Human Reseources Management and Well-being at SME's (5 cr)
Code: 3H00FE42-3001
General information
- Enrolment period
- 09.06.2022 - 31.08.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2022 - 31.12.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Business Administration
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Administration
Objectives (course unit)
Opintojakson osaamistavoitteet
Tässä opintojaksossa perehdytään lisää henkilöstöasioihin sekä henkilöstön hyvinvointiin ja työkykyyn vaikuttamiseen. Lisäksi tarkastellaan omia johtamistaitoja.
Opiskelija
- tuntee henkilöstöjohtamisen eri osa-alueet.
- ymmärtää esimiestyön vaikutuksen työhyvinvointiin.
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
- kehittää omia johtamistaitojaan.
Content (course unit)
Mitä henkilöstöjohtamisella, työhyvinvoinnilla ja työkyvyllä tarkoitetaan, miten niitä mitataan ja miten niihin vaikutetaan?
Miten yrityksen henkilöstöön liittyvät prosessit toimivat?
Miten työhyvinvointia käytännössä edistetään?
Miten voin kehittyä johtajana?
Prerequisites (course unit)
Previous modules completed or equivalent knowledge.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä henkilöstöjohtamisen eri osa-alueita. Hän tuntee työhyvinvointiin ja työkykyyn liittyviä peruskäsitteitä ja niiden edistämiseen liittyviä menettelytapoja. Hän osaa arvioida omia johtamistaitojaan.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija tunnistaa henkilöstöjohtamiseen liittyviä asioita, osaa tavanomaisissa tilanteissa arvioida niitä ja ehdottaa parannuksia toimintatapoihin. Hän tietää keinoja, miten esimies voi vaikuttaa työhyvinvointiin ja miten työkykyyn voidaan vaikuttaa. Hän osaa kertoa motivaatiotekijöistä ja esittää keinoja tavoitteisiin sitouttamiseen. Hän tunnistaa omia johtamistaitojaan ja asettaa itselleen kehittymistavoitteita.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija tunnistaa henkilöstöjohtamiseen liittyvät asiat, osaa arvioida niitä ja ehdottaa parannuksia toimintatapoihin. Hän ymmärtää, miten esimies voi vaikuttaa työhyvinvointiin ja miten työkykyyn voidaan vaikuttaa. Hän osaa tutkia motivaatiota ja kehittää keinoja tavoitteisiin sitouttamiseen. Hän osaa analysoida omia johtamistaitojaan ja suunnitella niissä kehittymistä.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Hylätty
Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Location and time
Aika ja paikka
15.8.2022
Ikaalinen Spa
Johdanto luento: henkilöstöjohtaminen ja työhyvinvointi
Ensimmäisen opetuskerran jälkeen opiskelija ymmärtää: *Henkilöstöjohtamisen merkityksen
* Kovan ja pehmeän lähestymistavan eron henkilöstöjohtamiseen
* Teoreettiset kulmakivet henkilöstöjohtamiseen
*Työhyvinvoinnin merkityksen ja sen merkityksen henkilöstöjohtamisessa
15.9.2022
Ikaalinen, Spa
Henkilöstökäytännöt:
*lähijohtaminen ja suoriutumisen johtaminen:
Henkilöstövoimavarat:
*Osaaminen, motivaatio ja sitoutuminen ja niihin vaikuttaminen
Työhyvinvointi:
*Työn imu malli
Toisen oppimiskerran jälkeen opiskelija ymmärtää:
*Lähijohtamisen ja sen merkityksen
*Suoriutumisen johtamisen
*Osaamisen, motivaation ja sitoutumisen merkityksen ja niihin vaikuttamisen
*Työnhyvinvoinnin työn imu mallin
13.10.2022
Etänä
Työvoimatarpeiden huomioiminen, suunnittelu, rekrytointi jne.
Työhyvinvoinnin johtaminen Kolmannen opetuskerran jälkeen opiskelija ymmärtää:
*Henkilöstövoimavaroista: Henkilöstön määrän ja kohdentamisen tärkeyden
*Henkilöstökäytännöt: Työvoimatarpeiden suunnittelun ja rekrytoinnin, sekä perehdyttämisen
*Työhyvinvointi ja sen johtaminen
17.11.2022
Etänä
Innovatiivisuus, luovuus ja oppiminen
Motivaatioon vaikuttaminen, osaaminen ja palkitseminen
Työn merkityksellisyys Opiskelija ymmärtää tämän oppimiskerran jälkeen…
*Henkilöstövoimavaroista: luovuuden, innovatiivisuuden ja uuden oppimisen tärkeyden
yrityksen näkökulmasta
*Henkilöstökäytänteistä: Motivaatioon vaikuttamisen, palkitsemisen ja osaamisen kehittämisen
*Työhyvinvointi: työn merkityksellisyys ja sen tärkeys +siihen vaikuttamisen esihenkilön näkökulmasta sekä henkilöstökäytänteiden näkökulmasta
16.12.2022
Proakatemia
Opiskelijat opettavat viimeisellä kerralla omilla esityksillä toisia.
Henkilöstöjohtamisen resurssit, puitteet ja järjestelmät / työkalut
Opiskelijat tutustuvat…
*Toisten case yritysten henkilöstöjohtamiseen
Opiskelijat ymmärtävät…
*Henkilöstöjohtamista puitteiden ja resurssien näkökulmasta
Opiskelijat toimivat opettajina ja observoijina
Assessment methods and criteria
Kurssi tullaan arvioimaan sekä oppimispäiväkirjan (50%) että ryhmätyön ja esityksen (50%) perusteella.
Aktiivisella osallistumisella pystyy positiivisesti vaikuttamaan arvosanaan. Arviointi käydään tarkasti läpi ensimmäisellä luennolla.
Oppimispäiväkirjaa tehdään heti kurssin alusta alkaen. Oppimispäiväkirjaan liitetään lisätehtävät mukaan. Nämä lisätehtävät annetaan ja ohjeistetaan jokaisen opetuskerran jälkeen. Ne löytyvät myös kurssialustalta.
Oppimispäiväkirjaa arvioidaan Bloomin taksonomiaa hyväksi käyttäen. Tärkeässä roolissa on oman pohdinnan syvyys. Oppimispäiväkirjaprosessin tarkoituksena on oppia esittämään asioita omin sanoin, yhdistelemään kurssilla opittua aiempaan tietoon, soveltamaan, analysoimaan ja arvioimaan tietoa. Tarkemmat ohjeistukset käydään luennolla. Oppimispäiväkirja palautetaan 23.12.2022 mennessä!
Arvioinnissa hyödynnetään Bloomin taksonomiaa ja pohdinnan syvyyttä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Osallistava pedagogiikka
Digipedagogiikka
Luennot
Kotitehtävät
Oppimispäiväkirja
Ryhmätyöt ja tiimityöt
Learning materials
Viitala, R. (2021). Henkilöstöjohtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit
Manka. M. (2012). TYÖN ILO.
Manka. M-L. & Manka, M. (2016). Työhyvinvointi.
Student workload
5op vastaa n. 135h
Content scheduling
Aika ja paikka Aihe Oppimistavoitteet Toteutustapa
15.8.2022
Ikaalinen Spa
Johdanto luento: henkilöstöjohtaminen ja työhyvinvointi
Ensimmäisen opetuskerran jälkeen opiskelija ymmärtää:
*Henkilöstöjohtamisen merkityksen
* Kovan ja pehmeän lähestymistavan eron henkilöstöjohtamiseen
* Teoreettiset kulmakivet henkilöstöjohtamiseen
*Työhyvinvoinnin merkityksen ja sen merkityksen henkilöstöjohtamisessa
Luento ja osallistava pedagogiikka.
15.9.2022
Ikaalinen, Spa
Henkilöstökäytännöt:
*lähijohtaminen ja suoriutumisen johtaminen:
Henkilöstövoimavarat:
*Osaaminen, motivaatio ja sitoutuminen ja niihin vaikuttaminen
Työhyvinvointi:
*Työn imu malli
Toisen oppimiskerran jälkeen opiskelija ymmärtää:
*Lähijohtamisen ja sen merkityksen
*Suoriutumisen johtamisen
*Osaamisen, motivaation ja sitoutumisen merkityksen ja niihin vaikuttamisen
*Työnhyvinvoinnin työn imu mallin
Luento ja osallistava pedagogiikka
13.10.2022
Etänä
Työvoimatarpeiden huomioiminen, suunnittelu, rekrytointi jne.
Työhyvinvoinnin johtaminen
Kolmannen opetuskerran jälkeen opiskelija ymmärtää:
*Henkilöstövoimavaroista: Henkilöstön määrän ja kohdentamisen tärkeyden
*Henkilöstökäytännöt: Työvoimatarpeiden suunnittelun ja rekrytoinnin, sekä perehdyttämisen
*Työhyvinvointi ja sen johtaminen
Etäluento ja osallistava digipedagogiikka
17.11.2022
Etänä
Innovatiivisuus, luovuus ja oppiminen
Motivaatioon vaikuttaminen, osaaminen ja palkitseminen
Työn merkityksellisyys Opiskelija ymmärtää tämän oppimiskerran jälkeen…
*Henkilöstövoimavaroista:
luovuuden, innovatiivisuuden ja uuden oppimisen tärkeyden yrityksen näkökulmasta
*Henkilöstökäytänteistä:
Motivaatioon vaikuttamisen, palkitsemisen ja osaamisen kehittämisen
*Työhyvinvointi:
työn merkityksellisyys ja sen tärkeys + siihen vaikuttamisen esihenkilön näkökulmasta sekä henkilöstökäytänteiden näkökulmasta
Etäluento ja osallistava digipedagogiikka
16.12.2022
Proakatemia
Opiskelijat opettavat viimeisellä kerralla omilla esityksillä toisia.
Henkilöstöjohtamisen resurssit, puitteet ja järjestelmät / työkalut
Opiskelijat tutustuvat…
*Toisten case yritysten henkilöstöjohtamiseen
Opiskelijat ymmärtävät…
*Henkilöstöjohtamista puitteiden ja resurssien näkökulmasta
Opiskelijat toimivat opettajina ja observoijina
Practical training and working life cooperation
Tiimitehtävässä sovelletaan henkilöstöjohtamisen teemoja erityisesti
1. henkilöstövoimavarojen
2. henkilöstökäytäntöjen
3. työhyvinvoinnin
näkökulmista. Näitä teemoja sovelletaan oikeaan case-yritykseen. Tiimitehtävässä työskennellään kuudessa tiimissä. Jokainen tiimi tarjoaa yhden oikean yrityksen case-yritykseksi, toisen tiimin tutkittavaksi. Jokainen tiimi saa toiselta tiimiltä case-yrityksen tutkittavakseen. Näin jokainen tiimi pääsee sekä olemaan analysoitavan yrityksen että analysoitavan yrityksen saappaissa. Tarkemmat ohjeet annetaan kurssin alussa 15.8.2022. Lisäksi nämä ohjeet löytyvät Moodlesta kurssialustalta. Opiskelijoiden esitykset esitetään Proakatemiassa 16.12.2022.
Further information
Luennoilla on oltava läsnä!
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei näyttöä oppimisesta
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tieto. Näytä, että tiedät.
Ymmärrys. Näytä, että ymmärrät.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tieto. Näytä, että tiedät.
Ymmärrys. Näytä, että ymmärrät.
Sovellus. Näytä, että pystyt käyttämään oppimaasi.
Analyysi. Näytä, että pystyt löytämään olennaiset asiat.
[Synteesi. Näytä, että pystyt luomaan ajatuksia ja kokonaisuuksia.] --> 4
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tieto. Näytä, että tiedät.
Ymmärrys. Näytä, että ymmärrät.
Sovellus. Näytä, että pystyt käyttämään oppimaasi.
Analyysi. Näytä, että pystyt löytämään olennaiset asiat.
Synteesi. Näytä, että pystyt luomaan ajatuksia ja kokonaisuuksia.
Arviointi. Näytä, että pystyt arvioimaan ideoita, tietoa, menettelyjä ja ratkaisuja.