Basics of Pedagogy (10cr)
Code: L4163-3010
General information
- Enrolment period
- 02.06.2021 - 31.07.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.09.2021 - 10.01.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Virtual portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Teachers
- Päivi Lehtonen
- Course
- L4163
Objectives (course unit)
The contents are mostly the same as in the basics of pedagogy: basics of teaching and learning, history of education, educational psychology, educational sociology and educational philosophy.
Content (course unit)
The contents are mostly the same as in the basics of pedagogy: basics of teaching and learning, history of education, educational psychology, educational sociology and educational philosophy.
Prerequisites (course unit)
Basics of Pedagogy
Location and time
Opinnot suoritetaan verkon välityksellä. Opiskeluun kuuluu noin 60 h kontaktikertoja Zoomin välityksellä seuraavina päivinä:
To 9.9.2021 klo 15.00 – 20.00
Ke 15.9.2021 klo 15.00 – 20.00
To 30.9.2021 klo 15.00 – 20.00
Ti 12.10.2021 klo 15.00 – 20.00
Ti 26.10.2021 klo 15.00 – 20.00
Ti 2.11.2021 klo 15.00 – 20.00
Ke 3.11.2021 klo 15.00 – 20.00
Ma 8.11.2021 klo 15.00 – 20.00
To 18.11.2021 klo 15.00 – 20.00
Ma 10.1.2022 klo 15.00 – 20.00
Exam schedules
Pääsääntöisesti ei tenttejä. Sovitaan erikseen opettajan kassa, jos tulee tarvetta tenttiä.
Assessment methods and criteria
Kontaktiopetuksessa läsnäolovelvollisuus - sairauden tai muun esteen sattuessa korvaavia tehtäviä.
Arviointiasteikko: Hyväksytty - täydennettävä - uusittava - hylätty.
Hyväksyttyyn arviointiin oikeuttaa se, jos opiskelijalla ei ole korvaamattomia poissaoloja kontaktiopetuksesta, hän on työstänyt osaksi yksin ja osaksi pienryhmänsä kanssa annetut tehtävät, ja hän on toimittanut opettajalle oppimispäiväkirjatyön tai portfolion, jossa hän on riittävällä tarkkuudella käsitellyt jokaisen kontaktiopetuskerran aiheet.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Koulutuksessa käytetään seuraavia opetusmenetelmiä: verkko-opetus, demonstraatiot, harjoitustyöt, referaatti/essee, itsenäinen verkko-opiskelu, aktivoivat kirjoitustehtävät, esitelmät, prosessikirjoittaminen, päiväkirjatyöskentely (esim. oppimispäiväkirja, portfolio)
Opinnot suoritetaan verkon välityksellä. Opiskeluun kuuluu noin 60 h kontaktikertoja Zoomin välityksellä seuraavina päivinä:
To 9.9.2021 klo 15.00 – 20.00
Ke 15.9.2021 klo 15.00 – 20.00
To 30.9.2021 klo 15.00 – 20.00
Ti 12.10.2021 klo 15.00 – 20.00
Ti 26.10.2021 klo 15.00 – 20.00
Ti 2.11.2021 klo 15.00 – 20.00
Ke 3.11.2021 klo 15.00 – 20.00
Ma 8.11.2021 klo 15.00 – 20.00
To 18.11.2021 klo 15.00 – 20.00
Ma 10.1.2022 klo 15.00 – 20.00
Learning materials
Soveltuvin osin käytämme alla lueteltuja teoksia/lähteitä sekä opiskelijoiden itse valitsemia sopivia lähteitä.
Kasvatustiede ja tutkimus:
Hirsjärvi, S. & Huttunen, J. 1995. (tai uudempi) Johdatus kasvatustieteeseen. WSOY.
Hirsjärvi, S. & Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. (tai uudempi) Tutki ja kirjoita. Tammi.
Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. PS-kustannus.
Siljander, P. 2014. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen: Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Tampere: Vastapaino.
Kehitys ja oppiminen sekä persoonallisuus:
Aaltonen, M. & Ojanen, T. & Vihunen, R. & Vilen, M. 2007. Nuoren aika. Sanoma Pro.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 14. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. 2. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Lyytinen, P. Korkiakangas, M. & Lyytinen, H. 1997. Näkökulmia kehityspsykologiaan. Kehitys kontekstissaan. Porvoo: WSOY.
Lindblom-Ylänne, S. & Nevgi, A. (toim.) 2009. Yliopisto-opettajan käsikirja. WSOYPro.
Nurmi, J., Ahonen T. ym. 2010. Ihmisen psykologinen kehitys. 1.-5. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Pulkkinen, L. 1997. Lapsesta aikuiseksi. Helsinki: Atena.
Sava, I. & Vesanen-Laukkanen, V. (toim.) 2004. Taiteeksi tarinoitu oma elämä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Tynjälä, P. 1999. Oppiminen tiedon rakentamisena. Helsinki: Kirjayhtymä.
Uusikylä; K. & Atjonen, P. 2007. Didaktiikan perusteet. Porvoo: WSOY.
Kasvatuksen sosiologia, filosofia ja historia:
Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2010. Kasvatussosiologia. 3.-5. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Heikkinen, A. & Leino-Kaukiainen, P. (toim.) 2011. Valistus ja koulunpenkki. Kasvatus ja koulutus 1860-luvulta 1960-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1266:2.
Kettunen, P. & Simola, H. (toim.). 2012. Tiedon ja osaamisen Suomi. Kasvatus ja koulutus 1960-luvulta 2000-luvulle. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1266:3.
Puolimatka, T., 2010. Kasvatuksen mahdollisuudet ja rajat: minuuden rakentamisen filosofia. 2.uudistettu painos. Helsinki. Kirjayhtymä.
Puolimatka, T., 1995. Kasvatus ja filosofia. Helsinki: kirjayhtymä.
Suoranta, J. 2005. Radikaali kasvatus. Helsinki: Gaudeamus.
Tuominen, M. & Wihersaari, J. 2006. Ammattikasvatusfilosofia. OKKA-säätiö. Saarijärvi.
Vuorikoski, M., Törmä, S. ja Viskari, S. 2003. Opettajan vaiettu valta. Tampere: Osuuskunta Vastapaino.
Ammatti – ja aikuiskasvatus:
Collin, K. & Paloniemi, S. (toim.). 2007. Aikuiskasvatus tieteenä ja toimintakenttinä. PS-kustannus. Juva.
Eteläpelto, A. & Onnismaa, J. (toim.) 2006 (tai uudempi painos). Ammatillisuus ja ammatillinen kasvu. Helsinki: Kansanvalistusseura.
Helakorpi, S., Aarnio, H. & Majuri, M. 2010. Ammattipedagogiikkaa uuteen oppimiskulttuuriin. Hämeen ammattikorkeakoulu. HAMK Ammatillisen opettajakorkeakoulun julkaisuja 1/2010.
Raudasoja, A., Norontaus, A., Tapani, A. & Ylitervo, R. (toim). 2018. Innokkaasti edelläkävijänä!: kohti opetus- ja ohjaushenkilöstön uudistuvia identiteettipositioita. Hämeen ammattikorkeakoulu. (VERKOSSA)
Student workload
Kokonaistyömäärä opiskelijalle on noin 270 tuntia, josta 60 tuntia toteutuu kontaktiopetuksessa tai mahdollisilla järjestetyillä yhteisillä opintokäynneillä.
Content scheduling
Eri kontaktiopetuskerroille tulee pääteemoja, jotka noudattelevat kasvatustieteen perusopintojen keskeisten osa-alueiden nimikkeitä. Kontaktiopetuskertojen pääteemat määräytyvät ennen kaikkea sen mukaan, missä järjestyksessä ja aikataulussa opiskelijapienryhmät saavat valmiiksi erilaisia osasuorituksiaan.
Opettaja hoitaa kontaktiopetuksen pääsuunnittelun. Luennoille yritetään saada asiantuntijavierailijoita TAOKin opettajaopiskelijoiden keskuudesta. Opiskelijaryhmät esittävät tunneilla ryhmätöittensä tuloksia.
Oppimispäiväkirja/portfolio on pakollinen lopputyö. Opettaja antaa arvioinnin lopputyöstä ja samalla koko opintojakson suorittamisesta enintään kolmen viikon kuluttua lopputyön tarkastuksen deadline-päivästä..
Completion alternatives
Sovitaan opettajan kanssa.
Practical training and working life cooperation
Vain satunnaisesti, mutta vierailevien luennoitsijoiden muodossa mahdollinen.
International connections
--
Further information
Opintojakson opettajana toimii yliopettaja Päivi Lehtonen.
Opetukseen on mahdollista tulla tutkintotavoitteisesta koulutuksesta. Tällöin se on tutkinnon osa ja kuuluu vapaavalintaisiin opintoihin. Mukaan kurssille voi tulla myös avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijana.
Tavoitteet
1. Opiskelija saa valmiudet kasvatustieteelliseen ajatteluun sekä perehtyy opetuksen ja oppimisen perusteisiin
2. Opiskelija osaa kasvatustieteen keskeiset peruskäsitteet
3. Opiskelija osaa perusasiat kasvatustieteen keskeisistä osa-alueista.
4. Opiskelija tutustuu kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja osaa käyttää sitä hyödykseen.
5. Opiskelijan taidot oppimaan oppimisessa kehittyvät.
Toteutustapa
Iltaopetus, ohessa alustava aikataulu; verkko-opetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä, mahdollisesti vierailevia luennoitsijoita tai (verkko)opintokäyntejä
Koko ajan on monipuolisesti käytössä Moodle-verkko-oppimisympäristö.
Opintojaksoa kehitetään ajankohtaisuuden periaatteella jatkuvasti. Ammatillisen opettajankoulutuksen käytänteitä ja opetussuunnitelmaa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan.
Opettajan yhteenveto palautteesta:
Aiemmasta toteutuksesta saatu palaute kertoi tavattoman suuresta innostuneisuudesta opintojaksoa ja sen aihepiirejä kohtaan. Lähes kaikki opiskelijat selvittivät edellisessä toteutuksessa opinkokonaisuuden. Pienryhmissä tehdyt työt koettiin pääsääntöisesti antoisina. Keskustelut tuntien aikana oli myös koettu antoisina. Verkkototeutukseen toivottiin sitä, että mahdollisuuksien mukaan pidetään kasvoja näkyvissä, jottei näy paljon pelkkiä mustia ruutuja. Muutenkin oli koettu hyväksi, kun osallistujat olivat välittömiä ja avoimia tuntien aikana. Osallistujilla vaihteli se, mistä opetusmenetelmistä he pitivät eniten. Kaikki opiskelijat kokivat oppineensa opintojaksolla. Palautteen perusteella vaikuttaa hyvin tärkeältä se, että osallistujat tekisivät harjoitustyöt ajallaan, jottei tuntien aikataulutus muutu. Tätä yritän jälleen alkavassa koulutuksessa korostaa.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksyttyyn arviointiin oikeuttaa se, jos opiskelijalla ei ole korvaamattomia poissaoloja kontaktiopetuksesta, hän on työstänyt osaksi yksin ja osaksi pienryhmänsä kanssa annetut tehtävät, ja hän on toimittanut opettajalle oppimispäiväkirjatyön tai portfolion, jossa hän on riittävällä tarkkuudella käsitellyt jokaisen kontaktiopetuskerran aiheet.