Skip to main content

Forest Stand Management in Even-aged Forests (5 cr)

Code: 6M00DV50-3004

General information


Enrolment period
12.04.2021 - 30.08.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
23.08.2021 - 09.10.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Reijo Virtanen
Ari Vanamo
Person in charge
Ari Vanamo
Course
6M00DV50

Objectives (course unit)

The student:
-knows the principles and practices of managing even-aged forests
- knows the regulations and recommendations concerning forest stand management and knows how to take them into account when managing the forest

Content (course unit)

Different alternatives of stand management and their implementation in even-aged stand. Young stand management planning and prcatical work. Planning of thinnings and use of thinning models. Management of nutrients and forest fertilization. Main regulations concerning forest stand management. Financial subsidy system of young stand management. Recommendations for silviculture and nature management.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student is able to perform silivcultural work under guidance. He knows the forest management recommendations, but does not very well know the basis of the recommendations. The student is still uncertain in his silvicultural proposals

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student is able to make forest management suggestions independently using forest management recommendations and other source material. The student is able to use the clearing saw in young stand management quite effectively and ergonomically. He is familiar with the research and literature information on which the forestry recommendations are based on.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student is able to independently make forest management suggestions and justify them based on forest management recommendations and research knowledge, which he / she is well acquainted with. He is able to apply the recommendations in different situations.

Location and time

1. lähipäivä lauantai 28.8. klo 8-16
2. lähipäivä perjantai 10.9. klo 11-16
3. lähipäivä lauantai 11.9. klo 8-16
4. lähipäivä perjantai 24.9. klo 11-16
Kaikki lähipäivät Tampereella

Exam schedules

Verkkotentti viimeisen lähijakson jälkeen
Uusinnat sovitaan erikseen

Assessment methods and criteria

Arvioitavat etätehtävät 50 %
Lopputentti 50%
Lähijaksoille osallistuminen pakollista

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, maastoretkeilyjä, maastossa tehtäviä ryhmäharjoituksia, itsenäisesti tehtäviä etätehtäviä

Learning materials

Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
Tai Hynynen, J. , Valkonen, S. & Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s. (luvut 1, 3 ja 5)
Metsänhoitosuositukset: https://metsanhoidonsuositukset.fi/fi (taimikonhoidon, harvennusten, pystykarsinnan ja lannoitusten osalta)
Metsälaki (1093/1996) (kasvatusmetsien käsittelyä koskevin osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) ((kasvatusmetsien käsittelyä koskevin osin)
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali

Student workload

Lähiopetusta 26 h
Itsenäistä opiskelua noin 105 tuntia

Content scheduling

Lauantai 28.8. Metsien jaksollisen kasvatuksen perusteet, kehitysluokittelu, kasvu ja kehitys, puuluokat, latvuskerrokset ym., taimikonhoito
Perjantai 10.9. Taimikonhoito
Lauantai 11.9. Harvennusmetsien käsittely
Perjantai 24.9. Ravinnetalouden hoito

Practical training and working life cooperation

Maastokohteita eri organisaatioiden mailla.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opintojakso on hylätty, mikäli yksikin alla olevista ehdoista täyttyy:
-opiskelija ei osallistu tentteihin tai ei saa niistä hyväksyttyä arvosanaa
-opiskelija ei suorita arvioitavia etätehtäviä
-opiskelija ei osallistu lähiopetukseen

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kuvattu OPSissa

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kuvattu OPSissa

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kuvattu OPSissa

Go back to top of page