Skip to main content

Educational Science and Working Life (5cr)

Code: 1L00ET92-3007

General information


Enrolment period
15.03.2021 - 31.05.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.06.2021 - 31.08.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
Pedagogical Innovations and Culture
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Jiri Vilppola
Sirpa Levo-Aaltonen
Person in charge
Jiri Vilppola
Groups
21OPKOU
Ammatillinen opettajankoulutus
Course
1L00ET92

Objectives (course unit)

The core competence fields of teachers’ work are assessment competence, cultural competence, teaching and facilitation competence, partnership competence and wellbeing competence. They form a framework for all competence objectives.

Students
- know Finnish adult and professional education environments and their pedagogical foundations (eg competence-based, individual and ubiquitous learning)
- identify human growth and development phases in childhood and adulthood and their role in education and career development
- use workplace learning in a diverse manner as a key part of continuous learning and participate in discussions to map field-specific competence needs in working life
- identify development phases of professional identity and support/facilitate building of professional identity according to their job description
- use research and development information in their work.

Content (course unit)

In teachers’ work it is important to understand how education and teaching are connected to working life, continuous learning and diverse identities. Teachers work as individuals, members of the work community, researchers, developers and social actors. The course is a part of the educational science studies.

Key questions:
What are adult and professional education and learning in different operating environments? What kind of learning environment is work/workplace?
How does education policy affect the education system and working life?
What does competence mean and what is competence-based learning? What are competence-based practices at the interface of work and learning?
How are adolescents and adults considered individually in teaching and supervision?
What are different identities and how do they develop? How is professional identity development supported in different operating environments? How is continuous learning supported?
What viewpoints do educational science research and different development projects give to teaching and facilitation?

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Location and time

Kesällä: kesä-elokuussa 2021.

Aloitus kaikille kasvatustieteen opintojaksoihin osallistuville: verkkowebinaarilla 31.5.2021 klo 14:30-16:00 (pakollinen osallistuminen; webinaari tallennetaan).
Tämän opintojakson aloitus: verkkowebinaarilla 14.6.2021 klo 14:30-16:00 (pakollinen osallistuminen; webinaari tallennetaan).

Molempia webinaareja edeltää ennakkopohdinta.

Lisätietoa ja zoom-linkki toimitetaan sähköpostitse noin 1 viikkoa ennen opintojaksolle ilmoittautuneille.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.

Oppimisympäristö: Moodle-verkkoympäristö

Exam schedules

Ei tenttejä.

Assessment methods and criteria

Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkossa, Moodle-oppimisalustalla.
Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla, josta tehdään myös tallennus. Osallistuminen verkkowebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot.

Learning materials

Ks. OPS ja Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus
Esimerkkejä:
Aittola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Jyväskylä: PS-kustannus, Aaltola, J. & Valli, R. 2001.
Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Jyväskylä: PS-kustannus.
Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2010. Kasvatussosiologia. 3.-5. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 14. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Hirsjärvi, S., Huttunen, J. 2000. Johdatus kasvatustieteeseen. Helsinki: Otava
Hirsjärvi, S. Remes, P., Sajavaara, P. Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15 uud. p. tai aikaisemmat. Helsinki:Tammi
Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. 2. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Rinne, R., Kivirauma, J. Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. 8. uudistettu painos tai aiemmat. Jyväskylä: PS-kustannus.
Siljander, P. 2014. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen:
Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Tampere: Vastapaino.
Uusikylä; K. & Atjonen, P. 2007. Didaktiikan perusteet. Porvoo: WSOY.

Student workload

Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 26,7 h/op = 133 h

Content scheduling

Aloitus kaikille kasvatustieteen opintojaksoihin osallistuville: verkkowebinaarilla 31.5.2021 klo 14:30-16:00 (pakollinen osallistuminen; webinaari tallennetaan).

Tämän opintojakson aloitus: verkkowebinaarilla 14.6.2021 klo 14:30-16:00 (pakollinen osallistuminen; webinaari tallennetaan).

Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen kesän 2021 aikana (opintojakso päättyy 31.8.2021).

Completion alternatives

Hyväksilukuna yliopistossa suoritetut kasvatustieteen perusopinnot (25 op). Ota yhteys tarvittaessa opintojakson opettajaan.

Practical training and working life cooperation

Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua

International connections

Ei. Lähdemateriaaleissa löytyy englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita.

Further information

Lisätietoa ja zoom-linkki toimitetaan sähköpostitse noin 1 viikkoa ennen opintojaksolle ilmoittautuneille.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija:
- kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
- eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa  
- yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua  
- tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
- hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.

Go back to top of page