Skip to main content

Intravenous Fluid Therapy and Blood Transfusion (3 cr)

Code: 7K00FN12-3009

General information


Enrolment period
02.05.2022 - 21.11.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.11.2022 - 22.12.2022
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Kirsi Mattila
Niina Aarnivuori
Marjo Tienari
Riikka Huttunen
Person in charge
Riikka Huttunen
Course
7K00FN12

Objectives (course unit)

The student
- knows the basics of fluid therapy and blood transfusion
- is able to monitor the patient's fluid balance
- is able to plan, implement and evaluate the patient's intravenous fluid therapy and blood transfusions according to given orders
- is able under supervision to safely perform peripheral cannulation
- is able to implement aseptically in intravenous fluid and drug therapy
- is able to guide the patient in issues related to fluid therapy and blood transfusion
- identifies his/her own ethical responsibility for implementing fluid therapy and transfusions

Content (course unit)

- fluid balance, acid-base balance and electrolyte balance
- planning, implementation and assessment of intravenous fluid- and medication therapy blood products and blood transfusion
- infusions
- medication additions and medication dilutions
- fluid and blood transfusion equipment and devices preparing the infusion for use
- peripheral vein cannulation
- guidance of fluid therapy and blood transfusion aseptics and safety in fluid therapy and blood transfusion - - ethical and responsibility issues in fluid therapy and blood transfusion

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student
- identifies the basics of intravenous fluid therapy and blood transfusion
- identifies the basics of monitoring the patient's fluid balance
- is able under supervision to plan, implement and evaluate the patient's intravenous fluid therapy and blood transfusions according to given orders
- is able under supervision to perform peripheral cannulation
- identifies the basic principles of asepsis in intravenous fluid and drug therapy
- knows the basic principles how to guide the patient in issues related to fluid therapy and blood transfusion identifies ethical issues for implementing fluid therapy and transfusions

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student
- knows the basics of fluid therapy and blood transfusion
- is able to monitor the patient's fluid balance
- is able to plan, implement and evaluate the patient's intravenous fluid therapy and blood transfusions according to given orders
- is able under supervision to safely perform peripheral cannulation
- is able to implement aseptically in intravenous fluid and drug therapy
- is able to guide the patient in issues related to fluid therapy and blood transfusion
- identifies his/her own ethical responsibility for implementing fluid therapy and transfusions

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student
- masters the basics of intravenous fluid therapy and blood transfusion in depth
- is able to monitor the patient's fluid balance
- is able to plan, implement and evaluate patient- centered intravenous fluid therapy and blood transfusion according to the orders given
- is able safely perform peripheral cannulation
- is able to work aseptically in intravenous fluid and drug therapy, having mastered the aseptics in different situations
- is able to properly guide the patient on issues related to fluid therapy and blood transfusion implementation
- knows his/her own ethical responsibility for implementing fluid therapy and transfusions

Exam schedules

Teoriakoe tehdään Examissa. Hylätty koe on mahdollista uusia kaksi kertaa.
HUOMIOI tiivis kurssin suoritusaikataulu.
Osa koealueesta on pilkottu moodletentiksi joka tulee suorittaa ennen kurssin loppukoetta.
Moodleentissä on aikaraja, joten älä avaa tenttiä turhaan! Moodletentin pääsee läpi kun saa 12/15 pistettä.
Tentti on suoritettava ennen teoriatenttiä.
Mikäli suoritusta ei ole ennen kurssin teoriatenttiä examissa,
kurssin koesuoritus siirtyy ensimmäiseen uusintaan,
jossa tentitään normaalin koealueen lisäksi myös nämä osakokeen koealueet.
Jos opiskelija tekee kurssin tentin examissa, eikä osakoetta ole suoritettu, opiskelija tekee lisätehtävän elektrolyyteistä jotta saa numeerisen arvioinnin kurssista.



Examkoe: vko 50-1/2023
Examkoe 1. uusinta: vko 5
Examkoe 2. uusinta: vko 8
tenttiaikataulu täsmentyy orientaatiossa.

Opintojakson kokonaisarvosanan korottaminen on mahdollista, kun kaikki osasuoritukset on hyväksytty.
Korotuksesta sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa (Riikka Huttunen).
Korotus tehdään kolmannen uusintatentin aikana, jos suoritukset ovat siihen mennessä kunnossa.
Korottaminen on tehtävä ennen 10/2023.

Assessment methods and criteria

Osa 1 teoria: Kirjallinen koe, joka arvioidaan numeerisesti hylätty-K5 asteikolla.

Osa 2 Verensiirron verkkotesti: SPR:n verensiirron ABO-verkkotestin hyväksytty suoritus.
Todistus tulee palauttaa moodleen.
Arvionti: hyväksytty/hylätty.

Osat 3 ja 4 orientoiva harjoittelu:
Aktiivinen osallistuminen ja 100 % läsnäolo orientoivan harjoittelun tunneilla.
Annettujen ennakkotehtävien tekeminen ja palauttaminen ajallaan.
Arviointi: hyväksytty/hylätty.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, verkko-opiskelu, itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely, orientoiva harjoittelu.

Koronatilanne voi aiheuttaa muutoksia opetusmenetelmiin.

Learning materials

Ala-Kokko T., Alahuhta S., Hyppölä H, Kaartinen J & Savolainen T. (toim.) 2020.
Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Duodecim. E-kirja. Seuraavat luvut:
Neste-ja elektrolyyttitasapaino
Happo-emäsaineenvaihdunnan häiriöt
Elektrolyyttihäiriöt
Nestehoito: Nestehoidossa käytettävät valmisteet
Verisuoniyhteydet: ääreislaskimon kanylointi


Hedman K., Heikkinen T., Huovinen P., Järvinen A., Meri S., & Vaara M. (toim.) 2011. Duodecim. E-kirja.
Infektiosairaudet - Mikrobiolologia, immunologia ja infektiosairaudet: Vierasesineinfektiot: verisuonikanyyli-infektiot.

Iivanainen A.& Syväoja P.2016. Hoida ja kirjaa.
Laskimonsisäiseen nestehoitoon liittyvät asiat (ei keskuslaskimokatetria koskevat asiat). SanomaPro

Saano S. & Taam-Ukkola M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro. Sivut 165-180, 192-201.

SPR verensiirron verkkomateriaali. Opiskelijat huolehtivat merkinnästä lääkehoidon passiin (SPR:n ABO – verkkokurssi, tehnyt –merkintä)

Muu verkkomateriaali

Luentomateriaali ja opettajan osoittama muu opiskelumateriaali

Student workload

Opintojakson kokonaispistemäärä 3 op, joista 2 op teoriaopintoja ja 1 op orientoivaa harjoittelua.
Teoria: kontaktiopetusta 12 h, itsenäinen työskentely ja/tai ryhmätyöskentely 42 h.
Orientoiva harjoittelu: kontaktiopetus 10 h, itsenäinen työskentely ja ennakkotehtävät 17 h.

Content scheduling

Toteutuksen osat
Osa 1: Teoriakoe
Osa 2: Verensiirron verkkotesti
Osa 3: Orientoiva harjoittelu, infuusion käyttökuntoon saattaminen
Osa 4: Orientoiva harjoittelu, kanylointi
Osa 5: Orientoiva harjoittelu, taitopaja + kertaus

Kurssin sisältö
- aseptiikka ja turvallisuus nestehoidossa ja verensiirrossa
- nestetasapaino, happo-emästasapaino ja elektrolyyttitasapaino
- laskimonsisäisen neste- ja lääkehoidon toteuttaminen
- infuusionesteet
- lääkelisäykset ja lääkelaimennokset
- ääreislaskimon kanylointi
- nesteen- ja verensiirtovälineistö ja -laitteisto
- verivalmisteet ja verensiirron toteuttaminen
- nestehoidon ja verensiirron ohjaus

Further information

Opintojakso alkaa orientaatiolla, jossa on läsnäolovelvollisuus. Poissaolevia ei hyväksytä toteutukselle.

Orientoiva harjoittelu toteutuu Taitokeskuksella. Tunneilla 100% läsnäolovelvollisuus.
Orientoivan harjoittelun tunneilla korostuu aktiivinen sekä turvallinen toiminta.
Jos opiskelija joutuu olemaan pois orhatunnilta, hän etsii toisen ryhmän, jonka mukaan pääsee suorittamaan ko. teemaa.

Muutokset toteutussuunnitelmaan ovat mahdollisia ennen opintojakson alkua ja sen jälkeen sovitusti.
Poikkeuksena ovat koronatilanteen aiheuttamat muutokset ja muutokset koulun ohjeistuksissa.

Go back to top of page