Gerontological Nursing (4 cr)
Code: 7K00EV87-3018
General information
- Enrolment period
- 17.12.2021 - 04.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.01.2022 - 30.01.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student
- is able to evaluate his/her own and others’ values, attitudes and expectations regarding ageing and its effects on nursing, and intervenes to correct possible flaws if necessary
- knows the service system structure for elderly people and its operational principles
- knows the normal changes caused by ageing and can distinguish them from pathological ones
- knows essential gerontological nursing methods and knows technological solutions
- is able to guide elderly persons and significant others in health promotion
- is able to act as a nursing expert in multidisciplinary teams.
Content (course unit)
- gerontological nursing
- interaction with an individual with memory disorders
- geriatrics
- special issues in nutrition
- the contents involve family, ethics and multiprofessionality as part of aged people’s nursing
- nursing in different living and caring environments
Prerequisites (course unit)
Participation in the course on Pharmacotherapy and Medical Calculations.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
- knows the most common diseases and aging changes of elderly people
- is able to list ethical principles in nursing care for elderly persons
- understands the basic principles of an elderly person's housing and care environment
- is able to list the basic elements of interaction with a person having a memory disorder.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- knows the evidence-based nursing methods for the care of the most common elderly people’s diseases and knows the specifics of the aging process in the nursing of elderly people
- understands the ethical principles in nursing care for elderly people
- is able to take into account the factors related to the housing and care environment of the elderly person and his family, and is able to justify the appropriate support methods
- is able to describe and justify the elements of a good interface with people having memory disorders.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- is able to apply evidence-based knowledge in nursing methods for the treatment of the most common diseases of elderly people and is able to understand the specifics of the aging process in the nursing of elderly people
- is able to carry out ethically the care of elderly people
- is able to apply methods that support the housing and care environment of the elderly person and his family in a purposeful and multidisciplinary way
- is able to work in his/her team as an expert in gerontological nursing
- is able to implement and develop the interface with a person with a memory disorder, holistically in his/her environment.
Location and time
Muistisairas opetus 5.1
https://tuni.zoom.us/j/68063239062
Exam schedules
Opetus toteutuu viikoilla 1-4. Gerontologisen hoitotyön tentti (+geriatria samassa tentissä) pidetään kurssin lopuksi Examissa. Samassa kokeessa tehdään myös lääkelaskukoe. Opiskelija varaa koneen tenttiterraariosta ja perehtyy tenttiterraarion ohjeisiin.
Muistisairaan ihmisen kohtaaminen tentti tehdään examissa 10.1-17.1.2022.
Ravitsemus: itsenäisesti opiskeltava materiaali + moodle tentti. Tentti on avoinna kurssin ajan, 31.1 mennessä.
Lisäksi verkkoalustalla olevien tehtävien ja lähiopetustunneille annettavien tehtävien tekeminen ajallaan ja hyväksytysti suorittaminen on edellytys kurssin arviointiin. tehtävien aikataulusta sovitaan tehtävien annon yhteydessä tai moodlen alustalla. Tehtävät on tehtävä ja palautettava niille asetettujen päivämäärien puitteissa.
Uusinnat:
hoitotyö+geriatria:
uusinta 1: Ilmoitetaan erikseen ensimmäisen tentit tarkastuksen jälkeen.
uusinta 2: Ilmoitetaan erikseen 1. uusinnan tarkastuksen jälkeen.
Muistisairaan kohtaaminen
Uusinta 1: vko 5
uusinta 2 :vko 8
Assessment methods and criteria
Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus, osallistuminen vahvistaa opintojaksolle pääsemisen. Osa 1. Gerontologinen hoitotyö. Numeerinen arviointi. ** Osa 2. Muistisairaan ihmisen hoitotyö. Hyväksytty/hylätty. 70% oltava oikeita vastauksia hyväksyttyyn suoritukseen.** Osa 3. Työelämässä toteutettava osuus. 100% läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen. ** Osa 4. Geriatria. Kirjallisuus suoritetaan tenttimällä. Arviointi hyväksytty/hylätty, hyväksytty suoritus edellyttää H3 tasoa. Osa 5 lääkelasku arviointi hyväksytty/hylätty
Kurssin hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista sekä kontaktiopetukseen että verkko-opetukseen. Kaikkien annettujen tehtävien ja työelämässä toteutettavan osuuden hyväksytysti suorittaminen on edellytys kurssin arviointiin. Verkkotehtävien palauttaminen myöhässä voi vaikuttaa laskevasti arvosanaan.
Orientaatio on 4.1 klo 8.30-10 pakollinen läsnäolo.
Reflektio 26.1 klo 8.30-11.45. Pakollinen läsnäolo.
Muistisairaan ihmisen kohtaaminen tunnit. Pakollinen läsnäolo 50%.
Osallistuminen TKI osuuteen.
ravitsemus moodle tentti tehdään kurssin aikana itsenäisesti.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
keskusteluluennot etänä tai luokkatilassa, työskentely itsenäisesti ja ryhmissä, verkkotyöskentely, kokemusoppiminen, ohjattu toiminnallinen työskentely, kurssikirjallisuuteen perehtyminen.
Työelämäosuus (TKI) sisältyy kurssin suorittamiseen, pakollinen läsnäolo. Tähän sisältyy myös TKI reflektio 26.1 klo 8.30-11.45 koululla lähitapahtumana. Lisätietoa kurssin orientaatiotunnilla.
Kurssia on suunniteltu toteutettavaksi osiltaan etänä ja lähi. Työelämäosuus ja työelämäosuuden reflektio (TKI) saatetaan pitää lähitapahtumana. Nämä asiat tarkentuvat myöhemmin kun työelämäyhteistyö varmistuu.
Learning materials
Gerontologian tenttikirja: Heikkinen, E., Jyrkämä, J. & Rantanen, T. Gerontologia. Duodecim. 2020, kappaleet 12 - 26, 34. Lisäksi tenttiin sisältyy muu opintojaksolla osoitettu materiaali sekä kaikki verkko-opiskelun materiaalit ja tuotokset.
Muistisairaan ihmisen hoitotyö, tenttikirja: MUISTISAIRAAN HOITO 2019 (SAATAVISSA ekirjana KIRJASTON KAUTTA)
kappaleet:
-muistisairaan hyvä hoito
-muistisairauden yleiset oireet ja käyttäytymisen muutokset
-muistisairauden vaikutukset ihmissuhteisiin ja sosiaalisen kanssakäymiseen
-muistisairaan oikeudellinen toimintakyky
-muistisairaan kohtaaminen ja ohjaaminen
-muistisairaan toimintakyvyn tukeminen
-muistisairaan aktiivinen ja turvallinen arki
-muistisairauksien ehkäisy ja riskitekijät
Myös kaikki kurssilla osoitettu ja esitetty materiaali (opettajan ja opiskelijoiden esittämä / tuottama materiaali) sisältyy tentittävään materiaaliin. Saatavana myös e-kirjana.
Geriatrian osuuden tenttikirja: Tilvis, R, Pitkälä, K, Strandberg T, Sulkava, R & Viitanen M. Geriatria. Duodecim. Kirjasta seuraavat aiheet:
Geriatrinen arviointi
Vanhusten sairaanhoidon erityispiirteitä (4. osan kappaleet): Sydän ja verisuonisairaudet; Muistisairaudet; Ikääntyneiden Parkinsonin tauti; Aivoverenkiertohäiriöt; Psykoottinen vanhus; Vanhusten mielialahäiriöt; Vanhuksen diabetes; infektiotaudit; Vanhuksen äkilliset niveloireet; Hauraat luut ja luunmurtumat.
Vanhusten hoidon erityiskysymyksiä (5.osan kappaleet):Hauraus-raihnaus oireyhtymä; Delirium.
Geriatria kirja löytyy myös e-kirjana.
Muu kurssikirjallisuus:
Voutilainen P, ja Tiikkainen P.(toim.) 2009 Gerontologinen hoitotyö. SanomaPro Oy. soveltuvin osin. Ajankohtaiset artikkelit mm. käypähoito, hoitotyön suositukset, näyttöön perustuvat suositukset, Gerontologia-lehden artikkelit.
Kelo S, Launiemi H, Takaluoma M & Tiittanen H.2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. SanomaPro Oy, soveltuvin osin.
Student workload
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä 107h. - Luennot 18h, opintojakso kohtainen suunnittelu (orientaatio 2h, muistisairaan hoitotyön osuus 7h ) - itsenäistä työskentelyä 81h (sisältää esim. verkko-opiskelun, työelämässä toteutettavan työskentelyn suunnittelun, kurssikirjallisuuden opiskelun)
Content scheduling
Osa 1. Gerontologinen hoitotyö Osa 2. Muistisairaan ihmisen hoitotyö Osa 3. Työelämässä toteutettava osuus TKI Osa 4. Geriatria Osa 5. Lääkelaskut
Completion alternatives
Ei ole.
Practical training and working life cooperation
Työelämäyhteistyö osuus 1op suoritetaan sovituilla työpaikoilla tai koululla tiimityönä työelämästä nousseiden tarpeiden pohjalta tai/ja työelämätahon toimeksiannon pohjalta. Orientaatiossa lisää tietoa tästä. Työelämäosuus on pakollinen osasuoritus kurssilla. Lisäksi tähän kuuluu reflektio. Pakollinen osallistuminen. Tätä ei voi korvata muulla tehtävällä.
Further information
Kurssin toteutuksessa huomioidaan vallitsevat koronasuositukset. Kurssi on suunniteltu toteutuvan osin etänä ja osin lähi.
Orientaatio on 4.1 klo 8.30-10. Pakollinen läsnäolo. Samalla ojeistus myös työelämäosuuteen (TKI-osuus). Reflektio tästä työskentelystä 26.1 klo 8.30-11.45. Pakollinen läsnäolo.
Muistisairaan opetuksen läsnäolovelvollisuus on 50%. Ei voi korvata muulla tehtävällä.
Toteutussuunnitelma täydentyy alkuvuoden 2022 aikana. Koronatilanne saattaa vaikuttaa opetusjärjestelyihin.
Sisällöt
Gerontologien hoitotyö
- vanhenemismuutokset ja niiden vaikutus toimintakykyyn
- vanhan ihmisen hoidon palvelurakenne ja siihen liittyvä lainsäädäntö
- kotona asumisen tukeminen ja kotihoidossa toimiminen
- ikääntyneen kaltoinkohtelu
- teknologiset sovellukset hoitotyössä
- vanhuksen lääkehoito
- elämänloppuvaiheen hoito
- kaikissa teemoissa huomioidaan perhe, eettisyys ja moniammatillisuus osana iäkkään ihmisen hoitotyötä
- ikääntyneen ravitsemus
Muistisairaan ihmisen hoitotyö 1op
-eri muistisairaudet
-muistisairaan ihmisen hoitoketju
-hoitotyön auttamismenetelmät
-muistisairauksien lääkehoito
Geriatria 0,5op
- yleisimmät vanhusten sairaudet
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
- ei tiedä yleisimpiä iäkkäiden sairauksia eikä ymmärrä vanhenemismuutosten tuomaa erityisyyttä iäkkään ihmisen hoitotyössä
- osoittaa epäkunnioittavaa asennetta vanhaa ihmistä kohtaan
- ei ymmärrä iäkkään ihmisen kotona asumisen tukemisen merkittävyyttä
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
- tietää yleisimmät iäkkään ihmisen sairaudet ja vanhenemismuutokset
- osaa luetella eettiset periaatteet iäkkään ihmisen hoitotyössä
- osaa luetella iäkkään ihmisen kotona-asumisen tukemisen periaatteita
- Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä muistisairaan kohtaamisessa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
- osaa näyttöön perustuvat hoitotyön menetelmät yleisimpien iäkkään ihmisen sairauksien hoidossa ja tietää vanhenemismuutosten tuomat erityispiirteet hoitotyössä
- ymmärtää eettiset periaatteet vanhan ihmisen hoitotyössä
- osaa huomioida iäkkään ja hänen perheensä kotona asumista tukevat tekijät ja osaa perustellen valita sopivat tukemisen menetelmiä
- Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön menetelmissä yleisimpien iäkkään ihmisen sairauksien hoidossa ja ymmärtää vanhenemismuutosten tuomat erityispiirteet hoitotyössä
- osaa toteuttaa eettisesti korkeatasoista iäkkään ihmisen hoitotyötä
- osaa soveltaa iäkkään ja hänen perheensä kotona asumista tukevia menetelmiä tarkoituksen mukaisesti ja moniammatillisesti
- Osaa toimia työryhmässään gerontologisen hoitotyön asiantuntijana
- osaa toteuttaa ja kehittää muistisairaan ihmisen kohtaamista kokonaisvaltaisesti hänen ympäristössään