Skip to main content

Qualitative and Action-based Research and Development Methods (5 cr)

Code: NY00EC55-3019

General information


Enrolment period
16.05.2022 - 31.08.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.09.2022 - 04.11.2022
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Teachers
Marja-Leena Lähteenmäki
Minna Törnävä
Course
NY00EC55

Objectives (course unit)

The student
- is familiar with development processes containing qualitative and action-based methods
- is able to choose appropriate methods and gather data for the study
- is able to analyse the gathered data
- is able to assess the criteria of credibility and trustworthyness of his/her study

Content (course unit)

Content
- different approaches and their backgrounds
- case study
- action research
- constructive research
- network research (online research)
- qualitative data and analysis
- content analysis
- trustworthy reporting

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Passed:
The student
- is able to apply a qualitative approach in all phases of the research process, i.e., the planning, implementation and evaluation phases
- is able to justify the decisions made during the research process, also from the ethical and credibility viewpoints.
- masters inductive qualitative content analysis in practice
- knows the approaches of action research and other developmental research methods
- is able to write a report according to the given guidelines and works constructively in a team.

Failed
The student
- does not fulfil the above-mentioned passing criteria
- does not participate in lectures or in team work

Location and time

Aamupäivä pe 9.9. klo 8.30-12.30, etäpäivä
Koko päivä la 8.10 klo 9.00-16.00, lähipäivä
Koko päivä pe 4.11. klo 9.00-16.00, lähipäivä
HUOM! Kaikkiin lähijaksoihin on osallistuttava. Opetus toteutetaan lähiopetuksena koululla, mikäli koronatilanne sen sallii. Tästä tulee vielä lähempänä tietoa.

Exam schedules

Tenttejä ei ole. Kurssi arvioidaan läsnäolon ja kurssitehtävien perusteella.

Evaluation methods and criteria

Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksoille ja pienryhmän toimintaan, henkilökohtaisten tehtävien tekemiseen, ryhmien väliseen vertaisarviointiin sekä opiskelijan itsearviointiin toiminnastaan. Opettajat kommentoivat työn etenemistä ja lopullisesta raportista annetaan palaute ja suoritusmerkintä.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikille lähijaksoille osallistumista ja vaadittujen tehtävien palauttamista.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Opettajien alustukset, ryhmässä tehtävä laadullisen tutkimuksen harjoitustyö, sisällönanalyysin työpajaan (osallistuminen pakollinen), yksilötehtävänä tutkimukseen tutustuminen.

Learning materials

Heikkilä, A. Jokinen, P., Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. WSOY.
Heikkinen, H., Rovio, E., Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon: toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kansanvalistusseura.
Laine, M., Bamberg, J. Jokinen, P. Tapaustutkimuksen taito. Gaudeamus (saatavana myös verkkokirjana TAMKin kirjaston kautta).
Lempiäinen K. Löytty, O., Kinnunen, M. (toim.) 2008. Tutkijan kirja. Vastapaino: Tampere.
Ruusuvuori, J., Tiittula, L., Aaltonen, T. (2005). Haastattelu: tutkimus, tilanteet ja vuorvoaikutus. Vastapaino
Tuomi, J., Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
Ja muu ajankohtainen materiaali
Eriksson, P. & Koistinen, P. 2014. Monenlainen tapaustutkimus.
Grönfors, M. & Vilkka, H. 2008. Laadullisen tutkimuksen kenttätyömenetelmät.
Toikko, T. & Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
Varto, J. 2005. Laadullisen tutkimuksen metodologia

Suositeltavaa materiaalia lisää Moodlessa.

Student workload

5 x 27 h = 135 tuntia

Content scheduling

1.Etäopetus
Johdantoluento lähestymistavoista. Aineistojen aiheiden kanssa työskentelyn aloittainen pienryhmissä.
Lähipäivien välissä aiheen täsmentämistä ja aineiston hankintaa pienryhmissä
2. Lähiopetus
Johdantoluento analyysimenetelmistä, sisällönanalyysityöpaja
Lähipäivien välissä tutkimukseen tutustuminen ja tulosten työstämistä raportiksi
3. Lähiopetus
Ryhmien esitykset työn etenemisestä
Luento: Vakuuttava raportointi ja tutkimuksen arviointi

Completion alternatives

Ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Further information

Kurssi toteutetaan TAMKssa etä- ja lähiopetuksena sille varatuissa luokissa (katso lukujärjestys).

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hylätty
-opiskelijalla ei täyty edellä mainitut hyväksytyn kriteerit
-opiskelija ei osallistu opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista lähipäiviin, pienryhmän toimintaan, raportointiin sekä itse- ja vertaisarviointeihin sekä itsenäisen tehtävän tekemistä.
Opintojakson aikana opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähijaksoille ja edistänyt toiminnallaan pienryhmän tavoitteiden saavuttamista. Henkilökohtainen tehtävä ja ryhmän raportti osoittavat, että laadullisen lähestymistavan perusperiaatteet on sisäistetty ja sisällönanalyysin käytäntö hallitaan. Ryhmän raportti noudattaa TAMKin raportintiohjetta ja opintojaksolla annettuja ohjeita.

Go back to top of page