Skip to main content

Automobile Energy Engineering (3 cr)

Code: 5C00ES54-3002

General information


Enrolment period
02.07.2022 - 05.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 10.12.2022
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Vehicle Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Vehicle Engineering, students who began in 2014-2018
Teachers
Jari Puranen
Course
5C00ES54

Objectives (course unit)

Students are able:
- Calculate energy balances
- Calculate engine work cycles
- Calculate heat transfer
- Dimension engine radiator
- Estimate combustion energy

Content (course unit)

Students calculate heat balances for various machines and vehicles
Conductive, convective and radiation heat transfer principles
Engine work cycle corner, heat transfer and power calculations
Radiator dimensioning
Fuel heating, evaporation, oxygen mixing and after combustion

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Students recognize laws of nature, physical quantities and units regarding vehicles and their equipment and can use those solve classroom problems. The calculated results may be wrong and solutions too simple but main part of the calculations are right. Students have problems in turning task in schedule.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Students recognize laws of nature, physical quantities and units regarding vehicles and their equipment and can use those solve practical problems. The calculated results may have small errors and some parts may be slightly overlooked. Students are able to justify their solutions. Students are able to estimate the level of accuracy of the calculated results.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Students recognize laws of nature, physical quantities and units regarding vehicles and their equipment and can use those solve practical problems. The calculated results may have small errors and some parts may be slightly overlooked. Students are able to justify their solutions. Students are able to estimate the level of accuracy of the calculated results. Students are able to combine what they have learned into professional context.

Location and time

Lukujärjestyksen mukaisesti lähiopetus TAMKilla

Exam schedules

Ei ole.

Evaluation methods and criteria

Arvosana perustuu kahden harjoitustyön, suullisen esityksen ja laskuharjoitusten pisteisiin. Harjoitustöiden arvioinnissa tarkastellaan ratkaisujen oikeellisuutta, esitystapaa ja aiheeseen perehtymistä. Suullisessa esityksessä arvioidaan aiheeseen perehtymistä ja aiheen esittelyä käytännön kannalta. Laskuharjoitukset vastaavat kahden harjoitustyön pistemäärää. Laskuharjoituksissa riittää oikea vastaus. Laskuharjoituksista osa on automaattiarvioitavia tehtäviä, osa tunnilla tehtäviä harjoituksia.

Puuttuva harjoitustyö tai esitys pienentää arvosanaa yhdellä numerolla.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opetuskeskustelu
Harjoitustehtävät ja -työt
Ryhmätyöskentely
Suullinen esitys
Itsenäinen opiskelu / ryhmätyöskentely

Learning materials

Ajoneuvotekniikan kirjallisuus ja verkkolähteet
Opettajan tuntimateriaali

Student workload

80 tuntia ajoneuvojen energiatekniikkaan liittyviä harjoituksia, tästä 20-30 tuntia ohjattua opetusta, loput itsenäistä opiskelua.

Content scheduling

- Moottorilämmönsiirto 20 tuntia
- Muut lämmönsiirron (esim. lämmönvaihtimet) ongelmat 40 tuntia
- Moottoriprosessit 20 tuntia

Completion alternatives

Ei ole.

Practical training and working life cooperation

Ei ole.

International connections

Ei ole.

Further information

Opintojakso on vapaavalintainen korjaamotekniikan suuntautumisessa.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei ole hyväksyttävästi palauttanut kaikki vaadittuja tehtäviä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan ratkaisuissa on pieniä puutteita tai virheitä esimerkiksi yksiköissä tai lukuarvojen suuruusluokissa, mutta keskeisiltä osin tehtävät on suoritettu onnistuneesti.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan ratkaisut ovat virheettömiä, mutta syvällisempi perehtyminen aiheisiin puuttuu.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osoittaa perehtymistään aiheisiin kirjallisuuden avulla ja selvittää aiheisiin liittyviä käytännön ratkaisuja. Opiskelija osaa pohtia omien tulostensa oikeellisuutta käytännön kautta esimerkiksi vertaamalla tuloksia käytännön arvoihin todellisissa ajoneuvoissa.

Go back to top of page