Automotive and Industrial Vehicle Electronics (10 cr)
Code: 5C00ES34-3003
General information
- Enrolment period
- 18.09.2021 - 29.10.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.10.2021 - 06.03.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Vehicle Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Vehicle Engineering, students who began in 2014-2018
- Teachers
- Risto Myllymäki
- Course
- 5C00ES34
Objectives (course unit)
Students learn about modern digital vehicle technology in versatile ways
Students are able to:
- auto electrical engineering basic concepts and device technology
- read and design circuit diagrams
- design basic components and wires
- able to search for and manage the fault finding
- the basic principles and technological devices
- make simple bus applications
Content (course unit)
Traditional car electronics: Generator system, starter system, ignition system, fuel injection system, battery, relay, electric motors, lighting, actuators, wiring.
Car and industrial vehicle sensor technology. Vehicle electrical wiring diagrams.
Electric car safety.
Fault diagnostics. Bus technology. Control system architecture. CAN-bus technology. Software programming exercises and application design using CAN-programming software. Other car bus systems.
Circuit board technology, electronic components and joining technology.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Students recognize the electrical and bus components used in vehicles. They know various sensors, bus types and components but not why those have been chosen. They know basic electrical diagram signs. Students know how electronics are manufactured. They can work in teams, have interaction skills and know basic working methods.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Students are able to compare properties of various electrical and bus components. They can choose sensors, controllers and actuators for a vehicle and justify their selection. They can read electrical and software diagrams. They know how electronics are manufactured and know needs for new components and circuits. Student work together, take responsibility and develop their interaction skills.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Students have a general understanding of how the electrical and bus components in a vehicle work.They can choose correct sensors and bus solutions for a specific vehicle.They can read bus aplicationns and electrical diagrams, and design wire harnesses. They know how electronics are manufactured and know needs for new components and circuits they benefits and possibilities. Student work together flexibly, take responsibility and develop their interaction skills.
Exam schedules
Sovitaan kurssin yhteydessä, kaksi välikoetta
Evaluation methods and criteria
0-5
Tenttiarvosanat, kotitehtävälisä/vähenny.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus
etäopetus
harjoitukset
tentti
laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely
opetussimulaatiot
Learning materials
Moottorialan sähköoppi: Juhala, Lehtinen, Suominen ja Tammi
Bosch: Autoteknillinen taskukirja
Bosch: Ajoneuvojen verkottuminen
Sähkö- ja sähköajoneuvojen sähköturvallisuus: Vesa Linja-aho
Luennoilla jaettava materiaali.
Moodle alusta
Content scheduling
Yhteiset tunnit sähkö- ja väylätekniikan teoriaa.
Yhteiset tunnit elektroniikan kokoonpano- ja pakkausteknologioiden teoriaa.
Väylätekniikan ryhmät 1-3 tietokoneluokassa
Completion alternatives
Ei ole
Further information
Perinteinen autosähkötekniikka: Latausärjestelmä, käynnistysjärjestelmä, sytytysjärjestelmä, polttoainesuihkutus, akut, releet, toimimoottorit, valaistus, johdotustekniikka.
Ajoneuvojen ja työkoneiden anturitekniikka. Autosähkötekniikan kytkentäkaaviot. Sähköajoneuvotekniikka ja turvallisuus. Vianetsintä. Väylätekniikka. Ohjausjärjestelmien arkkitehtuurit. Väylän käsite. CAN-tekniikan perusteet. Ohjelmointiharjoituksia ja sovellusten toteuttamista CAN-kehittimellä. Muut auton väyläjärjestelmät.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä sähkökomponentteja ja väyläratkaisuja. Tuntee erilaisia anturityyppejä, väylätopologioita ja toimilaitteita muttei osaa perustella valintojaan. Tunnistaa perus sähkökaavion merkinnät. Tuntee elektroniikan kokoonpanoprosessin peruspiirteet. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa jäsentää eri sähköjärjestelmän ja väyläjärjestelmien komponenttien ominaisuuksia suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri anturit, ohjaimet ja toimilaitteet ajoneuvoon sopivimman ja perustella valintansa. Osaa lukea sähkökaavioita ja ohjelmakaavioita. Tietää elektroniikan kokoonpanoprosessin vaiheet, ja tuntee uusien elektroniikan kokoonpano- ja pakkausteknologioiden taustalla olevat tarpeet. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvoissa käytettävien sähkö- ja väyläkomponenttien toiminnan. Osaa valita juuri tiettyyn ajoneuvon soveltuvan anturityypin sekä väyläratkaisun ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa lukea ja laatia väyläsovelluksia ja sähkökaavioita, sekä suunnitella johtosarjoja. Tietää elektroniikan kokoonpanoprosessin vaiheet, ja tietää uusia elektroniikan kokoonpano-, valmistus- ja pakkausteknologioita ja niiden hyötyjä ja mahdollisuuksia myös autoteollisuuden sovelluksissa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja.