelle ajoittuvia harjoittelupäiviä oman asiakkaan/asiakkaiden kanssa, opintokäyntejä ja oppimistilanteiden reflektioita ja reflektiopäiväkirjan kirjoittamista.
Tarkoitus on, että opiskelijat harjoittelevat ammatillista vuorovaikutusta ja yhdessä toimimista eri-ikäisten asiakkaiden kanssa. Opiskelijat osallistuvat harjoitteluyksikön/järjestön toimintaan sekä järjestävät erilaista toimintaa ja yhdessäoloa (esimerkiksi viriketoiminta, juttelu, ulkoilu, leikki tms.) asiakkaille. Oman asiakkaan/asiakkaiden kanssa tapahtuvaa toimintaa tulee olla 72 tunnin verran. Harjoittelu asiakkaan luona toteutuu pariharjoitteluna tai yksilöharjoitteluna.
Opintokäynnit: opiskelijat organisoivat vierailut itsenäisesti pienissä ryhmissä ja tiedottavat opettajalle opintokäyntikohteen etukäteen. Tunnit sisältyvät oman asiakkaan tapaamisen tunteihin, max 3 opintokäyntiä.
Läsnäolovelvollisuus ohjatun harjoittelun orientaatiotunnilla ja muissa toteutukseen liittyvissä opetuksissa ja reflektioissa.
Ohjattu harjoittelu 1 sisältää oppilaitospastorin (Jussi Houttu) ja opintokuraattorin (Anniina Vilkas) pitämät luennot, muut opettajan osoittamat oppitunnit (orientaatiotunnit yht. 8 h +
harjoittelujakson reflektiot yht. 16 h) sekä Järjestöpäivän 7.11.22.
Reflektiopäiväkirjan ohje esitellään orientaatiotunnilla.
Opiskelija täyttää harjoittelun arviointilomakkeelle omat tavoitteet, jotka pohjaavat opetussuunnitelmassa olevien Ohjattu harjoittelu 1 tavoitteisiin. Työvuorot kirjataan viralliselle työvuorotaulukolle.
Alkuperäinen työvuorotaulukko, arviointilomake ja reflektiopäiväkirja tulee palauttaa harjoittelua ohjaavalle opettajalle harjoittelujakson päätyttyä, viimeistään 16.12.2022.