Skip to main content

Specialized Mental Health and Substance Abuse Care (5 cr)

Code: 7L00EL04-3003

General information


Enrolment period
02.07.2022 - 31.08.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
MD in Clinical Expertise and Development
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master's Degree Programme in Clinical Expertise and Development
Teachers
Nina Kilkku
Person in charge
Nina Kilkku
Course
7L00EL04

Objectives (course unit)

The Student
- is able to critically evaluate his/her own spesific working area in mental health and substance abuse care (e.g child psychiatry, forensic psychiatry, promotive mental health care);
- is able to recognize the development needs in his/her own spesific working area and is able to critically evaluate them with evidence-based knowledge;
- is able to describe development suggestions and is able to present an action plan for these in his/her own spesific working area.

Content (course unit)

- directives, laws and recommendations in a spesific area of mental health and/or substance abuse care (accroding the student’s field of working)
- evidence-based knowledge concerning the spesific area of mental health and/or subtance abuse care
- suggestions for development, action plan and actual change in practice according to the Peppa model

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student
- is able to search for information on the subject and is able to use national and international sources
- is able to apply the collected information at a descriptive level when reviewing current practices and means of action
- does not display a critical evaluation of the topic
- participates in the course inconsistently.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to construct both analyses and syntheses of the topic
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices
- generally participates in the course actively and professionally.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student
- is able to retrieve evidence-based knowledge from a number of national and international sources of information, critically evaluate the studies and synthesise the collected data
- shows a profound command of the subject
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices
- participates in the course actively and professionally.

Location and time

Intensiivipäivät 27.-28.9.2022 Oulussa.

Assessment scale

0-5

Learning materials

Santos, JC. & Cutcliffe, JR. (2018) European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Kirjan luvut 9,12,14-15, 22,34

Ahonen P. (2012) Kliininen asiantuntija. Uutta osaamista ylemmästä ammattikorkeakoulu tutkinnosta. Raportteja 130 Turun Ammattikorkeakoulu. Tampereen yliopistopaino 2012 http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522162588.pdf

Tölli S, Kontio R, Partanen P, Häggman-Laitila, A. (2021) Conceptual framework for a comprehensive competence in managing challenging behaviour: The views of trained instructors. Journal of Mental Health Nursing, 2021;00:1–14. https://doi.org/10.1111/ jpm.12722

Sekä muu ajankohtainen materiaali

Content scheduling

Opintojakso sisältää:
-ennakkotehtävä
-intensiivipäiville osallistuminen
-kirjallinen tehtävä

Opintojakso edellyttää itsenäistä opiskelua ja
ryhmätyöskentelyä

Further information

Opintojakson toteutuksesta vastaa Oulun ammattikorkeakoulu.
Opintojaksolle voivat osallistua Tampereen, Jyväskylän, Turun, Oulun ja Satakunnan ylemmän ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opiskelijat näiden ammattikorkeakoulujen keskinäisen sopimuksen mukaisesti. Opintojakso kuuluu TAMKissa kliinisen asiantuntijan/ mielenterveys- ja päihdetyön opintojen tutkinto-opiskelijoiden sekä näiden opintojen polkuopiskelijoiden opetussuunnitelmaan. Opintojakso ei ole avoinna muiden koulutusohjelmien opiskelijoille eikä avoimen ylemmän amkin opiskelijoille (pois lukien edellä mainitut polkuopiskelijat).

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.

Go back to top of page