Skip to main content

Biodiversity of Forests (5 cr)

Code: 6M00DR15-3002

General information


Enrolment period
02.12.2020 - 16.01.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.01.2021 - 12.03.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Petri Keto-Tokoi
Person in charge
Petri Keto-Tokoi
Course
6M00DR15

Objectives (course unit)

Opiskelija
-tuntee metsäekosysteemien toiminnan pääperiaatteet sekä häiriödynamiikan.
-tuntee pääpiirtein Suomen luontotyyppien luokittelun periaatteet ja merkityksen monimuotoisuudelle.
-tuntee metsätalouden vaikutukset Suomen lajiston monimuotoisuudelle sekä metsäluonnon monimuotoisuuden haasteet ja turvaamisen keinovalikoiman.

Content (course unit)

Metsäekosysteemien rakenne, toiminta, lajisto sekä häiriödynamiikka. Metsälajiston uhanalaisuus. Erilaisten luontotyyppien lajiston pääpiirteet ja luontotyyppien merkitys monimuotoisuudelle. Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen nykytilanne, keinovalikoima ja haasteet

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet ovat suurin piirtein selvillä, mutta niiden ymmärtämisessä on jonkin verran puutteita.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija hallitsee hyvin metsäluonnon monimuotoisuuden peruskäsitteet sekä niidet väliset keskinäiset yhteydet.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden monipuolisesti niiden välisiä yhteyksiä. Hän osaa käyttää erilaisia lähteitä ja aineistoja luovasti, analyyttisesti ja kriittisesti sekä arvioida niiden pätevyyttä perustellusti.

Location and time

Etäopetuksena verkossa.
Lähiopetusjaksot:
la 13.1. klo 8-13, Luonnon monimuotoisuus, luonnonmetsä, metsälajien elinympäristöt
Itseopiskelutehtävä 1: Luonnonmetsät ja metsälajien elinympäristöt
pe 29.1. klo 10-16 Metsälajien elinympäristöt. Metsien käytön aiheuttamat muutokset
Itseopiskelutehtävä 2: Metsien käytön aiheuttamat muutokset metsien rakenteessa
pe 12.2. klo 13-16 Metsien käytön aiheuttamat muutokset. Luontotyypit
la 13.2. klo 8-12 Lajien säilymisen edellytykset. Lajien ja luontotyyppien uhanalaisuus
Itseopiskelutehtävä 3: Luontotyyppiin ja sen lajistoon tutustuminen
pe 26.2. klo 14-16 Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen tarve ja tavoitteet
Itseopiskelutehtävä 4: Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinot
pe 12.3. klo 8-16 Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinot. Kokonaisuuden kertausta ja epäselväksi jääneiden asioiden selvittämistä.

Exam schedules

Verkkotentti to 18.3. 2021
1. uusinta to 15.4. 2021
2. uusinta ke 12.5. 2021

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään tentin perusteella. Tentti arvioidaan asteikolla 0-5.
Lisäksi edellytetään että itseopiskelutehtävät ovat tehty ja palautettu hyväksyttävällä tavalla.
Puuttuvat etätehtävät alentavat kurssiarvosanaa tenttiarvosanaan verrattuna yhdellä arvosanayksiköllä per puuttuva itseopiskelutehtävä. Jos kaikki itseopiskelutehtävät ovat asianmukaisesti tehty, kurssiarvosana = tenttiarvosana. Jos yksi tehtävä puuttuu, kurssiarvosana = tenttiarvosana -1 jne.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Itsenäinen tiedonhankinta, etätehtävät, luennot

Learning materials

Tabulaan tallennetut aineistot ja linkit
Aihe 1 luonnonmetsät:
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Mikä on luonnonmetsä?: ss.10-29 ja luku Metsän muutosvoimat ss. 114-144 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 2 Metsän luontainen rakenne, dynamiikka ja monimuotoisuus ss: 48-73.
Aihe 2: Metsälajit ja niiden elinympäristöt:
Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsän asukkaat: ss.148-183 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 1 Suomen metsäluonto - osa globaalia monimuotoisuutta ss. 19-46 ja luku 3 Metsälajiston ekologia ja monimuotoisuus ss: 76-106.
Aihe 3: Metsäluonnon luototyypit. Suomen luontotyyppien uhanalaisuus 2018. Luontotyyppien punainen kirja. Osa 1: Tulokset ja arvioinnin perusteet.
Suomen luontotyyppien uhanalaisuus 2018. Luontotyyppien punainen kirja. Osa 2: Luontotyyppien kuvaukset.
Luontotyyppien uhanalaisuus 2018 julkistamistilaisuuden videointi ja esitelmät. https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/Luontotyypit/Luontotyyppien_uhanalaisuus/Luontotyyppien_uhanalaisuus_2018
Aihe 4: Metsätalouden vaikutukset metsäluonnon monimuotoisuuteen: Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsät häviävät: ss.186-223 ja/tai
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku: 4 Ihmisen vaikutus Suomen metsiin ss. 113-139.
Aihe 5: Metsäluonnon monimuotoisuuden nykytila ja turvaamisen keinot. Keto-Tokoi, P- & Kuuluvainen, T. 2010. Suomalainen aarniometsä. Maahenki. Luku Aarniometsien arvot ss.56-86, luku Suojella vai hakata? ss. 226-267 ja luku aarniometsien tulevaisuus ss. 270-287 JA
Kuuluvainen, T., Saaristo, L., Keto-Tokoi, P., Kostamo, J., Kuusinen, M., Ollikainen, M., & Salpakivi-Salomaa, P. (toim.) 2004. Metsän kätköissä -Suomen metsäluonnon monimuotoisuus. Edita. Helsinki. Luku 9: Metsien käsittely ja monimuotoisuus ss. 259-309.

Student workload

Lähiopetus 28 h, itsenäinen opiskelu ja etätehtävät n. 100 h
Lähiopetusjaksojen välillä tehdään neljä itseopiskelutehtävää ja luetaan ja kommentoidaan joka kerralla myös kahden muun opiskelijan tuotos.

Content scheduling

la 13.1. klo 8-13, Luonnon monimuotoisuus, luonnonmetsä, metsälajien elinympäristöt
Itseopiskelutehtävä 1: Luonnonmetsät ja metsälajien elinympäristöt
pe 29.1. klo 10-16 Metsälajien elinympäristöt. Metsien käytön aiheuttamat muutokset
Itseopiskelutehtävä 2: Metsien käytön aiheuttamat muutokset metsien rakenteessa
pe 12.2. klo 13-16 Metsien käytön aiheuttamat muutokset. Luontotyypit
la 13.2. klo 8-12 Lajien säilymisen edellytykset. Lajien ja luontotyyppien uhanalaisuus
Itseopiskelutehtävä 3: Luontotyyppiin ja sen lajistoon tutustuminen
pe 26.2. klo 14-16 Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen tarve ja tavoitteet
Itseopiskelutehtävä 4: Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinot
pe 12.3. klo 8-16 Metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamisen keinot
Lähiopetusjaksojen välillä tehdään neljä itseopiskelutehtävää ja luetaan ja kommentoidaan joka kerralla myös kahden muun opiskelijan tuotos.

Completion alternatives

ei ole

Practical training and working life cooperation

ei ole

International connections

ei ole

Further information

Läsnäolovelvollisuus:
Lähiopetusjaksot:
la 13.1. klo 8-13,
pe 29.1. klo 10-16
pe 12.2. klo 13-16
la 13.2. klo 8-12
pe 26.2. klo 14-16
pe 12.3. klo 8-16
Itseopiskelutehtävät on oltava tehty ja kommentoitu niiden palautuspäiviin mennessä

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Peruskäsitteiden hallinnassa on vakavia puuttetita. Opiskelija ei osallistu lähijaksoihin. Opiskelija ei läpäise hyväksyttävästi tenttiä. Itseopiskelutehtäviä on jäänyt tekemättä niin monta suhteessa tenttiarvosanaan, että kurssiarvosanaksi tulee hylätty.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan perehtyneisyys osoitettuihin materiaaleihin on puutteellista eikä hän ole tehnyt merkittävästi omaa tiedonhankintaa. Peruskäsitteiden hallinnassa ja niiden välisten keskinäisten yhteyksien selittämisessä on puutteita. Tenttiarvosana on tyydyttävä, tai itseopiskelutehtäviä on jäänyt tekemättä, minkä vuoksi kurssiarvosanaksi tulee tyydyttävä, vaikka tenttitulos olisi parempi.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin ja sen lisäksi tehnyt itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden välisiä keskeisiä yhteyksiä hyvin. Tenttiarvosana on hyvä, tai itseopiskelutehtäviä on jäänyt tekemättä, minkä vuoksi kurssiarvosanaksi tulee hyvä, vaikka tenttitulos olisi parempi..

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on perehtynyt osoitettuihin lähteisiin syvällisesti ja on sen lisäksi tehnyt monipuolista itsenäistä tiedonhankintaa. Opiskelija hallitsee peruskäsitteet hyvin ja osaa selittää niiden välisiä yhteyksiä monipuolisesti ja oivaltavasti. Tenttiarvosana on kiitettävä ja opiskelija on tehnyt ja palauttanut kaikki itseopiskelutehtävät hyväksyttävästi ja ajoissa.

Go back to top of page