Skip to main content

Structural Mechanics (5 cr)

Code: T300DH65-3012

General information


Enrolment period
01.12.2020 - 24.01.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.01.2021 - 07.05.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Construction Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Construction Engineering
Teachers
Heikki Paananen
Person in charge
Heikki Paananen
Course
T300DH65

Objectives (course unit)

The student knows the strength and deformation properties of materials needed in load-bearing structures.
He understands the relations between strain and tension. The student knows the structure
the influence of the shape, size and material of the cross-section on the stresses and deformations, and is able to calculate the strength measures of the reduced cross-section. The student is able to calculate strains and deformations of a straight rod for bending, shearing and torsion and their combinations, and to dimension a buckling rod. The student understands the forms of loss of stability in the structure, as well as the effects of holes, notches and openings on the capacity of the structure and the effect of combined stress on the allowed stress state. The student recognizes the forces of force, heat movements, swelling and shrinkage and their effect on the stress state of the structures.

Content (course unit)

Basic concepts of strength theory, basics of material theory. Hooken's Law, Theory of Elasticity and Plasticity, and Permitted Tensions. Quantities of cross-sectional geometry. Stress and strain in the strain. Dimensioning for normal force, bending, cutting, torsion. Design of combined stresses. Effect of combined stresses.
General stability management, buckling design, principles of buckling and buckling.
Effect of material weakening, notches, holes and openings. Forced Forces.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student is able to identify and define the basics of the course and solve simple questions
applications that are similar to the tasks being handled.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

In addition to the above, the student is able to choose the most suitable one by applying and comparing different options
policy and justify their choices.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

In addition to the above, the student has a comprehensive understanding of the course topics and their use
problem solving; and the ability to present, analyze, and justify logically handled issues and methods of solution.

Exam schedules

Ensimmäinen välikoe helmi/maaliskuun vaihteessa ja toinen välikoe huhtikuun lopussa. Uusinnat ja korotukset sovitaan aikataulullisesti erikseen.

Assessment methods and criteria

Toteutus: "Asteikko 0-5"
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus
Hyväksytysti suoritetut molemmat välikokeet sekä palautettavat harjoitustyöt. Palautettavat harjoitustehtävät on palautettava opettajan ilmoittamaan päivämäärään mennessä. Myöhemmin palautettua ei arvioida. Harjoitustehtävän maksimista tulee saavuttaa vähintään 1/3 oikeellisuus.
Tentti arvioidaan vain siinä tapauksessa, että harjoitustehtävien minimivaatimustaso ylittyy. Läsnäolovaatimus luennoilla 66%.
Hyvin tehdyillä harjoitustehtävillä on mahdollisuus saada max +0.5 arvosanan korotus tenttiarvosanaan.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus
demonstraatiot
opetuskeskustelu
harjoitukset
harjoitustyöt
tentti
ongelmalähtöinen opiskelu

Learning materials

Lujuusopin sähköinen oppimateriaali: www.raksu.edujee.com Lujuusoppi.
Muu kirjallisuus:
Saarineva, Lujuusopin peruskurssi.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Practical training and working life cooperation

Opintojakson sisältö on sellainen, että opiskelija saa juuri rakennesuunnittelijan tarvitsemat lujuusopin perustaitojen edellyttämän opetuksen.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisumenetelmät.

Go back to top of page