Pavement Technology (3 cr)
Code: T300DI15-3001
General information
- Enrolment period
- 01.12.2020 - 24.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.01.2021 - 04.05.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Construction Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Engineering, students who began in 2014-2018
Objectives (course unit)
The student will be able to list the different types of pavements to be used on roads and yards and to select the type of pavement, traffic volume, traffic distribution, environment and other needs to be considered. The student knows the methods of designing and manufacturing different types of coatings and the methods of applying them and knows the research methods and quality requirements of raw materials and finished coatings. He also knows the life-cycle thinking of structures.
Content (course unit)
Basic concepts and titles of coating technology. Aggregates; features, tests and requirements. Binders; features, tests and requirements. Manufacture, mixing and removal of dust. Transport, distribution, sealing, storage, monitoring. Leveling, coating and coating methods. Samples, Repairs, Impairments, and Errors. Other bituminous coatings. Concrete, concrete stones, stones and other coatings.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student is able to identify and define the basics of the course and solve simple questions
applications that are similar to the tasks being handled.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
In addition to the above, the student is able to choose the most suitable one by applying and comparing different options
policy and justify their choices.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
In addition to the above, the student has a comprehensive understanding of the course topics and their use
problem solving; and the ability to present, analyze, and justify logically handled issues and methods of solution.
Location and time
Kevät 2021
Luennot lukujärjestyksen mukaan. Kevät 2021 Teams välityksellä.
Excursiot normaalisti asfalttitehtaalle ja levitystyömaalle.
Excursiot sovitaan tilanteen mukaan ja niiden kesto vaihtelee.
Koronakevään 2021 aikana excursiot hyvin epävarmoja.
Exam schedules
Koronakeväänä 2021 kurssista ei pidetä erillistä tenttiä.
Kurssi suoritetaan harjoitustehtävien ja luentoläsnäolojen kautta.
Uusinta- ja korotustentti sovitaan niiden kesken, joita asia koskee.
Jos läsnäoloissa tai harjoituspalutuksissa on liikaa puutteita kurssin päättyessä tenttioikeutta ei synny ja kurssi pitää suorittaa kokonaan uudelleen.
Assessment methods and criteria
Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä minimissään 70 % osallistumista oppitunneille ja excursioille. (Osuuden lopussa pidetään yksi koe, ei 2021). Lisäksi edellytyksenä hyväksytylle suoritukselle on harjoitustöiden ja raporttien hyväksytty suoritus määrätyssä ajassa. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat (kokeen ei 2021 lisäksi) tuntiharjoitukset, harjoitustyö, tunneille osallistuminen ja tuntiaktiivisuus.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus (ei K2021), Teams-opetus, asiantuntijaluennot, tuntiharjoitukset, harjoitustyöt, opintomatkat sekä niistä laadittava oppimispäiväkirja ja kirjallinen koe (ei K2021).
Learning materials
Oppimateriaali muodostuu vastuuopettajan sekä vierailevien luennoitsijoiden aineistosta, jotka ovat saatavilla Tuni Moodlessa.
Myös kurssin aikana suoritettavat ryhmätyöt ovat osa opetusmateriaalia.
Lisäksi omatoiminen opiskelu aiheesta esim InfraRyl ja RIL oppaat.
Opiskelijan edellytetään tekevän myös omia muistiinpanoja tunnilla opetetusta asioista joita ei mahdollisesti ole sähköisissä luentomateriaaleissa.
Alan kirjallisuus.
Asfalttinormit ja muut ohjeet soveltuvin osin.
Student workload
Opiskelijan ajankäyttö muodostuu osallistumisesta oppitunneille, harjoituksista, (valmistautumisesta kokeeseen ei kevät 2021) sekä opintomatkoilta laadittavan oppimispäiväkirjan laatimisesta.
Oppitunneilla (myös Teams) tehdään tuntiharjoituksia jotka palautetaan myös oppituntien aikana.
Pieniin harjoituksiin palautusaikaa noin viikko, harjoitustöihin 2-3 vkoa.
Oletettu työskentely on noin 27 tuntia opintopistettä kohden.
3 op x 27 t/op = 81 tuntia.
Content scheduling
Oppitunneista tulee Tuni Moodleen tarkennettu ohjelma
Opintojakson aihealueita:
1. Peruskäsitteet ja nimikkeet
2. Kiviainekset; ominaisuudet, kokeet ja vaatimukset
3. Sideaineet; ominaisuudet, kokeet ja vaatimukset
4. Valmistus, sekoitusmenetelmät ja pölynpoisto
5. Kuljetus, levitys, tiivistys, varastointi, valvonta
6. Tasaus-, pintaus- ja päällystysmenetelmät
7. Näytteet, korjaukset, arvonalennukset ja virheet
8. Muut bitumipohjaiset päällysteet
9. Betoni, betonikivet, kivet ja muut päällysteet
10. Harjoitustyöt, kokeet ja kurssiarviointi
Completion alternatives
Keskustele opettajan kanssa mahdollisesta AHOToinnista.
Practical training and working life cooperation
Osa oppitunneista on ulkopuolisten asiantuntijoiden pitämiä.
Pyritään järjestämään useita excursio-kohteita.
International connections
ei ole
Further information
Opetus alkaa 12.1.2021
Poissaolot:
Mikäli opiskelijalla on yksittäisiä ns. virallisia poissaoloja esimerkiksi sairaslomat, kutsunnat, kertausharjoitukset, jne., esitettyään todistuksen opiskelija saa korvaavan tehtävän/tehtäviä poissaolojaksolta.
Lisätietoa petri.lyly@tuni.fi
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalta puuttuu liikaa osasuorituksia tai hänen hänen läsnäolonsa ei ole riittävä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen (yli 70 %), laatii hyväksytysti riittävästi tehtäviä, ja saa vähintään 40 % maksimipistemäärästä, mikä osoittaa, että hän tuntee aiheen päätyövaiheet ja peruskäsitteet.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
-työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin päätyövaiheet ja peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten rakenneratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa.
Kokonaispisteet kurssista noin 60% - 90%.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti ja aktiivisesti opetukseen, laatii ajoissa harjoitustehtävät ja
-työt, täydentää selostuksen omakohtaisilla havainnoinneilla, mikä osoittaa, että hän tuntee aihepiirin päätyövaiheet ja peruskäsitteet ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa. Opiskelija pystyy selittämään tavanomaisten rakenneratkaisujen perusteet ja pystyy toimimaan opastettuna ammattilaisten kanssa. Edellä kuvatun osaamisen lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan erilaisten työmenetelmien soveltuvuutta ja niiden vaikutusta ympäristöön ja muihin töihin.
Kokonaispisteet kurssista noin 90 - 100%.